Bottenmaterial

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
0
Lindiix:

Har köpt mej en skäggis och kom på att det bästa är ju att föda upp nya syrsor själv.. har läst väldigt mycket om det överallt men en sak fattas.. Vilket botten material ska man ha inne hos dem(alltså syrsorna)?funkar det med spån eller borde jag byta ut det till något annat?


232
94
anamidnatt:

Syrsor behöver inte direkt något bottenmaterial. Bottenmaterial hos foderdjur är knepigt då det ofta möglar. Lättare att bara ha äggkartong och liknande som man kan byta ut ibland :)


456
200
isdrake:

Om du är ny på att odla så kan jag rekommendera att titta på dubior istället (argentinska kackerlackor). Betydligt lättare än att odla syrsor. :) 


32
0
Lindiix:

äggkartong har jag oxå lagt in :) på vilket sätt är dem lättare isdrake?funkar dem till en ung skäggis?


508
304
Jonas77:

Jag skäms inte för att erkänna att jag aldrig lyckats bra nog för att kunna försörja mig själv med syrsor, det kan verkligen vara knepigt.

Nymferna dör jättelätt, de är så små så de överhettas lätt och torkar ut tokfort.

Sen lever inte syrsor så länge, så det är svårt att att ha den storlek man vill ha konstant, man måste liksom ha flera odlingar som överlappar varandra.

Dubia gör du ju inget med, de sköter ynglingsbiten själva, men man kan behöva en ganska stor vuxengrupp om man ska skörda mycket. Skäggagamer borde kunna ta små dubia.


45
1
Hjördis:

Jag har lite grövre rådasand till mina syrsor och de möglar inte :)


32
0
Lindiix:

okej ska kolla upp lite på nätet sen börja föda upp såna istället :-) tack för alla svar 


276
118
Maqea:

Fördelar med dubior i stället för syrsor.

Dubior hoppar inte. Det gör syrsor.
Dubior låter inte. Det gör syrsor.
Dubior äter inte upp varandra. Det gör syrsor. (Ick!)

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag körde med syrsor tidigare, men bytte sedan till dubia. Bland det bästa jag gjort, då det är sjukt lätt att föda upp dubia jämfört med syrsor.
Man har då även tillgång till flera olika storlekar och kan välja passande storlek till ens djur.

Syrsor käkar ju både upp andra mindre syrsor och ägg, så ska du föda upp syrsor är risken att du behöver en jäkla massa lådor till varje storlek. Hos dubia funkar det att ha allt i samma och då de föder levande ungar och då behövs inget äggläggningsställe heller.


234
49
costanza:

+ att dubior är bättre käk för din ödla

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild