Costa Rica-burken!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Ser mycket bra ut! Längtar att få se det växa in sig.

Chrypthantus testade jag på botten. Den kom aldrig igång. Det blir nog för blött och för lite ljus. När jag flyttade upp den efter ett år så kom den igång igen. De behöver mer ljus än vad man tror. Så här du något bra ställe längre upp så flytta dem.

Jag har testat olika varianter att täcka dränneringshålet med olika saker. Men grodorna är grymma på att tränga sig under. Nu har jag sågat upp en ingång så att de kan krypa ner där om de vill. Så kommer de lätt ut också. Har funkat än så länge.

Mvh
Magnus 

Tror jag flyttar upp åtminstone den röda i så fall. Sätter antagligen upp de andra med, ska bara komma på vart.

Hur fäster ni epifyter på bakgrunden? Jag har bara tagit lite sphagnum i olika springor/på platta ytor osv och typ tryckt/lagt på det så det är tillräckligt stabilt (när mina våldsamma ödlor flyttar in hoppas jag växternas rötter ska ha väct in sig själva också). Mina bakgrunder är ju ganska platta så tyvärr inte så mycket bra platser där förutom där jag fäst bark och sånt. Jag tänkte skaffa några sånna där exo terra-lianer också.

Förhoppningsvis täcker ficusen hela den något tomma bakgrunden, och så har jag barkbitarna etc för att plantera epifyter på.

Just det, glömde nämna. Jag har en påse dusks mossmix som ska på, kanske inte hela men en del, men jag väntar tills jag har fixar glas att lägga på hela taket så det blir fuktigare.

5088
3857
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:


Hur fäster ni epifyter på bakgrunden? Jag har bara tagit lite sphagnum i olika springor/på platta ytor osv och typ tryckt/lagt på det så det är tillräckligt stabilt (när mina våldsamma ödlor flyttar in hoppas jag växternas rötter ska ha väct in sig själva också). Mina bakgrunder är ju ganska platta så tyvärr inte så mycket bra platser där förutom där jag fäst bark och sånt. Jag tänkte skaffa några sånna där exo terra-lianer också.

.


Jag använder plastbelagd ståltråd för att fästa på bakgrunden och buntband på övrig inredning. Jag vet att serpa design använder superlim ibland, det kan ju kanske passa dig?

Mvh
Magnus   

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:


Jag använder plastbelagd ståltråd för att fästa på bakgrunden och buntband på övrig inredning. Jag vet att serpa design använder superlim ibland, det kan ju kanske passa dig?

Mvh
Magnus   

Jo det tänker jag ha en del till t.ex tillansior men hade inget hemma. Får köpa det någon dag, att göra u-formade saker med ståltråd och trycka fast är nog lättast för det andra.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Jag har gjort massa ändringar i burken sedan dagen jag inredde det. Jag har bland annat tagit ut en vriesia som satt på korkbarken på bakstycket högt upp till vänster för att den föll ner och jag måste sätta upp den mer stabilt, samt Vriesia erythrodactylon som ska in igen på ett annat ställe där det inte hänns ihoptryckt. Jag har ochså bytt ut en bromelia mot en jätteliten gullig bromelia som är typ 5 cm hög. Ni får se på bild imorgon. Jag har också målat på lite mossmix. 

Men har lite dåliga nyheter. En av mina husgeckos, en hona, gick bort idag. Jag var i Värmland i måndags och tisdags och kom hem till en ödla som låg platt och lealöst på marken. Jag trodde att den lade ägg så väntade någon timme. Jag såg att den hade puls men inget mer. Hon kunde röra på huvudet och frambenen men bakbenen osv kude den knappt röra på. Jag plockade ut den och la henne i ett litet terrarium med substrat, lite värme och CGD (vilket jag bara ger dom någon gång ibland för variation). Jag hjälpte henne att lägga huvudet så hon kunde slicka i sig CGDn. 
Jag gav det ett dygn men nu var hon tyvärr död när jag kom hem. Egentligen borde jag avlivat henne innan dess, men blev inte så och jag skäms lite för det.
Jag vet inte vad dödsorsaken var, men hon hade två fina ägg i sig som man såg genom henne i vanligt ljus. Jag kände inte riktigt för att sprätta upp henne och ta ut dom om vi säger så, men jag har två ägg från henne sedan tidigare som jag hoppas på. Utifall dödsorsaken var typ sjukdom eller parasiter så har jag eldat upp kroppen och substratet från det lilla terrariet jag hade henne i sista dagen.

Blue, som hon hette (de andra hette Delta och Charlie, som referens till raptorerna i Jurrasic World), var en stor favorit hos mig. Hon var den dominanta i trion (precis som Blue i Jurrasic World, fast där var dom 4) och var den som förstod att jag inte var farlig. Hon tog mat i handen och var galen i pincetten som hon kunde springa varv i terrariet för att komma åt. Jag har nog aldrig sett så mycket personlighet hos ett så litet djur, och hon skilde sig mycket från resten.

Jag har en liten fundering. Det har varit mycket lugnare i burken utan henne, så jag funderar på att behålla mina husgeckos i mitt lilla terrarium och skaffa jungfrugeckos (eller annan gecko) till det stora. Men jag har typ ett år på mig att bestämma mig och se om det fortsätter såhär lugnt hos dom (nu låter jag som en dagislärare men jaja). 

Jaja nu har jag skrivit av mig lite, kommer sakna henne trots att hon "bara" var en ödla i ett terrarium. Jag trodde inte jag skulle sakna en liten husgecko så mycket.


//Emanuel

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Wow. Idag har jag både satt upp växter (bromelior) på bakgrunden och med hjälp av superlim satt upp mina Tillansia ionatha där jag vill ha dom samt en och annan bromelia.

För några veckor sedan flyttade jag upp min röda Crypthantus bivittatus på barken och la lite mossa där men det var inte uppskattat. De yttre bladen ser lite äckliga och bruna ut (syns dock inte på bilden) så nu har jag flyttat ner den igen där de två andra som mår prima står. Jag tror jag tar ut Diffenbachian innan rötterna hinner breda ut sig så mycket, eftersom jag inteåg att det kommer bli alldeles för stor. Frågan är om Calathea lancifolia kommer växa på samma sätt. SerpaDesign la upp en video för någon vecka sedan där hans Diffenbachia och hans Calathea lancifolia hade växt upp till taket i han stora terrarium. Och helt ärligt tycker jag min stora Calathea är alldeles för stor och den lilla kommer garanterat bli det. Jag måste dock komma på idéer på andra "buskiga" marktäckare eftersom burken är så stor att enbart epifyter blir lite fult. 


Jag ska försöka få tag i lite boklöv, och då lägga in i terrariet. Jag har massa ek här hemma men jag tycker bok är bättre eftersom det ser mer ut som vilket löv som helst, medans alla svesnkar skulle kunna identifiera ett eklöv. Jag har lite Fittonia och andra små markväxter för detaljerna men jag vill plantera dom medans jag lägger in löven.

Jag känner mig nöjd med de större växterna, så på groddagen blir det mer fokus på detaljer typ små microorkidéer osv. Jag hade inte heller sagt nej till några olika Tillansior eftersom jag bara har en sort nu. Jag ska även köpa Ficus pumila quercifolia, Pellionia pulchra, Fucus pumila panama, Peperomia emarginella, någon form av Dwarf baby tears typ och många fler. Lär bli en hel del impulsköp också. 


Jag kom på en kul idé. Mitt emot terrariet har jag en hylla som sitter helt perfekt för att ställa min GoPro-kamera på. Så, jag fick en idé att sätta den på en timelapse så den tar en bild per dag eller något sånt i något år. Det hade varit väldigt coolt, och i så fall skulle jag såklart dela resultatet. Det enda som är synd är att mitt ljus får det att se jättefint och vackert ut i verkligheten men totalt värelöst på bild eftersom lampan typ är en växtlampa som lyser i olika färger (samt en värmelampa som ge typ gult ljus och en Compact top med en natural light och en Reptile vision, men jag byter nog ut reptile vision mot en UVB-lampa eller en annan Natural light, jag stör mig lite på den typ lila färgen). 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Nu var det nästan en månnad sedan senarste uppdateringen. 

Jag har inte satt in några nya växter förutom lite åderblad (fittonia). Jag tog ut min calathea Baby plant och flyttade ormbunken som stog i mitten dit istället. Växterna tar sig mycket bra och ingen har dött än sålänge... Däremot har jag lärt mig att det kommer in alldeles för lite vatten i mina "krukor" som jag har min Cissus amazonia och min Monstera acuminata i (de två ovanför korkröret till höger) så dom har jag börjat vattna dom två ibland.


Nu när corona är i farten och jag tvingas stanna hemma från typ alla mina fritidsaktiviteter och jag dessutom (troligen) inte har någon groddag att bränna mina pengar på så tänkte jag: Finns det något bättre än att beställa nya växter innan postnord också stänger ner?

Svaret är såklart nej så en leverans för 1800kr från ben's jungle är beställd!
Alla växter är inte till detta terrariet dock, men men. Bland annat ett antal små orkidéer (lätt den delen jag ser mest fram emot), lite Begonia schulzei, Cryptanthus deep red, peperomia emarginella, Ficus pumila quercifolia, en philodendron osv.  Min pappa insisterade på ett 10-pack med blandade ormbunkar för lite experiment osv så jag snor nog två av dom eller något sånt också. Jag skickar en lista när leveransen kommer, jag har inte ens alla namnen i huvudet ännu. Blev lite syrsor till mina husgeckos också så dom slipper leva på enbart dubia.

Ska bli så gött att få börja greja lite mer med burken snart, jag har inte haft så mycket att fixa med i den på sistone...


//Emanuel

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Då var beställningen framme! Den skickades inte förrän i måndags förövrigt, så det har inte varit påväg i två veckor.


Haraella retrocalla
Nanodes porpax
Masdevallia minuta
Philodendron erubescens stickling
Tillandsia juncea
Begonia schulzei x2
Cryptanthus bivittatus x2
Cryptanthus spec. Deep Red (som varken är särskilt röd ännu eller ens ett dugg lik den på bilden, hoppas det kommer med åldern)
Peperomia emarginella
Marcgravia sitenisii

Ett 10-pack med ormbunkar blev det också. Jag ska försöka lista ut vilka arter det är också, blir ju mycket roligare om man vet det (enligt dom skulle dom bara plocka ihop 10 stycken, men borde ju stämma överens med som arterna dom hade i lager). Jag tar nog "bara" 2-3 stycken ormbunkar till just denna burken, förmidligen delar jag dom till flera små också. Likaså är nog en hel del av de andra växterna jag köpte nu snarare "bra att ha" eller till mitt nästa bygge (se tråden "husgeckoburken", trots dock att det lutar att låta något annat djur flytta in där sedan, husgeckos som är snabba som ögat är ganska opraktiska i en stor burk men mycket inredning och fungerar lika bra i en lite mindre burk). 


Fortsättning följer! Men troligen blir det åtminstone karantän ett par dagar, eftersom den här sidan säljer växter till terrariedjur är jag varken orolig för nemertiner, ohyrebekämnng eller giftig blomjord. 

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:

Nu är det planterat med de nya växterna. En del var ju till mitt andra bygge men jag har satt in lite iaf. Jag har fixat bark över bottensubstratet. Det ska komma leaf litter men det lär ta ett tag innan jag hinner med det, plus att jag tänkte ha lite synlig bark under. Detta ser iaf väldigt trevligt ut. Jag tog ut calathean, så där den stod är det väldigt tomt nu, men Didymochlaenan jag satte dit istället kommer förhoppningsvis växa sig mycket större än den är nu. Jag tycker det är viktigt med stora buskiga växter i såhär stora terrarium. Jag har iaf fortfarande plats för några fler marktäckare och epifyter.


Davallia fejeensis (ja jag vet att man kan se lite silikon mellan korkkbarken och grenen, ska försöka täcka det på något sätt, vet inte hur jag missade det när jag gjorde bakgrunden)


Haraella retrocalla, Nanodes porpax och Masdevallia minuta


Begonia schulzei (och lite mer Nanodes till vänster, den kom i två "delar")


Didymochlaena sp, Cryptanthus "Deep Red" och längst upp till vänster Marcgravia sintenisii


En till Neprolephis sp till höger, tror det är samma art som den till vänster som jag hade sedan innan. Ni ser också Peperomia emarginella som jag pluttat ut lite var stans.


Jag flyttade även min Ficus sagittata, innan stod den på marken men nu står det lutad mot en väg som den kan täcka.

Känner mig nöjd tills vidare, även om det ser väldigt kalt ut där Calathean stod. Men jag kommer ändå aldrig bli helt klar med burken. 


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Nu har jag fixat upp belysningen. I framkant är det en 90 cm compact top med 2st 25w (i mitten) och 2st 13w (vid sidorna) Natural light. I bakkant är det någon långsmal lampa jag köpte för några år sedan. Även om färgerna förstör lite på bild så blir det mycket bättre med den i verkligheten. Det är en växtlampa men jag har den främst för att blanda ut allt vitt ljus. Nu frigjordes den 45 cm långa compact topen som jag behöver till mitt andra bygge (se tråden "husgeckoburken").

74
57
Mellowman:
Snyggt! Underbart med mycket växter :).
Ett tips eftersom du använder dig av compact top. Clas ohlson säljer vanliga Led lampor som ger riktigt bra ljus till växterna. 
Har 2st till mitt 90cm höga ExoTerra.. Blev en markant skillnad på kort tid. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild