Vattendel, tips!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Hejsan hejsan folket!

Jag hade tänkt bygga en vattendel i mitt exo terra 90*45*90. Planen är att ha någon form av bäck/ström (i framkant på terrariet) eftersom Dendrobates auratus (jag tänkte ha Costa Rica-lokaliteten, kanske någon annan) och Phyllobates vittatus som jag tänkt ha i burken (särar såklart på arterna om det inte fungerar) lever runt strömmande bäckar ofta i naturen. Kommer även ha 1.2 Hemidactylus platyurus (en husgecko från asien, liknar H. frenatus som är invasiv i stora delar av Syd och Centralamerika) samt den övre halvan/tredjedelen med högre temperatur lämpligt för dom (26-32 grader någonstans) och den undre delen lite/mycket kallare (blir väl typ 24 grader eller något sedan massa microklimat). Mycket växtlighet, vill täcka hela bakgrunden med massa bromelior, gullranka, ficus pumila och ett antal andra växter som täcker bakgrunden.

Huruvida dessa två grodarter och ödlorna passar ihop har jag diskuterat med ett gäng grodnördar från SDS. Delen med husgeckos har jag räknat ut själv, fungerar idag (fast en annan grodart). Har just nu mina husgeckos ihop med D. leucomelas Guyana banded i 45*45*60 men vill ha geckosarna i mitt stora terrarium istället för att det är trångt i det lilla (inte så farligt men vill ändå sära på dom).

Först hade jag en tanke att jag skulle sätta upp glas så att det blir som en separat vattendel. Jag tror jag vill ha ett hörn med denna metoden som vattendelen (där vittatus-yngel förhoppnongsvis kan föröka sig själva). Sedan tänkte jag som min bäck, alltså typ ett vattenfall fast "liggande", använda dammduk och ha en pump med en slang som bara pumpar upp vattnet från vattendelen till toppen på bäcken. 

Vad behöver jag, mer än en pump (behövs ju någon sorts slang också som drar vattnet från ena sidan till den andra), något filter (vet inte vad, inte ens om vi snackar det lilla filtret som följer med eller stora feta filer utanför terrariet) och massa inredning för att det ska se snyggt ut (silikon+något substrat, frigolit etc för utseendet), samt vilken skötsel ska jag göra hur mycket/hur ofta (vattenbyten etc.). Krävs det doppvärmare och sånt? Tänk även på vilka djur jag ska ha i.
Jag tolkar det som att de flesta pilgift-ynglerna föredrar typ 24 grader i vattnet och anpassar mig efter dom, auratus tror jag vill ha liknande. Husgeckorna är jag helt säker på kommer strunta i vattendelen. 
Tänk på att ni skriver till en som inte kan något om vattendelar, och begriper mig knappt på det.



//Emanuel

Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Hej!

Jag hade börjat med att titta lite på SerpaDesign på YT. Där tror jag du kan få svar på många av dina frågor. Serpa är en bra insirationskälla!

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild