Har nån tips på orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
2
aaron10:
Har nån av er tips på orm som skulle passa en nybörjare. Skulle villa han en orm som främst dagaktiv och inte så blyg.
Tacksam för svar mvh Aaron 

80
29
Zombieboyy88:
Trynsnok 

Väldigt aktiv på dagarna 

206
224
Danne72:
en giftorm är nog inte så bra till en nybörjare.
Zombieboyy88 skrev:
Trynsnok 

Väldigt aktiv på dagarna 

80
29
Zombieboyy88:
Danne72 skrev:
en giftorm är nog inte så bra till en nybörjare.


Det var min första orm och tycker den är mer lättskött än min kungspyton 

206
224
Danne72:
www.researchgate.net/figure/Upper-panel-Left-arm-24-h-post-envenoming-Note-the-edema-Lower-panel-Left-arm-48-h_fig2_24359418
Zombieboyy88 skrev:


Det var min första orm och tycker den är mer lättskött än min kungspyton 

80
29
Zombieboyy88:


Oj nu vill man inte bli biten av den, har ju läst att den inte klassas som giftorm och att det är som ett geting stick 

273
185
peter68:
Zombieboyy88 skrev:


Oj nu vill man inte bli biten av den, har ju läst att den inte klassas som giftorm och att det är som ett geting stick 



Man ska inte underskatta anafylaxi. Jag vet inte om du sett Dingo Dinkelmans YouTube-kanal (www.youtube.com/channel/UCClR-MRfULImkoNYqh8C-Yw). Han hanskas med giftiga ormar, så som svart mamba. Han nästan dog i Sydamerika efter att ha blivit biten av en milt giftig orm. Minns inte arten, men är i familjen Colubridae. Dinkelman fick en anafylaktisk reaktion. Han är allergisk mot ormgift.

Med det sagt, trynsnok och strumpebandssnok är i allmänhet ofarliga. Trynsnok biter sällan som försvar, utan stångas istället.

En absolut ofarlig orm jag fastnat för är Opheodrys aestivus. Dock inte helt lättskött och kan vara svår att få tag på. Maten kan också vara lite mer problematisk.

Kungssnok är trevliga. Där är variation i storlek mellan olika underarter.

Storlek tycker jag är det viktigaste att tänka på. Hur stort terrarium kan du realistiskt ha? Opheodrys aestivus kan man ha i exempelvis det största Exo Terra, 90 x 45 x 90 cm. Jag hade mycket hellre valt Komodo träterrarium på 120 x 60 x 80 cm, som är betydligt billigare. Exo Terra är vackra, men jag förstår inte priserna. De är också dåliga på att hålla fukt och värme.

19
3
ljuvisen:
aaron10 skrev:
Har nån av er tips på orm som skulle passa en nybörjare. Skulle villa han en orm som främst dagaktiv och inte så blyg.
Tacksam för svar mvh Aaron 

Strumpebandssnok!!!!

4
0
Johan_Python:
Trevligt med ormar 

4
0
Johan_Python:
aaron10 skrev:
Har nån av er tips på orm som skulle passa en nybörjare. Skulle villa han en orm som främst dagaktiv och inte så blyg.
Tacksam för svar mvh Aaron 



simplaste ja har haft i min tid är en helt vanlig boa orm eller python eller majsorm . brås ju lite på med vad du har för intresse av orm det finns så många sorter och humör på ormar alla ormar har ju lite humör ibland . Men tycker du ska läsa på lite om ormar du kan va intresserad av så efter det så är det lättare för dig att hitta den ormen du verkligen tycker om . det är bara att läsa på om den ormen du har ett stort intresse av att vilja ha . lycka till i sökandet av din första orm . välkomen i reptil världen .
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild