Aktuella rättsfall för den intresserade

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

41
46
P3113:
Lunds tingsrätt - Brottmål B 1575-18

tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-aldre-artiklar/2018/nr-32018/vi-har-glomt-nagra-i-frysen/

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tillslag-mot-misstankt-artskyddsbrott

Borås tingsrätt - Brottmål  B 3565-19

amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-reptilharva-med-1-000-djur-uppnystad-i-boras

Stämningsansökan / åtal går att begära ut gratis hos respektive tingsrätt. Förundersökningsprotokoll finns att begära ut hos polisen.

Själv misstänker jag att min uromastyx nigriventris kommer från reptil-härvan i Skåne. Även länsstyrelsen misstänker detta. Jag väntar på förundersökningsprotokollet. 

Kanske kan denna informationen hjälpa någon annan också. Om inte så kanske man är nyfiken på vem man inte bör handla med.

51
118
Toke:
Tyvärr är det nog väldigt många dabbagamer som såldes på den svenska marknaden fram till 2018 som kom in i landet via mannen i Löberöd (eller ännu senare då ryktet säger att han fortsatt även efter tillslaget). Både djur som såldes privat via annonser och djur som såldes i butiker runt om i landet. Falska papper med påhittade uppgifter, eller förnyade papper från butikerna, var vanligt förekommande under denna tid. Vi är fortfarande bara en handfull uppfödare i landet på dabbagamer och tillgången på svenskuppfödda djur är inte ens i närheten av att kunna möta efterfrågan.
Vi får bara hålla tummarna att det inte kommer fler nya aktörer som ser ett "glapp" i marknaden nu när några av dom större åkt fast. Men min gissning är att det snart kommer nån ny som gärna tjänar pengar på sjuka smuggeldjur... :(

5
34
MehduZahReptiles:
Ett lämpligt straff, för dessa avskum, vore offentlig avrättning.

5
0
Charger:
Håller med dig helt. "Det är hans stora intresse i livet" Man måste vara sjuk på riktigt när djuren behandlas på ett så här vidrigt sätt.

3132
2398
Tropfrog:
Hmm. Jag tror att FNs konvention om mänskliga rättigheter innefattar förbud mot dödsstraff. Bara de råaste diktaturerna i världen genomför offentliga avrättningar. Då främst genom stening med sharia lagar i ryggen.

Jag själv tror på straffet som en vårdande och rehabiliterande insats med avsikt att göra gärningsmannen laglydig på sikt. Lite radikalt kan tyckas :)

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild