Vad kan man ha i ett 30x30x30?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
embl:
Hej!
Har haft akvarium vid 2 tillfällen i livet och just nu ett 54L korall rev, men börjat skapa ett intresse för 
reptiler och liknande. Har inte mycket plats eller pengar så vad kan man ha som är relativt enkelt och 
passande i ett 30x30x30cm terrarier FÖR LIVET!. Skulle vilja ha något man kan hantera med händerna.
Mvh Emil! 

5099
3873
Tropfrog:
Tja, valmöjligheterna är mycket begränsade. Det finns ju en del insekter som tål hantering ganska så bra.

Men eftersom du skriver reptiler, så är nog svaret tyvärr att det inte finns något som passar. Generellt så bör man inte hantera reptiler, precis som man inte skall hantera akvariefiskar. Visst finns det reptiler som går att hantera även om det inte är lämpligt (precis som med fiskar). Men då handlar det om lite större djur som inte får plats i din burk.

Det enda du har att välja på är små ödlor. Samtliga små ödlor som finns är extremt snabba och nervösa. Hantering leder bara till att du letar rymmlingar i hela huset. Så om du kan tänka bort hantering så finns det lite att välja på. Om inte, välj någon insekt.

Mvh
Magnus

9
2
embl:
Tropfrog skrev:
Tja, valmöjligheterna är mycket begränsade. Det finns ju en del insekter som tål hantering ganska så bra.

Men eftersom du skriver reptiler, så är nog svaret tyvärr att det inte finns något som passar. Generellt så bör man inte hantera reptiler, precis som man inte skall hantera akvariefiskar. Visst finns det reptiler som går att hantera även om det inte är lämpligt (precis som med fiskar). Men då handlar det om lite större djur som inte får plats i din burk.

Det enda du har att välja på är små ödlor. Samtliga små ödlor som finns är extremt snabba och nervösa. Så om du kan tänka bort hantering så finns det lite att välja på. Om inte, välj någon insekt.

Mvh
Magnus 


Jo måste inte vara en reptil men något landlevande, kollar mer runt om det kan finnas något som passar. Vill kunna ge djuret vården och kärleken så den verkligen mår bra. Passar inget för mina krav får jag nog vänta tills jag kan ge den det.

Men mindre ödlor där hantering med händer inte går, vad kan man ha då? (exempel på arter) Vad kostar dom vanligtvis?

Mvh! Emil

5099
3873
Tropfrog:
Enligt l80 som definierar utrymme enligt lag kan du ha 3 marklevande ödlor som är mindre än 10 cm tex: 

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/t_tripolitanus

Eller så kan du ha tre trädlevande ödlor som är mindre än 15 cm tex:

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/l_lugubris


Båda är ödlor som är billiga och hyffsat lätta att hitta. Ca 100-300 kr stycket.

Självklart finns det många fler. Men som nybörjare med begränsad ekonomi tror jag att de är de bästa.

Märk väl att l80 bara definierar minsta möjliga lagliga utrymme. Större är alltid bättre. Men om man fastnar för hobbyn är det sällan ett problem att öka med tiden.

Mvh
Magnus 

9
2
embl:
Tropfrog skrev:
Enligt l80 som definierar utrymme enligt lag kan du ha 3 marklevande ödlor som är mindre än 10 cm tex: 

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/t_tripolitanus

Eller så kan du ha tre trädlevande ödlor som är mindre än 15 cm tex:

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/l_lugubris


Båda är ödlor som är billiga och hyffsat lätta att hitta. Ca 100-300 kr stycket.

Självklart finns det många fler. Men som nybörjare med begränsad ekonomi tror jag att de är de bästa.

Märk väl att l80 bara definierar minsta möjliga lagliga utrymme. Större är alltid bättre. Men om man fastnar för hobbyn är det sällan ett problem att öka med tiden.

Mvh
Magnus 


Oj! visste inte att det fanns ödlor som klarar sig med sånt utrymme. Såklart förstår jag att utrymmet enligt lag inte görs efter välmåendet av djuret. Men akvarium har alltid varit enkelt vid semester då andra enkelt kan mata dom, men hur är det med ödlor? kan man lägga i en större mängd levande insekter dom kan fånga och äta med tiden? Hur håller man fuktigheten? 

Får kolla lite på dom arterna som nämndes verkar väldigt bra!

Mvh! Emil 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
kika på Jungfrugeckos, de är rätt så kul. Phelsuma Klemmeri är vackrare och dagaktiva. 

5099
3873
Tropfrog:
embl skrev:


Oj! visste inte att det fanns ödlor som klarar sig med sånt utrymme. Såklart förstår jag att utrymmet enligt lag inte görs efter välmåendet av djuret. Men akvarium har alltid varit enkelt vid semester då andra enkelt kan mata dom, men hur är det med ödlor? kan man lägga i en större mängd levande insekter dom kan fånga och äta med tiden? Hur håller man fuktigheten? 

Får kolla lite på dom arterna som nämndes verkar väldigt bra!

Mvh! Emil 


Det enda rätta sättet att svara på den frågan är återigen l80. Där står tydligt att reptiler som inte är i dvala skall ha tillsyn varje dag.  Sen klarar sig de flesta reptiler en längre tid utan mat, men tillsyn krävs ändå.

Jungfrugeckon jag länkade till är tacksam då den inte kräver levande mat hela tiden. Den kan klara sig fint på en pulvermat som kallas cgd när du är bortrest.

I ett så litet terrarium håller du lättast luftfuktigheten genom att handspreja morgon och kväll. Tropiocolotes tripolitanus är dock ökenlevand, då räcker det med att spreja på kvällen ett par tre gånger i veckan.

Mvh
Magnus 

9
2
embl:
ZDC skrev:
kika på Jungfrugeckos, de är rätt så kul. Phelsuma Klemmeri är vackrare och dagaktiva. 


Hej!

läste lite om Phelsuma Klemmeri, det står att den är starkt hotad så odlas dom?

Mvh! Emil

5099
3873
Tropfrog:
ZDC skrev:
kika på Jungfrugeckos, de är rätt så kul. Phelsuma Klemmeri är vackrare och dagaktiva. 


Otrolig vackra och trevliga djur. Ts är nybörjare och utrycker liten budget. Klemmeri är dyra i inköp och kräver uv belysning, vilket tyder på att de inte passar i detta fall.

Mvh
Magnus 

9
2
embl:
Tropfrog skrev:


Det enda rätta sättet att svara på den frågan är återigen l80. Där står tydligt att reptiler som inte är i dvala skall ha tillsyn varje dag.  Sen klarar sig de flesta reptiler en längre tid utan mat, men tillsyn krävs ändå.

Jungfrugeckon jag länkade till är tacksam då den inte kräver levande mat hela tiden. Den kan klara sig fint på en pulvermat som kallas cgd när du är bortrest.

I ett så litet terrarium håller du lättast luftfuktigheten genom att handspreja morgon och kväll. Tropiocolotes tripolitanus är dock ökenlevand, då räcker det med att spreja på kvällen ett par tre gånger i veckan.

Mvh
Magnus 


Tänkte mer om jag är bortrest med fuktigheten? Kan säkert få någon nära att se över den dock.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild