Thamnophis sirtalis (infernalis)?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

122
63
WolfFire93:
Jag har ungefär ett års(kanske halvårs) planering kvar innan jag äntligen ska börja jaga efter ungar <3 jag har väntat i 11år så vad gör ett år till XD

Edit: jag vill gärna hitta en uppfödare om det går. Någon som vet om det finns uppfödare i Sverige? Eller är det bara utlandet som gäller?

5088
3861
Tropfrog:
Spännande början på en tråd jag ser fram emot fortsättningen, du gör mig nyfiken.

Och ja, bra saker tar tid, så det lönar sig att ha tålamod.

MVH
Magnus

122
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:
Spännande början på en tråd jag ser fram emot fortsättningen, du gör mig nyfiken.

Och ja, bra saker tar tid, så det lönar sig att ha tålamod.

MVH
Magnus


Hahaha den tog bort halva texten XD 
Men jag kan absolut uppdatera här och dela med mig av resan i att försöka hitta rätt art XD just denna är min drömorm! Skulle ha skaffat en strumpebandssnok när jag var 15år men hittade inte rätt art så det blev en majsorm. Men det gjorde att jag har lite mer kött på benen som ormägare :)

Men har som sagt ett års förberedelser kvar nu när jag fick klartecken, ska bygga ett till terrarium, fixa det gamla, läsa om ordentligt på strumpebandssnok och jaga efter bäbisar :D det kommer vara en rolig resa!

5088
3861
Tropfrog:
Jo, visst är de fantastiska djur? Om jag någon gång skulle överväga orm, så finns det ingen annan jag skulle fundera på. Min absoluta favoritorm.

Skriv gärna om den delen som försvann, så vi får veta hur planerna ser ut.

MVH
Magnus

122
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:
Jo, visst är de fantastiska djur? Om jag någon gång skulle överväga orm, så finns det ingen annan jag skulle fundera på. Min absoluta favoritorm.

Skriv gärna om den delen som försvann, så vi får veta hur planerna ser ut.

MVH
Magnus

Ja helt fantastiska! Jag var ute i skogarna och jagade huggormar sedan jag var riktigt liten :D så min mor sa att jag fick skaffa en orm när jag fyllde 15år (så jag slutade med giftormar XD)
Blev såååå kär i denna arten av strumpebandssnok men det var sååå svårt att hitta den :')

Delen som försvann var att jag gärna vill hitta vilka uppfödare som finns i Sverige :)
Men planen ser ut såhär:
Min majsorm älskar att klättra så jag planerade ett Mega terrarium till honom nu (han förskänar det!)  Så hans gamla terrarium kommer vara ledigt. Fick precis besked att min kommun har tagit bort att man behöver tillstånd för orm :D så nu får jag läsa massa om strumpebandssnok igen.
Jag planerar också en trynsnok som jag nyligen blev kär i, så för båda forskar jag i vilken typ av groda/padda så att jag kan erbjuda dem grodyngel (plus att det är djur jag också gillar :)) 
Jag ska också forska i om jag kan göra strumpebandssnokens terrarium till bioactive, jag har gråsuggor och kommer ha hoppskärtar.
Sedan är den stora planen att dem får majsormens nya när han blir gammal <3

5088
3861
Tropfrog:
De lite mer torktåliga gråsuggorna borde funka bra som renhållare i strumpebandessnok burk. Hoppstjärtar kan tänkas ha det svårt periodvis, men fyller ändå en funktion. Men du kommer nog att behöva fylla på emellanåt, så håll en separat kultur att plocka ifrån. De Kenyanska kackerlackorna verkar också klara hyfsad torka emellanåt, så de skulle jag prova.

I bioaktivt är det också viktigt med växter för att sluta kretsloppet. Strumpebandessnokar lever ju främst i gräsområden. Gräs kan bli ganska så svårt att hålla i terrariet. Men med lite undersökning så tror jag nog att det går att identifiera något som funkar. Att sen hitta det till salu kan nog bli svårare. En sak som jag kommer på direkt är blåelm Elymus magellanicus. Den kommer sannolikt inte överleva utan vintervila. Men är mycket dekorativ och lätt att få tag på. Man kan antingen ta frö till nästa år eller sätta ut den under vintern. Alternativt köpa nytt på våren.

Sen måste man ju inte ha gräs för att det skall funka bioaktivt. Alla växter som faktiskt växer under gällande förhållanden kommer att funka.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag är inte 100% säker nu, men jag tror jag såg dessa på Tropikmässan i Malmö, det var juveniler uppfödda av en dansk som hade bord på mässan. 

Om jag ser dem på mässan nu i December kan jag hojta till  


122
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:
De lite mer torktåliga gråsuggorna borde funka bra som renhållare i strumpebandessnok burk. Hoppstjärtar kan tänkas ha det svårt periodvis, men fyller ändå en funktion. Men du kommer nog att behöva fylla på emellanåt, så håll en separat kultur att plocka ifrån. De Kenyanska kackerlackorna verkar också klara hyfsad torka emellanåt, så de skulle jag prova.

I bioaktivt är det också viktigt med växter för att sluta kretsloppet. Strumpebandessnokar lever ju främst i gräsområden. Gräs kan bli ganska så svårt att hålla i terrariet. Men med lite undersökning så tror jag nog att det går att identifiera något som funkar. Att sen hitta det till salu kan nog bli svårare. En sak som jag kommer på direkt är blåelm Elymus magellanicus. Den kommer sannolikt inte överleva utan vintervila. Men är mycket dekorativ och lätt att få tag på. Man kan antingen ta frö till nästa år eller sätta ut den under vintern. Alternativt köpa nytt på våren.

Sen måste man ju inte ha gräs för att det skall funka bioaktivt. Alla växter som faktiskt växer under gällande förhållanden kommer att funka.

Mvh
Magnus


Jag har en svensk art av gråsuggor (Porcellio Scaber), vet inte hur dem klarar sig. Mitt mål är att äga flera arter så har du tips på bra så tar jag gärna emot dem :D
Kackerlackor tål jag tyvärr inte :'(

Läste om någon som ger sina ormar en lövhög för extra naturlig stimulans, så det hade ju kunnat funka :) 
Gräs tycker jag är en jätterolig idé!! Testade att ge majsen hö och han Älskade det! Så att testa lite gräs som kanske tål lite torrare hade ju varit kul :D
När jag tänker bioactive så tänker jag regnskog, men det hade varit  lite kul att se hur en torr miljö skulle fungera XD

122
63
WolfFire93:
ZDC skrev:
Jag är inte 100% säker nu, men jag tror jag såg dessa på Tropikmässan i Malmö, det var juveniler uppfödda av en dansk som hade bord på mässan. 

Om jag ser dem på mässan nu i December kan jag hojta till  


Åååh vad roligt! :D Tack!o du ser dem så fråga gärna om mail eller liknande <3 <3 <3

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
WolfFire93 skrev:


Åååh vad roligt! :D Tack!o du ser dem så fråga gärna om mail eller liknande <3 <3 <3

Will do...  Det finns en risk att jag och dottern köper ett par själv, om där är pengar över kan jag köpa några extra som du kan komma ner till Malmö och hämta senare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild