Belysning i terrarium?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
Alleljjungqvist:
Har precis byggt klart mitt terrarium till min skäggagam men har lite frågor kring belysning. Mått är 160 x 70 x 70. Jag har dubbla uva/uvb lysrör och en 75w värmelampa. Men tanken är att köpa en HID från Solar raptor samt ett ställbart ballast från mega-ray.. Det jag undrar är om jag kan ersätta allt uvb och uva med HID lampan eller krävs uva/uvb lysrör också? Samt vilken watt på HID lampan? Sen undrar jag om någon har tips på vinklar och placering av värme samt HID lampan?

Mvh Alexander 

44
46
P3113:
Alleljjungqvist skrev:
Har precis byggt klart mitt terrarium till min skäggagam men har lite frågor kring belysning. Mått är 160 x 70 x 70. Jag har dubbla uva/uvb lysrör och en 75w värmelampa. Men tanken är att köpa en HID från Solar raptor samt ett ställbart ballast från mega-ray.. Det jag undrar är om jag kan ersätta allt uvb och uva med HID lampan eller krävs uva/uvb lysrör också? Samt vilken watt på HID lampan? Sen undrar jag om någon har tips på vinklar och placering av värme samt HID lampan?

Mvh Alexander 


Hej Alexander,

Jag har 150x70x70 terrarium till min dabbagam och har en 50 W Mega-Ray HID, vilken jag rekommenderar. Det funkar bra med rekommenderat avstånd om minst 35 cm mellan solplats och lampa samt temperatur. De har bredare spridningsvinkel, s k FLOOD, mot många andra HID. Jag har min HID-lampa hängande rakt ner. 

Utöver det har jag en 2 x 54 W T5 lysrörsramp med ett dagljuslysrör och ett UV-lysrör. För att komma upp i 55 grader på solplatsen några timmar om dagen har jag kompletterat med en värmelampa intill HID-lampan.

Skäggagamer och dabbagamer tillhör några av de mest soldyrkande reptilerna inom hobbyn så enbart HID-belysning tror jag inte på. 

Jag vill samtidigt passa på att rekommendera Sköldpaddsgrejer.se. Bra och prisvärda prylar. 

6
2
Alleljjungqvist:
Tack för svar! Då kör jag likadant med ett uv rör och ett dagsljus. Jag har kikat på en "flood" lampa från Solar raptor så det blir en sån! Jag har läst mig till att det ska vara 40-41 grader vid solplatsen för skäggisar, är det sån skillnad på temp för en dabbagam och skäggis eller är det jag som har litat på en dålig källa?

Mvh

44
46
P3113:
Det var aå lite så. 

Jag vet inte exakt vad som gäller för skäggagamer men det kan nog vara så stor skillnad :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild