Hur mycket olika ljus behöver jag

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Ludoccior:
Tjo Ska bygga ett terarium nu men vet inte hur mycket ljus jag ska ska så min skäggis mår bäst så det varken blir för mycket eller för litet med. Så skulle vara toppen om någon skulle kunna göra en lista på vilka produkter jag ska typ som en inköpslista med lampor, ljusrör och sånt. Så det blir perfekt med alla    olika uv ljus. Kommer ej ihåg alla olika. Hoppas det vart korrekt svenska, har skrivsvårigheter.  Lägger upp en bild på mått på terrariumet  

44
46
P3113:
Det finns flera trådar på området. En jag skrev ett svar i senast igår. Prova sökfunktionen :) 

3
0
Ludoccior:
har sökt men hittar inte

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

några trådar att få bollen att rulla.


www.terrariedjur.se/forum/thread/10030


www.terrariedjur.se/forum/thread/9877


www.terrariedjur.se/forum/thread/9802


www.terrariedjur.se/forum/thread/9651


www.terrariedjur.se/forum/thread/9498

vill du läsa mer på egen hand rekommenderar jag följande:

bdogroup.org/lights/lbc/lbc.html

www.uvguide.co.uk/lightingsurveyintro.htm

www.reptilesmagazine.com/Reptile-Health/Habitats-Care/Reptile-Lighting-Information/

www.reptilesmagazine.com/An-In-Depth-Look-At-UV-Light-And-Its-Proper-Use-With-Reptiles/


3
0
Ludoccior:
Tack

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

I korthet kommer du, enligt mig personligen, behöva ett minimum av 2 typer av belysningskällor. En källa för värmestrålning, typ spotlight eller liknande samt en källa för UV strålning, typ Lysrör, MV-/HID-lampa eller liknande.

du kan även kombinera olika och flera källor ex.vis Lysrör+HID+spotlight+LED bakgrundsbelysning och tända dem vid olika tillfällen under dagen. 

Mvh
Niklas


200
258
Lordguras:

200
258
Lordguras:
Lordguras skrev:

Sådär löste jag ljuset till en äldre burk jag hade. 

488
202
David:
Hid är ju bra då det ger bra uv och bra dagsljus. Dock avger de inte så mycket värme. Den ger ju värme men till vissa djur behövs mer. Då kan man kombinera med en värmelampa.
Sen behöver man ju ha bra allmänbelysning och då är lysrör T5 HO (high output) bra.

1228
464
leedragon:
Ludoccior skrev:
Tjo Ska bygga ett terarium nu men vet inte hur mycket ljus jag ska ska så min skäggis mår bäst så det varken blir för mycket eller för litet med. Så skulle vara toppen om någon skulle kunna göra en lista på vilka produkter jag ska typ som en inköpslista med lampor, ljusrör och sånt. Så det blir perfekt med alla    olika uv ljus. Kommer ej ihåg alla olika. Hoppas det vart korrekt svenska, har skrivsvårigheter.  Lägger upp en bild på mått på terrariumet  

Uvb ljus, dagljus och sollampa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild