Bottenrengörare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Gitt:
Hej ! Använder ni bottenrengörare? Vilken ska man köpa som är bra? Har tittat på Fluval AquaVac plus.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Pratar vi akvarium nu? Beror såklart på vad syftet är osv :-) 

Jag brukar överfiltrera mina akvarium, rätt mycket! Då är man på god väg. Men självklart görs delvattenbyten 1-2 ggr i veckan ändå. Tycker du att mycket smuts samlas på botten i ditt akvarium? Kanske ska kika på kraftigare filter/pump?

Enklare att svara när vi eller jag vet vad vi pratar om för djur, storlek på akvarium/terrarium och all annan information du kan lämna :-) 

Vissa arter vill ha lugnt vatten medans andra vill ha ett jäkla tryck på vattnet, det spelar också in vad och hur smutsen samlas och vart den samlas. 

5116
3882
Tropfrog:
Jag är som Jonas. Tycker däremot inte att det går att överfiltrera. Med ett väldimensionerat filter behövs det normalt sett ingen slamsugning. Om det ändå någon gång samlades en hög med dietrus eller växte lite alger på substratet så använde jag en hemmagjord hävert av petflaska och slang. Men bara på den översta centimetern eller så. I övrigt anser jag att substratet skall lämnas ifred. Finns många nyttiga biologiska processer i en orörd botten.

Sen finns det förstås djur som är bajsmaskiner. Svårt att hålla ett akvarium med massa vattensköldpaddor rent enbart med filter. Idag har jag bara koidamm, med bottenavlopp. Riktigt smidigt och lättskött. Det tar tre minuter två gånger i veckan att backspola. Så liknande lösningar i mindre format kan vara värt att kolla upp om man har skitgrisar i sitt akvarium.

Mvh
Magnus 

5
0
Gitt:
Jonas_ skrev:
Pratar vi akvarium nu? Beror såklart på vad syftet är osv :-) 

Jag brukar överfiltrera mina akvarium, rätt mycket! Då är man på god väg. Men självklart görs delvattenbyten 1-2 ggr i veckan ändå. Tycker du att mycket smuts samlas på botten i ditt akvarium? Kanske ska kika på kraftigare filter/pump?

Enklare att svara när vi eller jag vet vad vi pratar om för djur, storlek på akvarium/terrarium och all annan information du kan lämna :-) 

Vissa arter vill ha lugnt vatten medans andra vill ha ett jäkla tryck på vattnet, det spelar också in vad och hur smutsen samlas och vart den samlas. 




Hej. Ja det är till vårt akvarium med en vattensköldpadda. Vi har småstenar som bottenmaterial och jag tänker att det behövs rengöras ibland. Eller ska man plocka upp alla småstenaroch rengöra? Vi ska köpa ett ytterfilter istället för innerpumparna vi har. Tänkt köpa Fluval 406 till vårt akvarie som är fyllt med ca 300 liter.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Gitt skrev:




Hej. Ja det är till vårt akvarium med en vattensköldpadda. Vi har småstenar som bottenmaterial och jag tänker att det behövs rengöras ibland. Eller ska man plocka upp alla småstenaroch rengöra? Vi ska köpa ett ytterfilter istället för innerpumparna vi har. Tänkt köpa Fluval 406 till vårt akvarie som är fyllt med ca 300 liter.



Sköldpaddor grisr ner en hel del, så jag skulle ha införskaffat överdimensionerade filter. Dety är väl en smak sak om man vill ha inner eller ytterfilter, själv har jag använt ytterfilter till mina sköldpaddor, för att minska risken att de tuggar av sladden.

Överdimensionerade filter är alltid bättrem tycker jag, har även överdimensonerad i mitt akvarium på 630 liter. Pumparna drar runt ingefär 3200 l/h

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Gitt skrev:




Hej. Ja det är till vårt akvarium med en vattensköldpadda. Vi har småstenar som bottenmaterial och jag tänker att det behövs rengöras ibland. Eller ska man plocka upp alla småstenaroch rengöra? Vi ska köpa ett ytterfilter istället för innerpumparna vi har. Tänkt köpa Fluval 406 till vårt akvarie som är fyllt med ca 300 liter.


Du ska aldrig plocka upp inredning i ett väl fungerande akvarium och göra rent med exempelvis vatten, då förstör man balansen. Bättre att göra flera mindre vattenbyten varje vecka. Till vattensköldpadda kan du antagligen dammsuga gruset några gånger per vecka, dom smutsar ner nåt oerhört mycket jämfört med fiskar! Riktigt grisiga djur faktiskt :-) jag personligen skulle valt ett kraftigare ytterfilter, alternativt två av den ni tänkt er, så hade jag gjort, ni gör precis som ni vill :-) 

Men tror absolut ni kommer tycka det är skönt med större filtervolym, annars blir det enkelt att jobbet med akvariet tar över nöjet, om du förstår hur jag menar. 

Lycka till, roligt att se ett något större akvarium till eran sköldpadda

5
0
Gitt:
Jag kanske ska köpa det större filtret Fluval X6 då? Akvariet är 450 liter men det är fyllt med ca 300 l eller lite under det. 
Vi har sepiaskal och kalkblock i akvariet. Rek ni nåt mer? Beredningsmedel? Tog vattenprov och det var inte optimalt. 
Vi brukar skubba all inredning i hett vatten (utan småstenen )1 g/mån. Ska vi inte göra det? 

5116
3882
Tropfrog:
Lizardqueen skrev:


Överdimensionerade filter är alltid bättrem tycker jag, har även överdimensonerad i mitt akvarium på 630 liter. Pumparna drar runt ingefär 3200 l/h


Nu mäter man inte filterkapacitet i l/h. Det är pumpkapacitet som mäts så. I övrigt verkar vi alla vara överens :)

MVH
Magnus

5116
3882
Tropfrog:
Gitt skrev:
Jag kanske ska köpa det större filtret Fluval X6 då? Akvariet är 450 liter men det är fyllt med ca 300 l eller lite under det. 
Vi har sepiaskal och kalkblock i akvariet. Rek ni nåt mer? Beredningsmedel? Tog vattenprov och det var inte optimalt. 
Vi brukar skubba all inredning i hett vatten (utan småstenen )1 g/mån. Ska vi inte göra det? 


FX6 är väl ett rätt rejält filter? Kapaciteten på filtret borde räcka, men det är en risk att du behöver strypa flödet något. Detta skall göras på trycksidan. Jag hade hellre byggt en filterkammare med blå filtermatta och ett opowerhead. Mycket billigare, mycket säkrare, lättare att finjustera men tyvärr inte alltid den vackraste lösningen. Självklart går det att dölja på smart sett med inredningen. Läs här hur man gör:

www.ciklider.se/artiklar/vs_filterkammare.shtml

Vattenberedningsmedel brukar inte behövas om man har svenskt komunalt kranvatten, bara waste of money. Men om ditt vatten har mätbara nivåer av amoniak eller nitrit så kan det vara bra att hjälpa bakteriekulturen igång med nitrivec eller liknande produkt.

Hett vatten dödar den bakteriekultur som håller vattnet bra. Det skall aldrig användas. Om du måste skrubba stenarna så kan du göra det i en balja med akvarievatten, då rubbar du som minst. Men I ett akvarium med god balans pga god filtrering brukar det inte finnas någon anledning att skrubba stenarna.

Med det sagt.....Jag har inte mycket erfarenhet av vattensköldpaddor och kan tänka mig att det är svårt att uppnå någon egentlig balans. Det är inte heller säkert att det behövs eftersom de inte har hjälar. Det är främst djur som andas i vattnet som far illa när kvävehalterna skenar. Att ha det som mål är däremot inte fel, då det minskar arbetsbördan med underhåll.

MVH
Magnus

5
0
Gitt:
Tack så mycket för hjälpen! Jag tror nog jag köper det mindre filtret ändå för den är för akvarium upp till 1000l och vårt är bara 450l. Ska sluta skrubba inredningen och prova det du säger. Ska ta fler vattenprov sen. TACK

Mvh Gitt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild