IKEA 1800 x 600 x 550 terrarieprojekt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

590
365
SweBoa:

Hej nu har jag o sambon dragit igång med vårat boa terrariebygge med måtten 1800 600 500, vi har byggt av Ikea platsa garderober som stomme och vitrindörr som frånt, i neder kant  kommer vi limma dit en list som kommer hålla bottenmattiallet på sin plats lyetnativ plexiglas.  Det ska målas inv med nån bottenfärg funderar på grå, och sen NM Klarlack FS 023.

vi skulle behöva lite tips på ventilationen, fram till är det en liten glipa se bild,  tänkte ev två lite större ventilations hål i bakstycket kan det räka tro?

Och till värmen då värnepaneler är det tänkt att det ska vara ev värme matta, då är frågan hur stora paneler borde räcka behövs ens värmematta. Väldigt tacksam för tips och råd mvh Thompa och cassandra 


590
365
SweBoa:

590
365
SweBoa:

3
3
nickenyfiken:
Kul projekt, hade exakt samma plan för någon månad sen, det blir ju skitsnyggt!

Mitt tips är att istället för värmemattor titta på värmepaneler, till exempel dessa: www.lantkompaniet.se/vaermetak-foer-kycklingar-40-x-50-cm-50-w.html

Risken att bränna ormen är mindre och ur brandsäkerhetssynpunkt är de lite bättre

Edit: såg nu att du själv skrev panel, måste ha läst lite fort, det ska räcka med panel i det fallet, kör på en av de större modellerna och se till att ha en termostat till den så ska det gå bra utan matta.

Angående ventilationen så skulle jag sätta i en ställbar ventil eller bara höra nät i sidan, det räcker nog inte med springan, tänk då på att ha ett lifthål längre ned på kalla sidan och högre upp på varma sidan så förs det frisk luft genom per automagi

590
365
SweBoa:

488
202
David:
Ikeas platsagarderob har jag inte sett innan, fanns ju i många "terrarievänliga" mått:) 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Kan ju bli riktigt bra! Springan mellan dörr och stomme kan du fylla upp med bred gummilist. Jag hade lagt på kortsidorna och nedtill (av fotona att bedömma). Tänk på att det bör vara några få procent kompressions faktor för att få ordentlig tätning. Alternativt kan du säkert limma på tunna lager plywood till det blir jämn kontakt med dörren. 

Finns garanterat fler snygga och vettiga lösningar som andra här sitter på, för att lösa problemet. 

Mvh
Niklas

30
18
Prb:
 Någon uppdatering av bygget? :)

590
365
SweBoa:
Prb skrev:
 Någon uppdatering av bygget? :)

Det kommer har legat på is ett tag :)

30
18
Prb:
Hehe okej, har själv köpt deras mindre platsa stomme, den på 120cm. Dock lite osäker på vad jag ska använda till fuktspärr.
Vad hade ni tänkt köra på?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild