Bra ödla för stress-känslig ägare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
2
kelliegator:
Hej! Jag är en 30-årig tjej som har funderat på att kanske skaffa en ödla längre fram i tiden när min ekonomi förbättrat sig, men jag har några mindre grejer jag är oroad över.

Jag är inte en total nybörjare. Jag hade två stycken leopardgeckos en gång i tiden och att det gick rätt bra för mig och dem och hur jag tog hand om dem, men sen blev mitt liv lite stökigt på grund av dålig ekonomi och personliga kriser, så jag fick ge bort dem.

På sistone har jag viljat skaffa en ödla igen. Jag är lite för blyg för att kalla mig själv en expert men det gick rätt bra med mina geckos, och så är jag lite mer påläst nu (och jag fortsätter att läsa och forska om reptiler så mycket jag kan!), så jag vill tro att jag kan hantera det med den erfarenhet jag har.

Jag är lite osäker på vad för ödla jag ska skaffa, dock. Min dröm är väl en taggsvans-varan (ackis), men jag vet inte helt om jag är mogen nog för det. Jag vill tro att jag är det, men sånt kan vara svårt att veta.

Det finns också leguan-arter som kanske är intressanta för mig. Det jag vet är att jag helst vill ha en mellanstor öken-ödla, eftersom jag inte måste oroa mig över att ha ett mer tropiskt klimat i så fall.

Det kanske är konstigt att jag frågar, men jag har lite bakgrund i psykisk ohälsa och neuro-psykiatriska diagnoser, so jag är lite orolig över att råka skaffa en ödla som bara gör mig stressad i stället, då jag är väldigt stresskänslig. Jag måste ju ta hand om mig själv, också.