bio aktivt bottensubstrat för Boa Constrictor Imperator

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
0
Joelfoug:

Hejsan, Jag söker just nu efter en bra blandning av bottensubstrat för boa ormar som skall fungera för bioaktivt. jag har försökt hitta på nättet för vad som skulle vara bäst men inte lyckas då det saknas lite guides för vilket bioaktivt botten substrat skulle funka bäst för boa ormar. min plan är att använda flera lager av lerka kulor samt markduk så att jag kan planera olika växter i terariet så att luftfuktigheten håller sig stabilt.

Skulle gärna behöva råd om vad för olika material jag behöver för detta om det är bark, kokos fiber eller barr av olika slag för att få det mest naturliga samt bästa miljön för ormen. tack för er tid.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Markduk och planterade växter är nog ingen bra ide till en boa. Den lär möblera om. Sikta istället på torvmull eller kokosfiber och kanske blanda med något annat. 
Och ett ganska tjockt lager så fuktigheten hålls.
Jag brukar blanda pinjebark och vanlig blomjord. Blomsterlandet har en bark som är ganska tunn och små bitar. Vanlig täckbark är lite väl grov.
Jag har inte bioaktivt, men det är en bra grund och då kan du bara tillsätta de kryp och annat du vill ha för att få bioaktivt.

8
0
Joelfoug:

Jimmy skrev:
Markduk och planterade växter är nog ingen bra ide till en boa. Den lär möblera om. Sikta istället på torvmull eller kokosfiber och kanske blanda med något annat. 
Och ett ganska tjockt lager så fuktigheten hålls.
Jag brukar blanda pinjebark och vanlig blomjord. Blomsterlandet har en bark som är ganska tunn och små bitar. Vanlig täckbark är lite väl grov.
Jag har inte bioaktivt, men det är en bra grund och då kan du bara tillsätta de kryp och annat du vill ha för att få bioaktivt.


ok låter som ett bra tips, ska kolla efter dem resurserna. ungefär hur länge skulle det kunna funka i hållbarhet med substratet innan jag behöver städa till nytt om man förutser att jag tar bort spill kontinuerligt?


14
3
Zorge18:
När mina boer blev 2,5m+ så fanns det inte en chans att ha varken växter eller substrat (bara plastväxter och kartong på rulle dom skiter jättebomber och mycket vätska som går ner i substratet (stinker) tycker dom trivs bra med det, har slinga under bad och fogger måttligt men det är bara en jobbfråga..

5088
3861
Tropfrog:
Hmm, säger du att man inte skall ha substrat alls? L80 stipulerar att reptiler skall ha ett naturligt substrat. Tidningspapper eller bar botten är därmed olagligt.


Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Till våra kör vi bara torv till den mindre och våran lite större så kör vi 50/50 blandning på torv och bark vilket vi tycker fungerar fint. Sen skulle jag nog inte ens försöka med allt för mycket växter då det kommer bli svårt om ormen väl är aktiv. 

Till våran mindre så fungerar det med växter men är nog för att ormen håller sig antingen i ett utrymme i bakgrunden alternativt klättrar på grenarna i terrariet. 

8
0
Joelfoug:
Norrby89 skrev:
Till våra kör vi bara torv till den mindre och våran lite större så kör vi 50/50 blandning på torv och bark vilket vi tycker fungerar fint. Sen skulle jag nog inte ens försöka med allt för mycket växter då det kommer bli svårt om ormen väl är aktiv. 

Till våran mindre så fungerar det med växter men är nog för att ormen håller sig antingen i ett utrymme i bakgrunden alternativt klättrar på grenarna i terrariet. 

Tack för svaret den har vart till stor hjälp har anförskaffat mig naturel torv och bark till terrariet. Vad gäller växter tänkte jag fixa gullranka samt ficus i kanterna på terrariet samt fästa dem så dem inte går att flytta på. Det kommer vara till en ung boa först så bör inte vara nån fara i början. 
Men då vet jag vad jag ska använda mig av. Tack för hjälpen

82
57
ApeMan:
Jag håller på att laborera lite med detta själv, för jag är också sugen att köra bioaktivt på lite sikt. Kan varmt rekommendera att köra ner lite sphagnummossa i blandningen med, då den har fina egenskaper (bla med att hålla fukt).

Det jag kommit fram till efter att ha läst rörande blommor och så är att man skall ha ett tillräckligt stort terrarium för att ha mer robusta växter för att de skall överleva boan. Eller sådana som har en sådan tillväxt att de hämtar sig snabbt. Men vad det är har jag ännu ingen aning om. :P

8
0
Joelfoug:

ApeMan skrev:
Jag håller på att laborera lite med detta själv, för jag är också sugen att köra bioaktivt på lite sikt. Kan varmt rekommendera att köra ner lite sphagnummossa i blandningen med, då den har fina egenskaper (bla med att hålla fukt).

Det jag kommit fram till efter att ha läst rörande blommor och så är att man skall ha ett tillräckligt stort terrarium för att ha mer robusta växter för att de skall överleva boan. Eller sådana som har en sådan tillväxt att de hämtar sig snabbt. Men vad det är har jag ännu ingen aning om. :P


jag skall läsa på om sphagnummossa och se vart jag kan få tag på det, tack för informationen. jag har ett terrarium för ormen i bra storlek när den är juvenile som även kan ha plantor i sig. Jag ska även skaffa ett 200*90*180  sen i framtiden då dem gillar att klättra och då ormen blir äldre.

i blomm väg så har jag planerat på att använda gullranka och ficus då dem är tåligare och lättskötta och kan klara av en boa orm i rimlig ung storlek.

tack för tipset, ha en bra dag.


8
0
Joelfoug:

ApeMan skrev:
Jag håller på att laborera lite med detta själv, för jag är också sugen att köra bioaktivt på lite sikt. Kan varmt rekommendera att köra ner lite sphagnummossa i blandningen med, då den har fina egenskaper (bla med att hålla fukt).

Det jag kommit fram till efter att ha läst rörande blommor och så är att man skall ha ett tillräckligt stort terrarium för att ha mer robusta växter för att de skall överleva boan. Eller sådana som har en sådan tillväxt att de hämtar sig snabbt. Men vad det är har jag ännu ingen aning om. :P


hejsan igen, jag har sökt efter Sphagnummossa och får en massa förslag, är lite osäker på vilken man ska köpa och undrar om du har nån rekomendation vart jag kan köpa mossan.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild