Bästa nybörjar ödlan?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
0
Loppan87:

Bowery skrev:
Jag kan delvis hålla med ovanstående.

Sen vettetusan om man behöver vänta månader eller ett halvår med att införskaffa det djur man tänkt. Youtube, olika forum,skötselråd gärna utländska och svenska, plöj igenom så mycket du kan, så du är väl införstådd med vad just din art kräver i alla nödvändiga saker så som substrat,värme,föda m.m

Vidare saker värda att tänka på, vill du ha stor/liten ödla? Öken/regnskog? Arter som äter både animaliskt samt vegetabiliskt? Ja, frågorna är många men med allt detta sagt tycker jag ändå nån mindre gecko alt. skäggagam är lämpliga ödlor. Vill du utmana dig själv så kan du ju ge dig på olika slags agamer,leguan,varaner osv,men knappast nåt jag skulle rekommendera om du aldrig haft ödla innan.

Lycka till!



Det vi tänkt och kollat på är jungfrugecko eller ögonfransgecko alltså mer tropiskt. 
känns lagom att börja med nått som inte är lika krävande och finns bra alternativ kost men att man kan ge nån liten insekt ibland.
Men ville kolla lite vad ni mer vana rekommenderar och tror.
men verkar som att jag inte är helt ute och cyklar iaf.

det jag inte uppfattade riktigt när jag kollade på storleks kraven på terrarier är hur jag ska tänka om vi väljer en jungfrugecko då dom förökar sig lätt. Så det inte blir för litet direkt


143
72
Ezrath88:
Vad jag har läst om när det gäller för storleken för jungfrugeckos terrarium så verkar det vara att 30x30x45 räcker för ett par eller en trio.
En som heter RobinF på sidan skrev det här 2014-01-22 i ett annat inlägg: 
"30x30x45 Räcker för ett par/trio, dom äter bananflugor/mjölmask/kackerlacksnymfer samt crested gecko diet som bas. Dem är nattaktiva och behöver inget uv-ljus men det är inte skadligt för dem. De blir ca 10 cm långa och generellt finns det bara honor eftersom dem kan utföra partogenes. Dem trivs i grupp men se till så att storleksskillnaden inte är för stor då dem kan äta upp varandra.

Honorna lägger ca 2 ägg och inkubationstiden är ca 60 dagar i 26-29 grader ( samma temp som terrariet ska ha) Dem är regnskogslevande och trädlevande ödlor så fuktigheten ska vara mellan 60-80%. Mycket växtlighet gör att dem är mer aktiva och kommer fram mer eftersom dom känner sig trygga."
Här är länken till det inlägget om du vill läsa: www.terrariedjur.se/forum/thread/1936.

När det gäller ögonfransgeckos så är det 45x45x60 som är minimum för en. Men gärna något större skulle inte vara helt fel för något av de två arterna.
Glöm inte bort att se till så att dem har gömställen som dem kan vara på när dem känner sig otrygg av någon anledning.

5088
3861
Tropfrog:
30*30*45 känns litet i mina öron. De kommer att bli fler med tiden utan att man gör något. Jag har inte sett något som tyder på att det försvunnit småödlor pga kannibalism i min burk. Kanske pga alla gömställen.

Förr eller senare så kommer du ha för många ödlor i förhållande till utrymmed om du inte plockar ut djur. L80 stipulerar mins 0,03 kvm per ödla oavsett storlek.  Det innebär 3 ödlor i 30*30. Samma dag som första ödlan kläcks i burken är den att se som olaglig. Jag har mina i 60×40*60. Då får jag ha max 8 ödlor. Jag vet att det just nu går 3 fullvuxna, hur många mindre är svårt att säga. Men jag är ganska så säker på att det inte är mer än 5. Varje gång jag ser småödlor så försöker jag fånga ut dem. Detta har funkat i 4 år utan att jag haft skäl att misstänka att de vid något tillfälle blivit för många.

Mvh
Magnus

12
0
Loppan87:

Tropfrog skrev:
30*30*45 känns litet i mina öron. De kommer att bli fler med tiden utan att man gör något. Jag har inte sett något som tyder på att det försvunnit småödlor pga kannibalism i min burk. Kanske pga alla gömställen.

Förr eller senare så kommer du ha för många ödlor i förhållande till utrymmed om du inte plockar ut djur. L80 stipulerar mins 0,03 kvm per ödla oavsett storlek.  Det innebär 3 ödlor i 30*30. Samma dag som första ödlan kläcks i burken är den att se som olaglig. Jag har mina i 60×40*60. Då får jag ha max 8 ödlor. Jag vet att det just nu går 3 fullvuxna, hur många mindre är svårt att säga. Men jag är ganska så säker på att det inte är mer än 5. Varje gång jag ser småödlor så försöker jag fånga ut dem. Detta har funkat i 4 år utan att jag haft skäl att misstänka att de vid något tillfälle blivit för många.

