KP hantering, bolla ihop orm. är verkligen det ok?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
5
GarmrHeim:

Okej så, jag har hämtat hem min första KP han är en juvenil och kanske runt 40-50 cm nu. 

Har ingen aning om det är ett kontroveriellt ämne men Jag har tittat runt på ytube efter tips osv om hur man kan börja hantera en orm som är lite nypig av sig.

(han har bitit mig 2 gånger men inget farligt, jag ser nu i efterhand att jag plockade upp honom lite fel dvs framifrån) 

Men jag har sett några av dessa KP uppfödare på ytube rekommendera att man ska tvinga ungen att bolla ihop sig när den är agressiv/defensiv när går för att bitas. 

Är det verkligen ok? det känns ju väldigt taskigt att bolla ihop en stressad orm redan så att den gömmer sig men den kanske lugnas ner så? jag vet inte, det verkar ju lite skumt men sen är jag Super nybörjare med allt detta så tänkte slänga ut frågan här och se vad ni veteraner tycker om det verkligen är en grej som fungerar?

Jag tror inte jag själv vill pröva på det då jag hellre låter han få slappna av själv i händerna innan man lägger ner honom igen för att vänja honom. 


Vet ju att man inte ska lite på allt som dom på ytube säger tänkte bara för att det är andra gången jag ser någon av dom amerikanska uppfödarna rekommendera en sådan metod. Men ja...suck.


21
1
StyledYB:
Vad är det du vill vänja honom med? Att bli buren? Och i så fall varför? Han trivs bäst i sitt terrarium, låt honom vara ifred så att han inte börjar matvägra pga stress istället, det är min åsikt. 

15
5
GarmrHeim:

StyledYB skrev:
Vad är det du vill vänja honom med? Att bli buren? Och i så fall varför? Han trivs bäst i sitt terrarium, låt honom vara ifred så att han inte börjar matvägra pga stress istället, det är min åsikt. 


 

Vill såklart vänja honom vid hantering så att inte framtida hantering blir svårt när jag måste städa ur terrariet.

Har inga planer att bära runt han som ett halsband runt huset haha

Har bara plockat upp honom en gång från och med den transportlåda han kom i för att göra en snabbkoll för att se att han inte hade kvalster osv för att sen lägga ner han i terrariet. (Det var då han bet mig) Så har låtit honom vara i några dagar nu. 

Jag kollade runt på ytube för att se om det finns något man kan lära sig om han ska fortsätta vara lite nypig vid hantering tills han lugnat ner sig. Och det var då jag såg att dom tipsade om det här om att 'tvinga' ungen till en boll för att lugna ner den vilket jag kände var tvungen att fråga om här då det verkar lite skumt men vad vet jag ifjsdn


31
28
LeafGecks:
GarmrHeim skrev:


 

 

Vill såklart vänja honom vid hantering så att inte framtida hantering blir svårt när jag måste städa ur terrariet.

Har inga planer att bära runt han som ett halsband runt huset haha

Har bara plockat upp honom en gång från och med den transportlåda han kom i för att göra en snabbkoll för att se att han inte hade kvalster osv för att sen lägga ner han i terrariet. (Det var då han bet mig) Så har låtit honom vara i några dagar nu. 

Jag kollade runt på ytube för att se om det finns något man kan lära sig om han ska fortsätta vara lite nypig vid hantering tills han lugnat ner sig. Och det var då jag såg att dom tipsade om det här om att 'tvinga' ungen till en boll för att lugna ner den vilket jag kände var tvungen att fråga om här då det verkar lite skumt men vad vet jag ifjsdn



Låt ormen vara i några veckor så att den vänjer sig vid sitt nya hem. Den är i ny miljö och förmodligen känner sig osäker och vill få bort dig som han anser är ett hot.

Dessutom så skriver du att det är en ung KP, dom brukar ofta visa lite attityd men många lugnar ner sig med åldern.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild