Synpunkter önskas...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
2
Zaqaza:
Har precis stängt dörrarna efter att ha inrett en burk, där en Phelsuma Grandis kommer att flytta in framöver. 
Vad tror/tycker ni om det? Första gången jag gör något liknande så har ingen aning om det är bra eller rätt.

I botten dränering + dräneringsnät.
Substratet är blandat exo terras rain forest, kokosfiber, spagnum och plantationsoil.
Över substratet har jag lite terrariemossa+spagnum. 
Har jag tagit i med för tjockt lager substrat?

Kom gärna med synpunkter eller tips till en nybörjare...





Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Det där ser grymt bra ut, jag hade nog försökt att gå in något grönt lite högre upp i burken också så att de har lite lövverk att spendera tid i där uppe också. 

Glöm inte UVB till dem bara. 

 

Själv sitter jag och fungerar på om jag ska ha Grandis i mitt 90x45x90 eller 60x45x90


5099
3873
Tropfrog:
Det ser ju jättesnyggt ut!

För djurens skull kan det nog vara bra med mer pinnar eller annat att klättra på. Det är alltid svårt att kombinera mycket klättermöjligheter med estetik. Men med lite epifytiska växter brukar det gå bra. Jag skulle rekommendera krypfikus och bromelior i massor.

Substratet känns ganska så djupt, ja. Det stjäl ju utrymme ifrån ödlan. Risken för syrefattuga fickor ökar också. Men är det bara tillräckligt luftigt och har bra poppulatlion av renhållare går det säkert bra. 

Mvh
Magnus 

11
2
Zaqaza:
Tack!
Jag tog bort några cm substrat, o blandade i lite vermikulit också när jag ändå grävde...
Ska införskaffa hoppstjärtar och gråsuggor när jag känner att det funkar med inredningen Så jag slipper gräva med dem i... :)
Pinnar kommer mera innan ödlan.
Växter upptill är svårt, försöker komma på hur jag ska lösa planteringen. Kanske blir det några epifyter från luftplantor.se. måste bara kolla på vilka som passar storleksmässigt...

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Zaqaza skrev:
Tack!
Jag tog bort några cm substrat, o blandade i lite vermikulit också när jag ändå grävde...
Ska införskaffa hoppstjärtar och gråsuggor när jag känner att det funkar med inredningen Så jag slipper gräva med dem i... :)
Pinnar kommer mera innan ödlan.
Växter upptill är svårt, försöker komma på hur jag ska lösa planteringen. Kanske blir det några epifyter från luftplantor.se. måste bara kolla på vilka som passar storleksmässigt...


Min lösning med högt placerade växter kommer vara kork rör som kommer stå upp och i dessa kommer jag placera krukor med fikus och gullranka. För att krukorna inte ska ramla ner i röret kan man sätta pinnar typ grillspett genom korken i rätt höjd 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Rent spontant känns det väldigt naket, med alldeles för mycket öppna ytor.

Du utnyttjar inte höjen det minsta i terrariet.

Mycket mer grenar och växter bör stoppas in.


11
2
Zaqaza:
Jag jagar korkrör, men de är inte lätta att få tag i.... Nån som vet var man kan hitta såna som inte är allt för vida?
Mer pinnar mm kommer! 
Det är långt ifrån färdigt, men ett första "utkast". Det är ju inte helt billigt med allt man behöver ha...

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Zaqaza skrev:
Jag jagar korkrör, men de är inte lätta att få tag i.... Nån som vet var man kan hitta såna som inte är allt för vida?
Mer pinnar mm kommer! 
Det är långt ifrån färdigt, men ett första "utkast". Det är ju inte helt billigt med allt man behöver ha...


reptilgrottan.se/korkbark

 

du får höra med dm när de får hem nya.


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:

Kolla på SerpaDesign på youtube. Han är jätteduktig på att inreda och gör fina bakgrunder etc. 


Jag har fått för mig att Phelsumas gärna vill sitta på blanka ytor eftersom dom kommer från bambuskogar (jag antar att deras fötter är anpassade till det typ). Bambu hade också gett en Madagaskar-känsla.

Instämmer med alla föregående talare. Köp några större växter som går från golv till tak är mitt tips. Gullranka från en kruka högt upp kommer fylla ut mycket 
och en bakgrund täckt med ficus pumila är aldrig fel.


11
2
Zaqaza:
Tack för alla tips! Ska jobba vidare på det...
Jag ändrade lite med det jag har... Fyllde på med plantsoil o mossa i två "klykor" som blev, och petade i skott av gullranka. Får se om det funkar, känns ganska stabilt just, men kan ju gå hur som helst...
Nu blir det paus i projektet, för att vänta på mer cash o se om det jag planterat gillar läget.
Ska jaga bamburör också o sätta åtminstone en tvärs över att sitta på för den lille. Kanske lite sån konstgjord lian också. Får se vad det blir...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild