Hjälp, håller hon på att dö???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
15
lensy:
Vår sjuåriga skäggagam verkar vara döende. Hon ligger helt stilla i ett hörn av terrariumet och verkar andas sporadiskt. Hon reagerar inte på beröring eller mat, inte ens när jag håller upp kackerlackorna framför ansiktet på henne (hon ligger precis vid glaset) fast hon brukar rusa fram till glaset när jag plockar med dem. Hon blinkar inte (visst brukar de väl blinka?) och munnen är öppen. Tungan ser blek ut. Skägget är ev svart, men det är lite svårt att se när hon ligger ner. 

Plötsligt andas hon några andetag och rör sig några millimeter, men sedan faller hon tillbaka igen och andningen ser ut att upphöra. Ögonen stängdes långsamt när jag sprayade vatten en bit ifrån henne, så det kom en svag vattendimma över ansiktet på henne, men sedan öppnades de igen och nu ligger hon där utan att blinka igen.

Vad är det för fel? Håller hon faktiskt på att dö? Vad kan vi göra??? Vi har ett djursjukhus i stan, men de håller inte på med reptiler... närmaste klinik som gör det är 20 mil bort, så det är inte aktuellt att åka dit. Djursjukhuset här i stan avlivade en leopardgecko vi hade för flera år sedan, så jag antar att de kan göra detsamma nu, om det skulle behövas, men det är nog det enda de kan göra.

Hur gamla ska de bli i fångenskap? Är sju år normalt?

Hjälp!

654
341
Johnexotics:
Det är inte så den vill gå å dvala `?

5061
3824
Tropfrog:
Det kan ju som förra inlägget nämner vara dvalning/ burmering. Men har du haft den i 7 år så borde du känna igen beteendet. 

Om det inte är burmering så behöver djuret veterinärvård eller avlivning. Jag vet vad jag hade valt för ett djur jag haft så länge. 20 mil resa är ingenting i relation till ett djurs liv. 

Mvh
Magnus 

47
15
lensy:
Johnexotics skrev:
Det är inte så den vill gå å dvala `?

Men gör de det så plötsligt? Tidigare när hon gjort det så har hon liksom blivit slö innan hon dvalat helt. 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Du beskriver ett döende, eller åtminstone kraftigt nedsatt djur. Det låter på inget sätt som någon normal dvala eller liknande.
Naturligtvis måste ni till veterinär, med detsamma. 

47
15
lensy:
Jeppe skrev:
Du beskriver ett döende, eller åtminstone kraftigt nedsatt djur. Det låter på inget sätt som någon normal dvala eller liknande.
Naturligtvis måste ni till veterinär, med detsamma. 

Jag tror tyvärr du har rätt. ????

47
15
lensy:
Hon dog. Troligen redan när vi satt bredvid henne, men det är svårt att säga. Hon fick ligga kvar över natten och på morgonen kändes det tydligt. Helt fastställt blev det inte förrän framåt lunchtid. I går kväll tog vi henne till djursjukhuset för kremering. Hon kommer att spridas i Mälardalen någonstans, vi vet inte exakt var, men det känns fint. Min uppfattning är att vi inte hade kunnat göra något. Det gick så fort. Vår gissning är att hon fick en hjärnblödning. 

Jag behöver inga kommentarer om att vi borde ha åkt till vetrinär. Som jag skrev i går har vi 20 mil till en sådan och i vårt fall var det inte aktuellt. Med facit i hand hade hon troligtvis inte levt länge nog för att bli räddad och med tanke på hur fort det gick tror jag inte att de hade kunnat göra något. Det var ingen sjukdom hon haft ett tag, något hände plötsligt. Jag tror det var bättre för henne att få ligga i sitt trygga hem, i närheten av värmelampan, och somna in i lugn och ro.

Tack för era svar och engagemang ovan. 

15
1
Cjerkvall:
det är mycket möjligt att den är döende tanke på den hyffsat höga åldern, däremot så förstår jag inte problemet med att skäggisen blinkar långsamt när det kommer lite vatten?

47
15
lensy:
Cjerkvall skrev:
det är mycket möjligt att den är döende tanke på den hyffsat höga åldern, däremot så förstår jag inte problemet med att skäggisen blinkar långsamt när det kommer lite vatten?

Det var inget problem att hon blinkade långsamt. Jag menade bara att berätta att hon blinkade öht, det var den enda respons vi fick fram från henne - men det kan ju ha varit en reflex och inte en medveten rörelse.

14
6
Cosmiquerays:
Hur kan du om du tror att ditt djur är döende, göra en formspråk istället för att ringa någon av landets djursjukhus jourer 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild