Svar till Anders.
Ja visst jag tar inga sidor när det gäller detta, det finns för mycket människor att behöva jaga / häckla om man ska bry sig för mycket. Aktivist metoder är inget jag predikar så jag håller mig passiv.
Det är det jag känner mig lite allergisk mot när det gäller denna hobby, folk ska alltid vara snabba att säga vad som är rätt och fel, sen gör dem helt "orimliga" saker själva.
Ska man behöva gnälla på allt och låta som smartass viktigpettrar som tror dem vet bättre än alla andra hela tiden så kommer det ju bara ge negativ inverkan på de som är nya, tur då att jag inte rörs fläcken av vad folk har att skriva och har dem problem så väntar jag hellre face to face på en mässa där personen kan visa att den vågar spy galla över mig än att sitta och vara tangentbordsriddare.
Tycker många här är extremt dåliga på att hålla trevlig ton och hånar folk hit och dit.
Jag är inte någon som ska peka fingrar då jag själv går emot vissa saker ibland som den posten jag gjorde om "köp annars avlivas djuret" tidigare.
Fångenskaps hållna djur är inget annat än 100% självisk akt, visst man kan resonera att djuren har blivit fångenskaps uppfött och "anpassat" men sen å andra sidan har du ju folk som sitter "man ska inte hantera djuren för dem är fortfarande vilda".
Förstår du dubbel seendet det blir där?
Om det nu är så farligt att hålla ett djur som är primitivt och vildt, varför ha det i fångenskap öht?
Snackar inte om att man ska gulligulla med det, men att hantera djur då och då är långt ifrån skadligt.
Sen är reptilhobbyn mycket bättre på att ta hand om sina djur än låt säga katt ägare / hund ägare som röker inne bland djuren, klipper svansarna och låt säga hundutställningar/kattutställningar där kan vi ju snacka rent djurplågeri.
Man borde ju peka finger mer på dem istället för att peka dem som delar samma hobby och istället för att häckla folk kan man vara SCHYSST och ha en GOD ton istället för att agera smart ass och tro sig veta bäst hela tiden.
anders skrev:
"Rottenroth, det man menar är att man lätt kan misstolka reptilernas beteende om man ser det ur ett mänskligt perspektiv.
Ett bra exempel på detta är videoklippet med dabbagamen som lägger sig på rygg och blir kliad på magen. Vi som människor ser detta som att ödlan njuter, när det i själva verket istället beror på att ödlan gör detta när den inte är parningsvillig.
Ett annat exempel är hur ödlorna blundar med ögonen när man rör dem på huvudet, och ser då ut att njuta. Detta kan istället bero på att de vill skydda ögonen, och inte alls tycker om att bli rörda.
Med andra ord så gäller det att inte ta mänskliga beteenden och förvänta sig att reptiler fungerar exakt likadant.
Att vi har djuren i fångenskap är på sätt och vis själviskt, men det kan finnas positiva aspekter med. Bland annat att folk får förståelse för djuren, och man ser till att upprätthålla bestånd i de vilda.
Det känns som denna tråd har gått väldigt offtopic. Vi kan fortsätta denna diskussionen i en annan tråd istället. Diskussion om hantering bör lämpligast ske i den stora hanteringstråden:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007"