Mvh
Magnus



nej precis det va det jag tänkte också att dom inte ska växa ur  med tanke på att det kan bli några till väldigt fort.
Hur gamla (eller går man på vikt?)  brukar dom va när dom får flytta?


5088
3861
Tropfrog:
Jag flyttar ur dem så fort jag ser dem. Mycket långsammare när de är nykläckta. Sen går de i en mindre burk tills de blir sålda. Kan handla om ett par månader.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Ifall du gillar jungfrugeckor, men inte vill ha problem med att populationen blir för stor, så kan du alltid kolla in husgeckor (Hemidactylus frenatus, Hemidactylus platyurus och några fler liknande arter). Väldigt aktiva och trevliga ödlor, dock upplever jag att de som fullvuxna inte trivs med att hållas i annat än par eller en och en, och de blir snäppet större än jungfrugeckor.

Vad vill få ut av din framtida ödla?

Vill du (som mig) ha ett vackert regnskogsterrarium med massa växter, och allt du vill ha är en liten ödla som inte förstör växterna?  

Vill du ha något större som man kan interagera med lite mer (jag tycker inte man ska hantera några reptiler, pga. stress och att inomhusmiljö är skadlig för dem, men det finns fortfarande de som är lättare och de som är svårare att interagera med "genom glaset", det är skillnad på en skäggagam som står vid rutan och vill bli pincettmatad och en skygg gecko som gömmer sig och vill vara i fred)? 

Spelar det någon roll om den är natt eller dagaktiv?  

Hur mycket plats har du?  

Hur stor roll spelar det hur mycket du ser den (jag tycker t.ex om att inte se mina ödlor konstant, så man får leta en stund, medans andra vill ha ödlor som konstant sitter framme)?

Om du inte redan gjort det, läs gärna igenom skötselråden här på sidan (under fliken "Skötselråd") ett par gånger.


12
0
Loppan87:

Tropfrog skrev:
Jag flyttar ur dem så fort jag ser dem. Mycket långsammare när de är nykläckta. Sen går de i en mindre burk tills de blir sålda. Kan handla om ett par månader.

Mvh
Magnus 


okej, vad har du som "barnkammare" ett litet terrarium eller enklare?


12
0
Loppan87:
EmanuelKarl skrev:
Ifall du gillar jungfrugeckor, men inte vill ha problem med att populationen blir för stor, så kan du alltid kolla in husgeckor (Hemidactylus frenatus, Hemidactylus platyurus och några fler liknande arter). Väldigt aktiva och trevliga ödlor, dock upplever jag att de som fullvuxna inte trivs med att hållas i annat än par eller en och en, och de blir snäppet större än jungfrugeckor.

Vad vill få ut av din framtida ödla?

Vill du (som mig) ha ett vackert regnskogsterrarium med massa växter, och allt du vill ha är en liten ödla som inte förstör växterna?  

Vill du ha något större som man kan interagera med lite mer (jag tycker inte man ska hantera några reptiler, pga. stress och att inomhusmiljö är skadlig för dem, men det finns fortfarande de som är lättare och de som är svårare att interagera med "genom glaset", det är skillnad på en skäggagam som står vid rutan och vill bli pincettmatad och en skygg gecko som gömmer sig och vill vara i fred)? 

Spelar det någon roll om den är natt eller dagaktiv?  

Hur mycket plats har du?  

Hur stor roll spelar det hur mycket du ser den (jag tycker t.ex om att inte se mina ödlor konstant, så man får leta en stund, medans andra vill ha ödlor som konstant sitter framme)?

Om du inte redan gjort det, läs gärna igenom skötselråden här på sidan (under fliken "Skötselråd") ett par gånger.



Tack för tips

jag skulle nog säga att jag är ute efter det som du beskriver att du har. Ett tropiskt terrarium med massa växter. Sen kul att se hur ödlan boar in sig och lever. 

ja jag har läst det men tåls att göra fler gånger :)

barnen skulle nog såklart dock tycka att det är roligare med en ödla som visar sig lite mer


5088
3861
Tropfrog:
Loppan87 skrev:


 

okej, vad har du som "barnkammare" ett litet terrarium eller enklare?



Japp, mindre terrarium.

Mvh
Magnus 

12
0
Loppan87:

Tropfrog skrev:


Japp, mindre terrarium.

Mvh
Magnus 



tusen tack för att du tagit dig tid att svara på alla frågor :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild