Bra ödla för stress-känslig ägare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
2
kelliegator:
Hej! Jag är en 30-årig tjej som har funderat på att kanske skaffa en ödla längre fram i tiden när min ekonomi förbättrat sig, men jag har några mindre grejer jag är oroad över.

Jag är inte en total nybörjare. Jag hade två stycken leopardgeckos en gång i tiden och att det gick rätt bra för mig och dem och hur jag tog hand om dem, men sen blev mitt liv lite stökigt på grund av dålig ekonomi och personliga kriser, så jag fick ge bort dem.

På sistone har jag viljat skaffa en ödla igen. Jag är lite för blyg för att kalla mig själv en expert men det gick rätt bra med mina geckos, och så är jag lite mer påläst nu (och jag fortsätter att läsa och forska om reptiler så mycket jag kan!), så jag vill tro att jag kan hantera det med den erfarenhet jag har.

Jag är lite osäker på vad för ödla jag ska skaffa, dock. Min dröm är väl en taggsvans-varan (ackis), men jag vet inte helt om jag är mogen nog för det. Jag vill tro att jag är det, men sånt kan vara svårt att veta.

Det finns också leguan-arter som kanske är intressanta för mig. Det jag vet är att jag helst vill ha en mellanstor öken-ödla, eftersom jag inte måste oroa mig över att ha ett mer tropiskt klimat i så fall.

Det kanske är konstigt att jag frågar, men jag har lite bakgrund i psykisk ohälsa och neuro-psykiatriska diagnoser, so jag är lite orolig över att råka skaffa en ödla som bara gör mig stressad i stället, då jag är väldigt stresskänslig. Jag måste ju ta hand om mig själv, också.

Ibland åker jag till mina föräldrar i helgerna (jag bor på Gotland så de bor ca en timme bort från mig), men i stort sett så har jag just nu tillräckligt med fritid för att ta hand om dem. Jag kommer ihåg när jag hade geckos att jag tyckte det var lite jobbigt att mata dem med insekter, men jag brukade mata med syrsor och har hört att kanske kackerlackor är bättre bara man har en bra miljö för dem? Jag födde inte upp insekter förut utan köpte bara periodvis från djuraffären, men jag vill helst inte behöva åka fram och tillbaka till djuraffären igen bara för några syrsor, liksom.

Jag säger inte att jag inte vill mata med insekter alls, men jag tror att det skulle bli lättare med en ödla som även äter annat, för att kunna variera och erbjuda något som inte är levande ibland. Jag vet att skäggagamer ibland äter annat men just skäggagamer är jag inte så intresserad av (men jag menar inte att bli för petig!).

Jag vet att just taggsvans-varaner kan matas med annat, men jag vet inte så mycket om deras mat-rutiner och hur ofta man ska mata dem ännu. All information och tips är välkomna!

Eftersom jag har erfarenhet med leopard geckos och älskar dem, så vore det väl enklast för mig att skaffa en sådan, men jag har varit lite sugen till att uppgradera till något större. Men bara om det blir rätt för mig och min hälsa och livsstil. Jag är lite orolig över om det kanske blir problem att jag ibland är borta på helgerna?

Vad tycker ni? Och om ni har frågor till mig ska jag försöka att svara. Tack i förskått!

94
66
Emeraldswift:
kelliegator skrev:
Hej! Jag är en 30-årig tjej som har funderat på att kanske skaffa en ödla längre fram i tiden när min ekonomi förbättrat sig, men jag har några mindre grejer jag är oroad över.

Jag är inte en total nybörjare. Jag hade två stycken leopardgeckos en gång i tiden och att det gick rätt bra för mig och dem och hur jag tog hand om dem, men sen blev mitt liv lite stökigt på grund av dålig ekonomi och personliga kriser, så jag fick ge bort dem.

På sistone har jag viljat skaffa en ödla igen. Jag är lite för blyg för att kalla mig själv en expert men det gick rätt bra med mina geckos, och så är jag lite mer påläst nu (och jag fortsätter att läsa och forska om reptiler så mycket jag kan!), så jag vill tro att jag kan hantera det med den erfarenhet jag har.

Jag är lite osäker på vad för ödla jag ska skaffa, dock. Min dröm är väl en taggsvans-varan (ackis), men jag vet inte helt om jag är mogen nog för det. Jag vill tro att jag är det, men sånt kan vara svårt att veta.

Det finns också leguan-arter som kanske är intressanta för mig. Det jag vet är att jag helst vill ha en mellanstor öken-ödla, eftersom jag inte måste oroa mig över att ha ett mer tropiskt klimat i så fall.

Det kanske är konstigt att jag frågar, men jag har lite bakgrund i psykisk ohälsa och neuro-psykiatriska diagnoser, so jag är lite orolig över att råka skaffa en ödla som bara gör mig stressad i stället, då jag är väldigt stresskänslig. Jag måste ju ta hand om mig själv, också.

Ibland åker jag till mina föräldrar i helgerna (jag bor på Gotland så de bor ca en timme bort från mig), men i stort sett så har jag just nu tillräckligt med fritid för att ta hand om dem. Jag kommer ihåg när jag hade geckos att jag tyckte det var lite jobbigt att mata dem med insekter, men jag brukade mata med syrsor och har hört att kanske kackerlackor är bättre bara man har en bra miljö för dem? Jag födde inte upp insekter förut utan köpte bara periodvis från djuraffären, men jag vill helst inte behöva åka fram och tillbaka till djuraffären igen bara för några syrsor, liksom.

Jag säger inte att jag inte vill mata med insekter alls, men jag tror att det skulle bli lättare med en ödla som även äter annat, för att kunna variera och erbjuda något som inte är levande ibland. Jag vet att skäggagamer ibland äter annat men just skäggagamer är jag inte så intresserad av (men jag menar inte att bli för petig!).

Jag vet att just taggsvans-varaner kan matas med annat, men jag vet inte så mycket om deras mat-rutiner och hur ofta man ska mata dem ännu. All information och tips är välkomna!

Eftersom jag har erfarenhet med leopard geckos och älskar dem, så vore det väl enklast för mig att skaffa en sådan, men jag har varit lite sugen till att uppgradera till något större. Men bara om det blir rätt för mig och min hälsa och livsstil. Jag är lite orolig över om det kanske blir problem att jag ibland är borta på helgerna?

Vad tycker ni? Och om ni har frågor till mig ska jag försöka att svara. Tack i förskått!

Hej. Om intresset finns och om du är redo för dem kostnader en ödla medför så ser jag inget problem för dig att skaffa en taggsvansvaran eller en annan ödla. Just födan till en taggsvansvaran skulle jag säga ska bestå av 95% insekter, syrsor larver maskar kackerlackor ect. Man kan erbjuda lite ägg och pinkisar och även kyckling lever hjärtan ect men detta är kanske någon gång i månaden. Insekter går att beställa så du kan hämta i närmsta plats. Vill du ha en fin ökenlevande ödla som äter endast vegitablisk föda så är dabbagam arterna roliga och färgglada mvh

273
185
peter68:
Dabbagamer äter nästan uteslutande växter. Ex. Uromastyx ornata ssp.

Är inte ökenklimat mer krävande än tropiskt? Glasterrarium är problematiska, men att hålla en temperatur på 30 grader och luftfuktighet på 90% är inga problem om man har ett träterrarium.

Mitt misstag. Emeraldswift nämnde dabbagamer.

25
11
HeartbeatReptile:
Blåtungsskink är kanske ett bra alternativ? De är inte för snabba, större än leopard geckos och äter inte strikt insekter. De är allätare! De behöver dock en relativt fuktig miljö.

4
2
kelliegator:
Emeraldswift skrev:

Hej. Om intresset finns och om du är redo för dem kostnader en ödla medför så ser jag inget problem för dig att skaffa en taggsvansvaran eller en annan ödla. Just födan till en taggsvansvaran skulle jag säga ska bestå av 95% insekter, syrsor larver maskar kackerlackor ect. Man kan erbjuda lite ägg och pinkisar och även kyckling lever hjärtan ect men detta är kanske någon gång i månaden. Insekter går att beställa så du kan hämta i närmsta plats. Vill du ha en fin ökenlevande ödla som äter endast vegitablisk föda så är dabbagam arterna roliga och färgglada mvh


Okej, det låter bra. Jag är bara lite nervös och vill inte råka skaffa något jag inte är redo för. Inte för att jag kommer att skaffa en ödla nu, då jag behöver reda ut lite saker och forska vidare, men jag tänkte att jag kanske skulle skaffa en ödla efter årskiftet eller när min ekonomi och andra omständigheter forbättrar sig.

Jag har hört att man kan mata t.ex. köttbitar till en taggsvans-varan, dock helst något tillagat eftersom rått kött kan bära på sjukdomar. Låter detta logiskt?

Men om dessa varaner huvudsakligen äter insekter, så lär det väl bli insekter. Tack för infon!

Jag undrar lite grann om vatten, också. Jag vet att det är bäst att byta ofta, så jag undrar lite grann hur jag ska hantera saker ifall jag åker bort en helg, som jag gör ibland. Dock inte hela tiden, och oftast om jag åker på en fredag så är jag hemma på söndag igen.

47
46
Pretorian:
Så jag bara hänger med lite.

Det som var jobbigt med dom ödlorna du hade var att dom åt insekter eller att du själv skulle hantera dessa för att mata med?

Känner du att en Ackis fungerar för dig och ditt välmående finns det inget som hindrar dig.

Att slippa åka till affären för ofta är ganska enkelt löst, du köper tex ett Exo Terra Faunarium mini(eller snarlik burk), tar nåt billigt par strumpbyxor med finmaskigt nät och sen trär över toppen för att förhindra att mindre djur klämmer sig ut genom springor.
I den kan du enkelt ha ett gäng syrsor tex med mat åt dom därinne.
Då slipper du åka till affären för några enstaka syrsor för matningen, dom överlever väl ca 2-3 månader då iaf.
Vanligtvis är dom döda djuren man ser såna som dött av ålder.
Lite därför man sållar ut djuren vid matning.

Jag hoppas sedan att du inte känner att du måste sitta och handmata varje insekt enskilt till dom ödlorna du haft eller planerar att skaffa.
Släng in ett gäng syrsor/ Zophobas larver så äter dom i lugn och ro.

Vad gäller vatten och resa bort är en stor bov bakterier när vatten blir stillastående i värmen, ett cirkulerande system med större behållare än bara vad som ryms i vattenskålen är ett bra sätt att cirkulera en större mängd vatten med behållaren på utsidan, detta håller det svalare och även fräschare.

Jag har enkelt kunnat lämna hemmet över en helg med vetskapen om att det finns allt djuren behöver utan några som helst problem.
Djuren har ätit och druckit utan problem i åratal med dessa lösningar.

4
2
kelliegator:
Pretorian skrev:
Så jag bara hänger med lite.

Det som var jobbigt med dom ödlorna du hade var att dom åt insekter eller att du själv skulle hantera dessa för att mata med?

Känner du att en Ackis fungerar för dig och ditt välmående finns det inget som hindrar dig.

Att slippa åka till affären för ofta är ganska enkelt löst, du köper tex ett Exo Terra Faunarium mini(eller snarlik burk), tar nåt billigt par strumpbyxor med finmaskigt nät och sen trär över toppen för att förhindra att mindre djur klämmer sig ut genom springor.
I den kan du enkelt ha ett gäng syrsor tex med mat åt dom därinne.
Då slipper du åka till affären för några enstaka syrsor för matningen, dom överlever väl ca 2-3 månader då iaf.
Vanligtvis är dom döda djuren man ser såna som dött av ålder.
Lite därför man sållar ut djuren vid matning.

Jag hoppas sedan att du inte känner att du måste sitta och handmata varje insekt enskilt till dom ödlorna du haft eller planerar att skaffa.
Släng in ett gäng syrsor/ Zophobas larver så äter dom i lugn och ro.

Vad gäller vatten och resa bort är en stor bov bakterier när vatten blir stillastående i värmen, ett cirkulerande system med större behållare än bara vad som ryms i vattenskålen är ett bra sätt att cirkulera en större mängd vatten med behållaren på utsidan, detta håller det svalare och även fräschare.

Jag har enkelt kunnat lämna hemmet över en helg med vetskapen om att det finns allt djuren behöver utan några som helst problem.
Djuren har ätit och druckit utan problem i åratal med dessa lösningar.


Det var mest hanteringen som jag tyckte var jobbigt. Men jag älskar ödlor, så jag är villig att anstränga mig lite. Tack för dessa instruktioner, jag ska absolut testa detta den dag jag skaffar en ödla.

47
46
Pretorian:

självklart finns det även vibrerande skålar och diverse skrot som är anpassade för att kunna mata med döda insekter också, då lägger man i döda insekterna i skålen och skålen ska då skapa vibrationer för att stimulera att fodret rör på sig.
Inget jag varit något fan av ärligt talat. funkar.. ja i en del fall.. Har sett djur som funkar med dessa atrapper och sett gott om djur som istället stressas av vibrationerna i marken.

Är det hanteringen då i form av att du ska ta i insekterna med händerna?
Hur känns det med hanskar istället?
Kanske ha en lång foderpincett att ta fram insekterna med istället?
Skärma av med segment i insekternas låda så dom kan röra sig lite fram och tillbaks men förhindra att dom alla ligger "fritt" när du ska ta ut några för matning.


eller skaffa något i stil med denna skopa för att minska att du tar i dom:

Dessa finns tex på nätet att köpa, osäker hur den Svenska marknaden ser ut med sånt här.

www.amazon.co.uk/Xiton-Catcher-Scissors-Scooper-Cleaning/dp/B07RDP6YZQ/ref=pd_day0_c_199_1/258-3685097-1332737?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07RDP6YZQ&pd_rd_r=be973df0-b98f-455b-a6e9-7c9056c9f8fa&pd_rd_w=qvoz1&pd_rd_wg=aoiC0&pf_rd_p=1f52f6df-a095-4097-97ae-e3de8dc6ffd9&pf_rd_r=J2J4YSASTKTXPKMANNES&psc=1&refRID=J2J4YSASTKTXPKMANNES


69
21
Justivan:
Min rekomendation är också Dabbagam (växtätande) av något slag då de är ökenlevande alternativt stäpplevande beroende på underart.
Ett annat bra altermativ är Gidgeskink(Allätande) som liknar en blåtungad något då båda är skinkar men den tar mindre plats samt att den lever i ett torrare klimat än de flesta blåtungade skinkar.
men om taggssvansvaran är det du vill ha så skulle jag rekomendera att det är den du skaffar då reptiler lever länge och det är lättare att behålla intresset om det är en art man verkligen tycker om.
När det kommer till aspekterna kring psyikisk ohälsa samt NPF diagnoser så är det självklar svårt att säga då det varierar så mycket från person till person, men från min erfarenhet av psykisk ohälsa samt diagnoser tillsammans med reptiler så har reptilhobbyn endast haft positivt inflytande.
Min rekomendation om du är orolig för hur det kommer påverka dig och ditt mående med ansvaret samt potentiella stressen av ett djur är att du kikar runt och ser om du kan "låna" någons ödla alternativt vara ödlevakt för att testa och på så vis så får du ett bra humm på hur det påverkar dig.
Önskar dig all lycka med ödle-äventyret // Ivan :) 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
En fråga som kanske låter skum men kan hjälpa dig i valet. Är du hund eller kattmänniska? Reptiler må vara solitära djur som både blir stressade (men är bra på att dölja det) och tar fysiskt skadade av att plockas ut av en jätte och springa runt lekandes på ett kallt golv. MEN jag skulle ändå säga att detta är en relevant fråga. En leopardgecko/ögonfransgecko strosar långsamt runt i terrariet. De typ... Existerar. Även om den bara bor i ett terrarium så kan det kännas som att en skäggagam (bara ett väldigt tydligt exempel) ger dig något tillbaka (även om den troligen inte bryr sig mer om dig än att du kommer med mat och vatten ibland).

En ackie må vara dyr i både terrarium (1,8 kvadratmeter är minsta lagliga), dyr belysning/värme (ett compactlysrör från exo terra varken lyser upp burken, ger den någon värme eller tillräckligt med UVB) och äta mängder med mat i form av insekter, men om du har platsen, pengarna och orken att ha igång några insektsodlingar (köpa syrsor i djuraffären blir väldigt dyrt i längden) så är det värt det. De har tydligen stora personligheter och ä väldigt roliga att äga men jag har ingen erfarenhet av arten.

Gällande insekter så hängde jag inte riktigt med på vad du menade med att det var jobbigt, men ville bara få detta sagt. Döda insekter är inget alternativ. Troligen så kommer den inte gå på några vibrerande skålar och bara bli stressade av det. Om någon dryckte upp en skakande matskål i huvudet på dig så skulle du ju kanske äta det om du inte fick någon annan mat, men nog är det störigt. Till och med herpers choice, som själva säljer produkten, har snackat skit om vibrerande matskålar på detta forumet tidigare. Dessutom så är nåringsinnehållet ganska lågt. Insekter måste goutloadas (matas med näringsrik föda innan man ger den till ödlan, detta måste man göra efter att ha köpt från djuraffären) och de torkade insekterna är oftast inte det. Visst, torkade/konserverade har mycket protein, kolhydrater och fett, men inte alla nödvändiga vitaminer och näringsämnen. De torkade/konserverade insekterna är svåra att goutloada när de redan är döda. Det finns en lösning att du köper levande insekter, goutloadar dem och slänger in i frysen men då måste du väl fortfarande ha insekter hemma. Och som sagt är det inte ens säkert att ödlan äter det och du tar bort ödlans möjlighet att utföra ett naturligt beteende i form av jakt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild