Aktuella rättsfall för den intresserade

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

44
46
P3113:
Lunds tingsrätt - Brottmål B 1575-18

tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-aldre-artiklar/2018/nr-32018/vi-har-glomt-nagra-i-frysen/

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tillslag-mot-misstankt-artskyddsbrott

Borås tingsrätt - Brottmål  B 3565-19

amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/stor-reptilharva-med-1-000-djur-uppnystad-i-boras


Stämningsansökan / åtal går att begära ut gratis hos respektive tingsrätt. Förundersökningsprotokoll finns att begära ut hos polisen.

Själv misstänker jag att min uromastyx nigriventris kommer från reptil-härvan i Skåne. Även länsstyrelsen misstänker detta. Jag väntar på förundersökningsprotokollet. 

Kanske kan denna informationen hjälpa någon annan också. Om inte så kanske man är nyfiken på vem man inte bör handla med.

62
131
Toke:
Tyvärr är det nog väldigt många dabbagamer som såldes på den svenska marknaden fram till 2018 som kom in i landet via mannen i Löberöd (eller ännu senare då ryktet säger att han fortsatt även efter tillslaget). Både djur som såldes privat via annonser och djur som såldes i butiker runt om i landet. Falska papper med påhittade uppgifter, eller förnyade papper från butikerna, var vanligt förekommande under denna tid. Vi är fortfarande bara en handfull uppfödare i landet på dabbagamer och tillgången på svenskuppfödda djur är inte ens i närheten av att kunna möta efterfrågan.
Vi får bara hålla tummarna att det inte kommer fler nya aktörer som ser ett "glapp" i marknaden nu när några av dom större åkt fast. Men min gissning är att det snart kommer nån ny som gärna tjänar pengar på sjuka smuggeldjur... :(

24
18
Charger:
Håller med dig helt. "Det är hans stora intresse i livet" Man måste vara sjuk på riktigt när djuren behandlas på ett så här vidrigt sätt.

44
46
P3113:

www.domstol.se/nyheter/2021/06/tingsratten-domer-en-man-for-grovt-artskyddsbrott-och-smuggling-gallande-sarskilt-hotade-sallsynta-och-skyddsvarda-arter-av-reptiler/

 

Jag inväntar domslut (vilket har fallit) ifrån Lunds tingsrätt avseende Brottmål B 1575-18.


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Domen i mål Brottmål B 1575-18 förväntas inte meddelas för än 2021-08-16 11.00. 

MVH

44
46
P3113:

Fredriko skrev:
Domen i mål Brottmål B 1575-18 förväntas inte meddelas för än 2021-08-16 11.00. 

MVH


Den har blivit framskjuten från att tidigare skulle ha meddelats 26/7.


Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
Dom i mål om grovt artskyddsbrott m.m. - uppdaterad
Publicerad: 2021-08-16 08:42:34

Uppdateringen gäller nytt datum för domen. Lunds tingsrätt meddelar den 25 augusti dom i ett mål där en man åtalats för grovt artskyddsbrott, brott mot djurskyddslagen, smuggling och djurplågeri. Åklagaren är tillgänglig för media när dom meddelats.
Mannen är åtalad för att under flera års tid bland annat ha smugglat, köpt, sålt och förvarat djur utan tillstånd. Ytterligare en man åtalas för inblandning i några av brotten.

Målnummer i Lunds tingsrätt: B 1575-18.

143
154
TerraBygg:
Fick nyss detta, "Avgörandedagen har skjutits upp, domen ska finnas tillgänglig den 25/8 kl. 11." så det verkar ta lite tid till...

Edit: Verkar inte gå att ta bort inlägg om man glömt uppdatera innan man skrev och då postat samma som redan skrivits...

Medlem i GHF
43
28
Baboon:
Någon som vet hur domen löd?

39
40
FreakyGeckos:
Uppskjuten igen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild