CyberZoo öppnar butik hösten/vintern 2021

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

8
5
heckodesigns:
Kan inte sluta känna att ni vill ligga längre i framkant med era produkter och reptil samhället en vad ni faktiskt är. Te.x säljer ni fortfarande reptil mattor vilket är visat hundra gånger om att det frodar bakterier och reptiler fastnar lätt i det. Ni säljer röda lampor och blåa lampor och to.m rekommenderar dom för leopard geckos trots att dom ska ha det mörkt på natten och studier har visat att reptiler visst kan se det röda ljuset och att det stör deras ögon och dygnsrytm. Detta är bara få saker av massa produkter ni trycker på. Om ni verkligen är i framkant och inte bara är där för att sälja, varför väljer ni att fortsätta sälja produkter som är gammelmodig reptil skötsel?

(video där en leopard geckos tänder har fastnat i en ny reptil matta)


5097
3866
Tropfrog:
Man skall inte glömma att cyberzoo är ett företag vars främsta mål som alla bolag är överlevnad.  Då måste man sälja prylar som marknaden vill ha. Att välja bort att sälja prylar som hjälper till att nå målet skulle vara dumt. Att faktiskt ha en ambition att påverka efterfrågan åt ett håll som främjar djurens bästa är däremot mycket stort i mina ögon. Om det krävs att sälja tillbehör som man inte tror på för att kunna fortsätta med detta så är det ok i mina ögon. Målet helgar medlen som man brukar säga.

I övrigt har jag inga egna åsikter kring leopard geckos och värmemattor. Men är positivt inställd till värmemattor i bioaktiva regnskogsterrarium.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
I övrigt har jag inga egna åsikter kring leopard geckos och värmemattor. Men är positivt inställd till värmemattor i bioaktiva regnskogsterrarium.

Reptilmatta och värmematta är olika saker. Reptilmatta är en sån matta som leopardgeckon i videon verkar bo på.

Jag anser att en del produkter helt klart borde väljas bort från ett kunnigt företags sortiment, att företaget har ett ansvar att informera om vilka produkter som är lämpliga för ens reptil samt vilka som är olämpliga och att det är väldigt viktigt. 

Jag tror personligen inte att företaget kommer gå sämre ifall ni berättade för kunderna att reptilmatta inte är ett lämpligt bottenmaterial (har ingen personlig erfarenhet, även om det spontant känns orimligt att det skulle vara ett bra substrat) och berätta att de istället bör skaffa t.ex sand och torv. Likaså, om du nu säger att de rekommenderar röda och blåa lampor så tycker jag att de absolut bör sluta göra det, och tvärt om informera kunder som efterfrågar det om att det är ett dåligt val.

Sen kanske det finns värre synder man kan göra här i livet och att de säljer vissa tveksamma produkter är inget skäl för mig att bojkotta en butik (så länge de inte varmt rekommenderar dem till folk hela tiden) även om jag i många fall kan tycka de borde sluta med det.

Med detta sagt, jag har ingen aning om var CyberZoo rekommenderar reptilmatta och blåa/röda lampor på natten, och påstår inte att de gjort det. Jag pratar bara allmänt om vad jag värdesätter när jag ska handla.

72
400
CyberZoo:

heckodesigns skrev:
Kan inte sluta känna att ni vill ligga längre i framkant med era produkter och reptil samhället en vad ni faktiskt är. Te.x säljer ni fortfarande reptil mattor vilket är visat hundra gånger om att det frodar bakterier och reptiler fastnar lätt i det.

Hej! Vi har bara två s.k "reptilmattor" i sortimentet och det är Exo Terras sandmatta och mossmatta. Den reptilmatta som den stackars geckon fastnat i verkat vara en annan typ av reptilmatta som är tillverkad av kokosfibrer eller liknande? Det är svårt att avgöra från videon men den typen av reptilmatta säljer vi inte. Vi håller helt och fullt med dig om att Exo Terras mattor oftast inte är ett lämpligt underlag för något djur. De kan i brist på alternativ och under en mycket begränsad period fungera i en karantänsituation (vilket även står i produktens beskrivning) för att hålla koll på avföring och så vidare.

heckodesigns skrev:
Ni säljer röda lampor och blåa lampor och to.m rekommenderar dom för leopard geckos trots att dom ska ha det mörkt på natten och studier har visat att reptiler visst kan se det röda ljuset och att det stör deras ögon och dygnsrytm.

Gällande röda och blå lampor så är vi överens även där. Färgat ljus är inte gynnsamt för djuren, utan stör deras dygnsrytm bland annat. Därför upplyser vi om det på produktsidan. Jag ser att det textstycket är dåligt placerat i texten så det får vi såklart åtgärda:

"Färgade lampor som denna är inte bra lampor för reptiler eftersom de gör att djuren inte upplever omgivningens färger på ett naturligt sätt. En halogenlampa med vitt ljus är alltid ett bättre alternativ. Nattbelysning behövs inte men vill du ha en så rekommenderar vi en halogenlampa som kopplats till en dimmer." www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.6758/exo-terra-night-heat-lamp-25w

Vi länkar även från produktsidan till ett bättre alternativ under rubriken "Liknande artiklar". 

I vårt skötselråd för Leopardgeckos står det " 'Black lights', blå eller röda lampor behövs inte för nattvärme och kan störa din geckos dygnsrytm." och vidare "Om ditt hem är väldigt kallt och du måste tillhandahålla en värmekälla på natten ska du inte använda en färgad nattvärmelampa. I motsats till vad många tror så ser reptiler ljuset från dessa glödlampor och det kan störa deras dygnsrytm. Ett bättre alternativ är en keramisk värmelampa eller så kallad “deep heat projector” monterad inuti en armatur som ödlan inte kan komma åt." www.cyberzoo.se/sv/leopardgecko-eublepharis-macularius-skotsel-fakta

heckodesigns skrev:
Detta är bara få saker av massa produkter ni trycker på. Om ni verkligen är i framkant och inte bara är där för att sälja, varför väljer ni att fortsätta sälja produkter som är gammelmodig reptil skötsel?

Det finns flera aspekter på den frågan. En ganska viktig sådan är att det är väldigt smidigt att ha produkter som marknaden vill ha och eftersöker som en informationsplats om vad kunderna istället borde ha. Mycket trafik kommer in på sidan via sökord och många söker efter en produkt som de brukar använda. Då är det en perfekt plats för oss att informera kunden om en mer lämplig produkt.  

En annan aspekt är att det oftast finns fler än ett användningsområde för för många produkter och därför är vi restriktiva med att helt plocka bort produkter ur sortimentet. Med det sagt så plockar vi ibland bort produkter som vi inte tycker är bra, som till exempel Exo Terras terrariepaket. Andra artiklar som är under lupp är till exempel Terra Exotica Jelly food och eventuellt andra typer av CGD med tveksamt näringsinnehåll. I fallet med sandmattan som vi pratade om tidigare så kan man fästa mindre bitar med silikon och använda som bakgrund, dekoration eller för att dölja något. Med det sagt så ligger det "i pipeline" att göra en översyn av sortimentet och såväl mattor som belysning kommer diskuteras, det kan jag lova.

Vi arbetar fortlöpande med våra produktbeskrivningar och har stenkoll på vilka frågor som kommer in till vår kundservice och där vi finner produkter som är helt olämpliga, så ser vi naturligtvis ingen anledning att sälja dem. Vi är seriösa när vi säger att vi vill ligga i framkant och hjälpa djurägare att göra bra val för sina husdjur. Det måste vi vara för att kunna skapa de samarbeten vi vill ha med kunniga och erfarna reptilexperter och andra. Det är självklart vårt ansvar att se till att vår hemsida är "up to date" och vi ska självklart inte rekommendera produkter som inte ligger i linje med modern reptilhållning. Vi har gjort missar, det finns säkert felaktigheter på hemsidan i nuläget och vi kommer göra missar i framtiden, men hittar ni någon produkt som ni känner att vi behöver prioritera så är vi tacksamma om ni meddelar oss!


8
5
heckodesigns:
CyberZoo skrev:

 

Hej! Vi har bara två s.k "reptilmattor" i sortimentet och det är Exo Terras sandmatta och mossmatta. Den reptilmatta som den stackars geckon fastnat i verkat vara en annan typ av reptilmatta som är tillverkad av kokosfibrer eller liknande? Det är svårt att avgöra från videon men den typen av reptilmatta säljer vi inte. Vi håller helt och fullt med dig om att Exo Terras mattor oftast inte är ett lämpligt underlag för något djur. De kan i brist på alternativ och under en mycket begränsad period fungera i en karantänsituation (vilket även står i produktens beskrivning) för att hålla koll på avföring och så vidare.

 

 

Gällande röda och blå lampor så är vi överens även där. Färgat ljus är inte gynnsamt för djuren, utan stör deras dygnsrytm bland annat. Därför upplyser vi om det på produktsidan. Jag ser att det textstycket är dåligt placerat i texten så det får vi såklart åtgärda:

"Färgade lampor som denna är inte bra lampor för reptiler eftersom de gör att djuren inte upplever omgivningens färger på ett naturligt sätt. En halogenlampa med vitt ljus är alltid ett bättre alternativ. Nattbelysning behövs inte men vill du ha en så rekommenderar vi en halogenlampa som kopplats till en dimmer." www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.6758/exo-terra-night-heat-lamp-25w

Vi länkar även från produktsidan till ett bättre alternativ under rubriken "Liknande artiklar". 

I vårt skötselråd för Leopardgeckos står det " 'Black lights', blå eller röda lampor behövs inte för nattvärme och kan störa din geckos dygnsrytm." och vidare "Om ditt hem är väldigt kallt och du måste tillhandahålla en värmekälla på natten ska du inte använda en färgad nattvärmelampa. I motsats till vad många tror så ser reptiler ljuset från dessa glödlampor och det kan störa deras dygnsrytm. Ett bättre alternativ är en keramisk värmelampa eller så kallad “deep heat projector” monterad inuti en armatur som ödlan inte kan komma åt." www.cyberzoo.se/sv/leopardgecko-eublepharis-macularius-skotsel-fakta

 

 

Det finns flera aspekter på den frågan. En ganska viktig sådan är att det är väldigt smidigt att ha produkter som marknaden vill ha och eftersöker som en informationsplats om vad kunderna istället borde ha. Mycket trafik kommer in på sidan via sökord och många söker efter en produkt som de brukar använda. Då är det en perfekt plats för oss att informera kunden om en mer lämplig produkt.  

En annan aspekt är att det oftast finns fler än ett användningsområde för för många produkter och därför är vi restriktiva med att helt plocka bort produkter ur sortimentet. Med det sagt så plockar vi ibland bort produkter som vi inte tycker är bra, som till exempel Exo Terras terrariepaket. Andra artiklar som är under lupp är till exempel Terra Exotica Jelly food och eventuellt andra typer av CGD med tveksamt näringsinnehåll. I fallet med sandmattan som vi pratade om tidigare så kan man fästa mindre bitar med silikon och använda som bakgrund, dekoration eller för att dölja något. Med det sagt så ligger det "i pipeline" att göra en översyn av sortimentet och såväl mattor som belysning kommer diskuteras, det kan jag lova.

Vi arbetar fortlöpande med våra produktbeskrivningar och har stenkoll på vilka frågor som kommer in till vår kundservice och där vi finner produkter som är helt olämpliga, så ser vi naturligtvis ingen anledning att sälja dem. Vi är seriösa när vi säger att vi vill ligga i framkant och hjälpa djurägare att göra bra val för sina husdjur. Det måste vi vara för att kunna skapa de samarbeten vi vill ha med kunniga och erfarna reptilexperter och andra. Det är självklart vårt ansvar att se till att vår hemsida är "up to date" och vi ska självklart inte rekommendera produkter som inte ligger i linje med modern reptilhållning. Vi har gjort missar, det finns säkert felaktigheter på hemsidan i nuläget och vi kommer göra missar i framtiden, men hittar ni någon produkt som ni känner att vi behöver prioritera så är vi tacksamma om ni meddelar oss!


Tack för bra svar, har en till fråga. Dhp lampor är patenterade av arcadia och pangea. Och ni säljer en lampa som heter Heating lamp Deep Heat. Detta är ju en kopia av lampan från arcadia och pangea men utan någon garanti alls att den funkar likadant. Blir ju nästintill lite som att man blir lurad. Funderar varför ni valt tagit in denna.. www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.20055/solar-raptor-heatinglamp-deep-heat-60-w

206
224
Danne72:
heckodesigns skrev:

Tack för bra svar, har en till fråga. Dhp lampor är patenterade av arcadia och pangea. Och ni säljer en lampa som heter Heating lamp Deep Heat. Detta är ju en kopia av lampan från arcadia och pangea men utan någon garanti alls att den funkar likadant. Blir ju nästintill lite som att man blir lurad. Funderar varför ni valt tagit in denna.. www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.20055/solar-raptor-heatinglamp-deep-heat-60-w

är det garanti på arcadias lampor? och lampor finns det väl inga patent på? finns ju hur många tillverkare som helst av lampor.

8
5
heckodesigns:
Danne72 skrev:

är det garanti på arcadias lampor? och lampor finns det väl inga patent på? finns ju hur många tillverkare som helst av lampor.


Detta är en ny sorts värmelampa med väldigt specifika delar och tillverkningsätt och därför har dom tagit patent på det

5097
3866
Tropfrog:
Jag vet inget om patentet i fråga. Men jag vet helt säkert att cyberzoo inte har ansvar för patentfrågor på varorna de säljer. Det är tillverkaren som ansvarar för att man inte bryter mot patent när de sätter en produkt på marknaden. Det är den som äger patentet som ansvarar för att bevaka att inga intrång görs. Misstänker du att det rör sig om patentintrång kan du alltid kontakta Arcadia.

Edit: jag hittar ingenting som tyder på att det finns några patent på lampan. Kan du ge en källa?

Mvh
Magnus

8
5
heckodesigns:
Tropfrog skrev:
Jag vet inget om patentet i fråga. Men jag vet helt säkert att cyberzoo inte har ansvar för patentfrågor på varorna de säljer. Det är tillverkaren som ansvarar för att man inte bryter mot patent när de sätter en produkt på marknaden. Det är den som äger patentet som ansvarar för att bevaka att inga intrång görs. Misstänker du att det rör sig om patentintrång kan du alltid kontakta Arcadia.

Edit: jag hittar ingenting som tyder på att det finns några patent på lampan. Kan du ge en källa?

Mvh
Magnus

Sökte åt dig varsågod :) Ska noteras att pangea och arcadia är samma varumärke bara olika kontinenter så det betyder att arcadia har patent på dhp, produkten som cyberzoo säljer är alltså en kopia med en sak som ändrats i produkten för att inte göra varuintrång. Frågan var inte lagligheten, frågan var säkerheten. Hur vet man att den funkar på samma sätt som arcadias, hur vet vilken våglängd den går på? Osv. 

5097
3866
Tropfrog:
Visserligen fullständigt off topic. Men vad jag kan få fram av det numret är att det rör sig om ett varumärkesskydd och inte ett patent. Det den säger är i princip att ingen annan få sälja en produkt som heter deep heat projektor. Men vem som helst får göra en exakt likadan produkt och kalla den något annat. Ganska så enkelt och komma runt, som visats i detta fallet.

Hur vet vi att den inte fungerar precis som arcadias? Hur vet vi att arcadias är det absolut bästa för djuret? 

När det gäller säkerhet så är det ett helt annat regelverk som styr vad som får säljas och inte.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild