Skäggagam - vad är egentligen bra för dem?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
10
HuldasCrew:
För några veckor sedan så fick vi hem en ca 1 år gammal skäggis hona. Vi upptäckte snabbt att hennes terrarium var för litet och har sedan dess bytt upp till ett som är 150x70x75 för att tillgodose hennes behov.

Jag har läst runt en hel del här på sidan och såklart fått information från både tidigare ägaren och de vi ex. köpt foder djur av och det är en hel del grejer som jag blir fundersam på om vi gör fel.

Jag vet att hantering av alla reptiler är ett ämne som många har åsikter om och då jag inte har någon egen erfarenhet undrar jag vad åsikterna är och varför, hantering bra vs dåligt?

Sen har vi också fått veta från tidigare ägarna att hon brukar bli badad och matat ca var tredje dag, efter att ha läst här på sidan börjar ifrågasätt om detta är fel. Jag vill gärna veta vad ni tycker, vill göra val som gynnar henne inte oss som ägare. 

Hon har sedan flytten blivit slöare och även vart blå vid ena ögat, vilket vetrinär ansåg handlade om för mycket uvb och värme, låg på över 40 grader på solplatsen innan vi nu placerat värmelampan högre. Hon har nu ca 28 grader i mitten av terrariumet, 37-38 på solplatsen och runt 35 på kalla sidan. Vi använder just nu solarglow 160 w som värme och uvb efter rek i butik (två separata som sagt att den ska fungera). Hon har blivit bättre vid ögat och vart lite piggare. Vi tror det är stress och har häng för delar av glaset så att hon får vara ifred och bli trygg. Vi är oroliga att hon inte mår bra och jag vill gärna försöka få veta vad vi gör fel.

Hon äter glatt och är pigg på maten, både grönt och kackisar och vi ger henne med pincett av båda för att säkerställa att hon får i sig tillräckligt nu när hon verkar slö.

Hoppas någon orkar svara på detta långa inlägg, vill lära mig mer och göra det som är bäst för Hulda.

35
12
KarlXVI:
Angående hantering 

www.terrariedjur.se/forum/thread/1007

29
10
HuldasCrew:
Jag har vart in där och läst och blev inte mycket klokare. Det som jag är mest fundersam över är det där med bad. Efter att ha läst en del här känns det som vi gör fel där men vill gärna få det bekräftat. 

35
12
KarlXVI:
Rätta mig om jag har fel, men personligen badar jag endast mina ödlor när de precis ska ömsa. Men jag ser inga negativa aspekter med att bada dom var tredje da (såklart beroende på om man är för eller emot hantering). 

29
10
HuldasCrew:
KarlXVI skrev:
Rätta mig om jag har fel, men personligen badar jag endast mina ödlor när de precis ska ömsa. Men jag ser inga negativa aspekter med att bada dom var tredje da (såklart beroende på om man är för eller emot hantering). 


Bestämde oss för att låta henne vara förutom matning ett tag, ska göra om i terrariumet så att hon får bättre bad möjlighet i terrariumet istället. Jag fick en dålig känsla idag när jag badade henne, hon verkade stressad och det är inget jag vill göra mot henne om det går att undvika. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Skäggagamer bör inte tas ut och badas förutom vid hälsoproblem, tex ömsproblem eller förstoppning.

Se till att erbjuda ett fullgott bad i terrariet så kommer de att fixa det där helt själva.


1275
1724
Falk:
KarlXVI skrev:
Rätta mig om jag har fel, men personligen badar jag endast mina ödlor när de precis ska ömsa. Men jag ser inga negativa aspekter med att bada dom var tredje da (såklart beroende på om man är för eller emot hantering). 




Badar dom inte i det vilda bör dom inte badas i fångenskap heller, såvida det inte är som Flyers90 skriver.

29
10
HuldasCrew:

Tack jag har fixat ett ordentligt bad nu med en plastlåda som jag gjort det möjligt att komma in och ur. 

Hoppas detta ska ge henne det hon behöver. 


74
57
Mellowman:
Det här klippet dök upp på Youtube för mig häromdagen. 

Det kanske hjälper till att få ett hum om vad för behov osv din agam behöver :).

youtu.be/uMfljPsJ7H4

29
10
HuldasCrew:

Tack ska kolla den!

Undrar lite över det här med kalk å så. Vi har kört med Reptivite med d3 enbart just nu och jag undrar om det är rätt. 


funderar på om det är en multivitamin eller kalk. Har inte riktigt förstått. För om det är multivitaminer så ska man väl inte ge det varje dag eller?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild