Om man köper en CITES B listad art på en Zooaffär

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
16
2
FredrikUromastyx:

Om man köper en CITES B listad art på en butik, behövs uppgödarbevis?
Alltså bekräftelse på var den kommer ifrån.

Eller räcker ett kvitto med butikens namn och arten?

25
17
CrossroadReptiles:
Du behöver ett såkallat uppfödarbevis/härstamningsintyg där det framgår vem som fött upp djuret och när. Det måste också finnas giltig/fungerande kontaktinformation till uppfödaren. Numera verkar det också som att ”uppfödarbeviset” behöver innehålla information om föräldradjuren till det djur du köper. Vill man helgardera så är det kanske bra att ha kopior även på föräldradjurens papper.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Bra sammanfattat ovan.

Vill du läsa mer se denna tråd.

www.terrariedjur.se/forum/thread/11399

Märk att det är samma regler för privatpersoner som för djuraffärer gällande försäljning av B-listade djur.

Att sälja eller köpa b-listade djur utan korrekt dokumentation är artskyddsbrott. Flera personer har blivit dömda för detta på kort tid på senaste. 

Enbart kvitto räcker inte. 

Kolla era intyg. Vad står det på dem egentligen?

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Här hänger det också lite på oss som potentiella köpare att vi faktiskt kräver ovan nämnda dokument. Det är alldeles för lätt att falla ner i tankarna att "slippa pappersjobb".

143
154
TerraBygg:
NellyNiklas skrev:
Här hänger det också lite på oss som potentiella köpare att vi faktiskt kräver ovan nämnda dokument. Det är alldeles för lätt att falla ner i tankarna att "slippa pappersjobb".



Ja, och att inte ge ut det och hänvisa till att de är konkurrenter och att det därför skulle vara hemligt fungerar inte längre för butiker, iallafall inte enligt de senaste domarna.

5099
3873
Tropfrog:
TerraBygg skrev:



Ja, och att inte ge ut det och hänvisa till att de är konkurrenter och att det därför skulle vara hemligt fungerar inte längre för butiker, iallafall inte enligt de senaste domarna.


Praktiskt sett stämmer det du skriver. Men hur är det juridiskt? Kan man som köpare fällas för att man köpt djur utan papper i butik? Nu tänker jag på B listade djur. Är det inte butiken som bär ansvar och riskerar åtal om papperna inte är korrekta?  Vad jag förstår blir det bara ett problem för köparen om denne avser att avla och sälja djuren.

Mvh
Magnus 

143
154
TerraBygg:
Tropfrog skrev:


Praktiskt sett stämmer det du skriver. Men hur är det juridiskt? Kan man som köpare fällas för att man köpt djur utan papper i butik? Nu tänker jag på B listade djur. Är det inte butiken som bär ansvar och riskerar åtal om papperna inte är korrekta?  Vad jag förstår blir det bara ett problem för köparen om denne avser att avla och sälja djuren.

Mvh
Magnus 


Som jag tolkade det så fälls man inte för att man köpt ett djur utan papper utan bara om djuret säljs eller om man avlar och säljer avkomman. Köper man ett djur utan giltiga papper så är man fast med det och man kommer aldrig att kunna sälja varken djuret eller avkomman lagligt.

Men det är som sagt lite av en gråzon och det finns säkert många som kan juridik mer än jag som kommer att diskutera det de närmaste åren.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Angående om det är olagligt att köpa B-listade djur utan korrekt dokumentation.

Så här står det i relevant lagstiftning (RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 338/97):

"Det är förbjudet att köpa, att erbjuda sig att köpa, att förvärva för kommersiella ändamål, att för kommersiella ändamål för allmänheten förevisa, att använda i vinstsyfte och att försälja, att inneha för försäljning, att saluföra eller att för försäljning transportera exemplar" (av arter som upptagits i bilaga B, om jordbruksverket inte har övertygats om att exemplaren har förvärvats i enlighet med gällande lagstiftning)

Som jag tolkar det så är det med andra ord olagligt att köpa B-listade djur utan papper. Jag har svårt att se det på något annat sätt? Sen hur det tillämpas av polisen och jordbruksverket vet jag inte.

Medlem i SHF
16
2
FredrikUromastyx:
Tack för alla snabba svar. Det verkar va så att det måste finnas uppfödarbevis och häratamningsintyg. Och man vill ju verkligen inte sponsra handel med djur som är viltångade och dessutom ingår i en potentiellt hotad art..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild