Små maskar/larver i påsen från djuraffären?? Vad är de???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
karmacoma:
Köpte idag tre räkor (1 wood, 2 amano) och 2 praktbotior och håller just nu på med processen att lägga i dem i mitt akvarium. Jag märkte nyligen dock att i påsen från djuraffären finns ett stort antal väldigt små levande saker. De har ett litet huvud och en liten svans, inte större i längd än typ 1 eller 2 mm. Påminner lite grann om mygglarver men betydligt mindre.
Jag har ingen aning om vad dessa små saker är men jag vill inte ha i dem i mitt akvarium tror jag. Någon som vet vad de kan vara och vad jag kan göra???

44
36
Masala:
Har du något foto på dem? 

142
241
Greven78:
Lite intressant detta. Kan man ha räkor och botior tillsammans? Äter inte botiorna upp räkorna? Vad sa de i butiken om detta?

142
241
Greven78:
Kan de små krypen vara hoppkräftor? De trivs bra i akvarium så länge där inte finns fisk som äter dem. Medföljde kanske räkorna om dessa gick i ett akvarium utan fisk.

7
1
karmacoma:
Greven78 skrev:
Lite intressant detta. Kan man ha räkor och botior tillsammans? Äter inte botiorna upp räkorna? Vad sa de i butiken om detta?


nejdå, botiorna är jättesnälla. plus att räkorna är minst lika stora som dem. de i butiken sa att botiorna inte skulle bråka med någon annan och det har de inte gjort heller

7
1
karmacoma:
Greven78 skrev:
Kan de små krypen vara hoppkräftor? De trivs bra i akvarium så länge där inte finns fisk som äter dem. Medföljde kanske räkorna om dessa gick i ett akvarium utan fisk.


kan vara så kanske? vet ej, jag håvade ur fiskarna när jag skulle lägga i dem för att inte hälla i allt vatten i påsen
så nu är de små sakerna borta 

5099
3873
Tropfrog:
karmacoma skrev:


nejdå, botiorna är jättesnälla. plus att räkorna är minst lika stora som dem. de i butiken sa att botiorna inte skulle bråka med någon annan och det har de inte gjort heller


Praktbotia älskar alla typer av  invertebrater inklusive räkor. Det är vad de lever av i det vilda. Det må hända att det är ok nu, men förr eller senare tar deras instinkter över.

Räkor passar bra i små akvarium med små och stillsamma fiskar. Praktbotia blir stor och aktiv och kräver stora akvarium. Dessutom trivs de bäst I stora grupper och tillbringar helst natten tätt tillsammans i trånga utrymmen. Rör, keramikgrotter eller bambu funkar.


Man skall alltid göra sin research själv innan man skaffar djur. Räkna inte med att zoobutiken har tillräckligt med kunskap om all arter. Praktbotia är dessutom så gott som alltid viltfångade, så man kan tycka att det finns ett visst utökat ansvar för att hålla dem vid liv.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild