Bostadsrättförening neka ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
12
Petra:
Hej, ska ev flytta in i en bostadsrätt och där står det på nätet dock deras skånehemsida mm men ändå följande  Kan man bestrida detta något då det endast är tillstånd för orm i kommunen? 
Och hur gör man då? 

Mvh

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Petra skrev:
Hej, ska ev flytta in i en bostadsrätt och där står det på nätet dock deras skånehemsida mm men ändå följande  Kan man bestrida detta något då det endast är tillstånd för orm i kommunen? 
Och hur gör man då? 

Mvh

Vi har inget tillståndskrav för orm i Malmö, men bostadsrättföreningen har rättigheten att sätta denna regel. 

Jag bodde en bit i från BRF Ida för många år sen, hade en stor Leguan som bodde på balkongen samt andra småödlor. 


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Men kontakta dem och fråga om det går att få dispens, bjud in dem och visa att dina terriarier är rymningssäkra osv.

 


5088
3861
Tropfrog:
Grattis till ditt nya boende!

Det är helt upp till varje fastighetsägare vilka djur som godtas inom fastigheten. I detta fall är det en ideell förening som äger fastigheten. Den som bor däri äger bara en andel.

Nej du kan inte som enskild person bestrida föreningens stadgar. Men du kan engagera dig i föreningens eller styrelsens arbete och via engagemang driva frågor som du brinner för, tex ändringar i stadgar. 

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Tropfrog skrev:
Grattis till ditt nya boende!

Det är helt upp till varje fastighetsägare vilka djur som godtas inom fastigheten. I detta fall är det en ideell förening som äger fastigheten. Den som bor däri äger bara en andel.

Nej du kan inte som enskild person bestrida föreningens stadgar. Men du kan engagera dig i föreningens eller styrelsens arbete och via engagemang driva frågor som du brinner för, tex ändringar i stadgar. 

Mvh
Magnus 

Källa på det?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Började googla runt lite och det verkar som att Föreningarna verkar tro att de har en juridisk rätt att göra detta, men det verkar inte finnas en grund till detta. 

 

Det finns även en tråd där det redan har diskuterats om detta här på TD.

www.terrariedjur.se/forum/thread/5064/4


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Tropfrog skrev:
Grattis till ditt nya boende!

Det är helt upp till varje fastighetsägare vilka djur som godtas inom fastigheten. I detta fall är det en ideell förening som äger fastigheten. Den som bor däri äger bara en andel.

Nej du kan inte som enskild person bestrida föreningens stadgar. Men du kan engagera dig i föreningens eller styrelsens arbete och via engagemang driva frågor som du brinner för, tex ändringar i stadgar. 

Mvh
Magnus 



Nu har du fel dock. Bostadsrättsföreningar kan inte förbjuda vissa typer av djur på det sättet, oavsett vad som står i deras egna stadgar.

De kommer inte kunna få igenom det rättsligt oavsett.

Detta är ett jätte bra exempel om varför man ska vara med i en reptilförening, för där finns det folk som kan hjälpa en med sånna här typer av frågor.


5088
3861
Tropfrog:
Flyers90 skrev:




Nu har du fel dock. Bostadsrättsföreningar kan inte förbjuda vissa typer av djur på det sättet, oavsett vad som står i deras egna stadgar.

 

De kommer inte kunna få igenom det rättsligt oavsett.

Detta är ett jätte bra exempel om varför man ska vara med i en reptilförening, för där finns det folk som kan hjälpa en med sånna här typer av frågor.



Nu har jag inte kommenterat hur vidare en förening kan förbjuda vissa typer av djur och så är ju inte heller fallet i TS fråga.

rimligtvis måste det vara bättre att engagera sig i den förening som förvaltar ens boende och som man själv är medlem i än att föra processer emot den?

Det folk inte verkar förstå är att man vid köp av bostadsrätt blir en del av bostadsrättsföreningen. Det blir jäkligt kontraproduktivt att ställa sig utanför och driva saker emot föreningen. Mycket bättre att förändra inneifrån.

Om man inte vill engagera sig i föreningen så är det väl bara att söka det där intyget. Troligtvis får man det och case closed.

Mvh
Magnus

5088
3861
Tropfrog:
Lancehead skrev:

Källa på det?


Föreningslagen? Förmodligen kompletterat i de flesta riktigt välgjorda stadgar.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
Jag satt 2,5 år som ordförande i BRF Musköten här i Malmö. Avgick för lite mer än 2 år sedan. Stadgar fungerar som så att HSB (som denna förening tillhör) har ett antal stadgar som inte kan kan tas bort eller ändras av föreningens styrelse. Föreningen kan dock göra tillägg till stadgarna och då gäller de. (Dessa regler gällande djuren tolkar jag inte som något som står i stadgarna, utan dessa verkar vara allmänna regler som styrelsen bestämt utanför stadgarna. Dessa egna regler har egentligen inget juridiskt värde jämfört med regler som kommunen satt ut. Så, om kommunen tex säger att inget tillstånd krävs för gift så kan inte föreningen kräva tillstånd. 

Det var dock ett tag sedan jag var aktiv och jag har säkert glömt en del, så rätta mig om jag har fel. Det du kan göra är att ta kontakt med HSB direkt och få svar på vad föreningen kan och inte kan göra. 

En väldigt viktig sak jag verkligen vill att du gör är att kolla föreningens ekonomi, väldigt noga! Brf IDA har varit i väldigt blåsväder på sista tiden. Det gick så långt att föreningen gick i konkurs där HSB fick gå in och försöka styra upp läget. Jag vill inte regna på din parad, det är riktigt nice med lägenhet, gratulerar, men jag vill att du ska känna till detta.

Men som jag sa tidigare. Prata med HSB direkt. Som HSB medlem så har du rätt till ett antal tjänster som de har. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild