Snäcka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
0
Mophelia:
En fråga vad är skillnaden på Foderkalk, Foderkrita och Trädgårdskalk??? Alla är utan gödsel mm utan rent, ska köpa till mina snäckor på granngården.
Vad använder ni?

111
116
aldabrachelys:
Granngårdens foderkalk går bra

27
0
Mophelia:
aldabrachelys skrev:
Granngårdens foderkalk går bra



Jag kommer välja mellan dom här 3, foderkalk är den på 15kg, tänkte den först men sen fått tips om dom andra från olika håll. 

www.granngarden.se/foderkalk-nordkalk-0-02-15-kg
www.granngarden.se/fodertillskott-eclipse-biofarmab-foderkrita-6-kg
www.granngarden.se/tradgardskalk-hasselfors-125-kgproduct-specs

33
31
Arthropoda:

Mophelia skrev:



Jag kommer välja mellan dom här 3, foderkalk är den på 15kg, tänkte den först men sen fått tips om dom andra från olika håll. 

www.granngarden.se/foderkalk-nordkalk-0-02-15-kg
www.granngarden.se/fodertillskott-eclipse-biofarmab-foderkrita-6-kg
www.granngarden.se/tradgardskalk-hasselfors-125-kgproduct-specs


 

Bäst kalciumkälla är ifrån snäck/musselskal, men det är ett helvete att få det finmalt. Det går, men det är inte kul och det tar extremt lång tid om man inte har tillgång till en industriell kvarn för att göra stenmjöl.

Det finns flera intressanta studier på hur snäckorna tar upp kalcium och också studier på vilken form av kalcium som är bäst och också vilken mängd som ger bäst resultat.

Här är en av många studier:

lrrd.cipav.org.co/lrrd15/5/eben155.htm

Sepiaskal tycker jag personligen bäst om. Det är lätt att ge och snäckan kan själv styra hur mycket den vill raspa i sig. Annars så skulle jag köra på foderkrita som är kalciumkarbonat vilket snäckans skal mest består av. Problemet när man ger tillskott av kalk i pulverform är att ge rätt mängd.

 


27
0
Mophelia:
Arthropoda skrev:


 

 

Bäst kalciumkälla är ifrån snäck/musselskal, men det är ett helvete att få det finmalt. Det går, men det är inte kul och det tar extremt lång tid om man inte har tillgång till en industriell kvarn för att göra stenmjöl.

Det finns flera intressanta studier på hur snäckorna tar upp kalcium och också studier på vilken form av kalcium som är bäst och också vilken mängd som ger bäst resultat.

Här är en av många studier:

lrrd.cipav.org.co/lrrd15/5/eben155.htm

Sepiaskal tycker jag personligen bäst om. Det är lätt att ge och snäckan kan själv styra hur mycket den vill raspa i sig. Annars så skulle jag köra på foderkrita som är kalciumkarbonat vilket snäckans skal mest består av. Problemet när man ger tillskott av kalk i pulverform är att ge rätt mängd.

 





Jag kommer ha sepiaskal, men kommer köra torv/mull och i det ska man helst ha kalk/krita i. 


Foderkalk Nordkalk

Kalk innehåller mineralen kalcium.

Foderkrita Biofarmab

Hink med naturlig och finkornigt kalktillskott för hästar. Där strå det inte om kalcium, 


33
31
Arthropoda:

Mophelia skrev:




Jag kommer ha sepiaskal, men kommer köra torv/mull och i det ska man helst ha kalk/krita i. 


Foderkalk Nordkalk

Kalk innehåller mineralen kalcium.

Foderkrita Biofarmab

Hink med naturlig och finkornigt kalktillskott för hästar. Där strå det inte om kalcium, 



Foderkalk och foderkrita innehåller båda kalciumkarbonat om jag inte har helt fel, trädgårdskalk är dolomit, kalciummagnesiumkarbonat vilket inte tas upp lika bra hos snäckorna.

Bästa substratet är lövsubstrat, undvik dock löv ifrån ek, bok och björk. Absolut bästa lövsubstratet är löv ifrån hassel.


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Arthropoda skrev:


Foderkalk och foderkrita innehåller båda kalciumkarbonat om jag inte har helt fel, trädgårdskalk är dolomit, kalciummagnesiumkarbonat vilket inte tas upp lika bra hos snäckorna.

 

Bästa substratet är lövsubstrat, undvik dock löv ifrån ek, bok och björk. Absolut bästa lövsubstratet är löv ifrån hassel.




Varför ska ek,bok och björk undvikas? Jag använder ofta boklöv :/


27
0
Mophelia:
Arthropoda skrev:


Foderkalk och foderkrita innehåller båda kalciumkarbonat om jag inte har helt fel, trädgårdskalk är dolomit, kalciummagnesiumkarbonat vilket inte tas upp lika bra hos snäckorna.

 

Bästa substratet är lövsubstrat, undvik dock löv ifrån ek, bok och björk. Absolut bästa lövsubstratet är löv ifrån hassel.




Då jag är nybörjare på snäckor kommer jag köra det som dom är van med hemma. Men med tiden kanske jag kan lägga till blad. 

33
31
Arthropoda:
anniemalmros skrev:



Varför ska ek,bok och björk undvikas? Jag använder ofta boklöv :/



Det handlar om hur lättillgängligt kalciumet blir för snäckorna. -"Flera ädla lövträd (alm, lönn, ask, lind, sälg) anrikar kalcium som citrat, vilket
är lättlösligt och lättillgängligt för molluskerna. Däremot anrikar bl.a. ek och bok kalcium
som oxalat, vilket är svårlösligt och måste brytas ned innan snäckorna kan tillgodogöra sig
det."

www.diva-portal.se/smash/get/diva2:880312/FULLTEXT01.pdf


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Arthropoda skrev:


Det handlar om hur lättillgängligt kalciumet blir för snäckorna. -"Flera ädla lövträd (alm, lönn, ask, lind, sälg) anrikar kalcium som citrat, vilket
är lättlösligt och lättillgängligt för molluskerna. Däremot anrikar bl.a. ek och bok kalcium
som oxalat, vilket är svårlösligt och måste brytas ned innan snäckorna kan tillgodogöra sig
det."

www.diva-portal.se/smash/get/diva2:880312/FULLTEXT01.pdf




Tack :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild