Odla syrsor (obs extremt avancerat)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
86
60
Da_wall:

Sen spelar även fodret in i hur bra dom växer. 

 

Expempel kannibal syrsor som äter andra syrsor växer mycket snabbare en vad dom andra gör. Antagligen för att dom får i sig mer protein. 

Syrsor är inte lika känsliga för hög protein % om man jämnför med Dubia. 

Skulle man ge Dubia foder som hund / katt foder med animalisk protein över 17 % så lagrar dom urin syra / uric acid, Speciellt dom större Dubia .  Vilket inte är bra att mata bort till reptiler.  så där vill man helst ligga under 17 % protein även lägre om det går att hitta något lämpligt foder som gör dom nyttiga att mata bort. 

Syrsor lagrar inte urin syra / uric acid på samma sätt som som Dubia så det bör vara ok att ge dom lite högre % protein . Men även för mycket av det goda är även dåligt för dom och reptilerna som äter dom.

Som jag säkert nämt innan så ger jag mina dubia / syrsor Ekologiskt hönsfoder Start, för nykläckta kycklingar.  Dock säljs det endast i 20 kg förpackningar. och vad jag ser nu verkar dom inte ha inne samma foder jag köpt innan..  

 

www.granngarden.se/honsfoder-granngarden-agda-start-pellets-20-kg 

 

Tidigare hade den annan  förpackning och det stog även innehåll  med % och liknande.  

 

Ska försöka hitta vad dom jag köpt innan innehåller. men tror det här kan vara samma men bara annan förpackning. 

 


Medlem i SHF
86
60
Da_wall:
 

 

 www.granngarden.se/honsfoder-granngarden-start-20-kg-28f70f25


 

Kan även vara det här ...  Det är dom enda två kycklinfoder eko start som jag hittar . Sist jag köpte så bytte dom utseende på förpackningen. och nu verkar dom bytt igen. Måste nog kontakta dom för att se vilken som är  vilken. Dags att köpa nytt foder snart så jag får återkomma  med det svaret. 

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Ny generation syrsor kläckta. Vanlig såjord i äggläggningsburken.
Har bara behövt köpa en gång i år i butik så man sparar snabbt ganska många hundralappar. 


1
0
Sidio:
Jimmy skrev:
Syrsorna kommer omgående börja gräva och lägga ägg i burken. Efter ca 1 vecka 10 dar tar jag ut burken. Om man vill ställer man in en ny burk med jor direkt.
Den som jag tog ut fuktar jag upp jorden igen och sätter ett lock på burken. Alternativt plastfolie med gummiband.
Sen ställer jag den på en lysramp. Efter ett par veckor börjar det synas små syrsor på ytan. Ta då av locket och ställ i en ny bolåda.
Grattis, du är nu syrsuppfödare.

Det har då fan aldrig tagit mig mer än 12-14 dagar att få nymfer^^ Så nått fel gör du när det tar ett par veckor!!

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Om du frågar mig så är 12-14 dagar samma sak som ett par veckor. 

9
7
Trajja:
Måste säga att föda upp syrsor är fan inte lätt, efter några försök så fick ja en babbiljlard, efter 2 veckor hade 99,9 dött och jag fattar ingenting :)

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Trajja skrev:
Måste säga att föda upp syrsor är fan inte lätt, efter några försök så fick ja en babbiljlard, efter 2 veckor hade 99,9 dött och jag fattar ingenting :)


Ja det är lite känsligt när de är nykläckta. De kan lätt dö av uttorkning. Och har man för blött så kan 50 stycken drunkna i en vattendroppe...
Man kan ha tex en fuktad disktrasa i ett hörne av lådan. Den håller fukten utan att den gör att det blir vattenansamlingar.
När den börjar torka ut så spraya på trasan igen så den blir lagom fuktig.
Alternativt att man ger de sallad eller tex iven/delad morot med lagom jämna mellanrum så de får i sig vätska den vägen.

Man kan också duscha försiktigt med en blomspruta rätt ner i lådan. Men inte för mycket för då drunkar de som sagt i minsta vattenpöl.

Sen blir det ju en jäkla massa öms kvar när de växer. De ser lite ut som döda syrsor.

Kul att du lyckades med själva odlingen iaf :) !

22
4
SandyKar:
Jimmy skrev:


Ja det är lite känsligt när de är nykläckta. De kan lätt dö av uttorkning. Och har man för blött så kan 50 stycken drunkna i en vattendroppe...
Man kan ha tex en fuktad disktrasa i ett hörne av lådan. Den håller fukten utan att den gör att det blir vattenansamlingar.
När den börjar torka ut så spraya på trasan igen så den blir lagom fuktig.
Alternativt att man ger de sallad eller tex iven/delad morot med lagom jämna mellanrum så de får i sig vätska den vägen.

Man kan också duscha försiktigt med en blomspruta rätt ner i lådan. Men inte för mycket för då drunkar de som sagt i minsta vattenpöl.

Sen blir det ju en jäkla massa öms kvar när de växer. De ser lite ut som döda syrsor.

Kul att du lyckades med själva odlingen iaf :) !



Ger du samma foder som till dom vuxna eller något speciellt till nymferna?

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Jag ger de samma. Bara lite mer nogrann med att de har tillgång färsk morot eller sallad för vätskans skull, annars dör de lätt av uttorkning.

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
Finns det bättre, mer vätskerika alternativ till morot? Vad är synpunkterna kring äpple, apelsin och andra mer blöta frukter/grönsaker?

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild