Blå tungad skink vid födsel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
0
Lizzardbuddha:

Hej min blå tungade skink föder snart och ja om nåhon har nån erfarenhet av de? Något speciellt ja ska tänka på? Vad äter ungarna den första tiden? 

 


273
3
117:

Detta är lite mer vad och hur man gör med nyfödda 

Nyfödda skinkar kan bo i ett 40liters akvarium med grus eller sand som bottenmaterial. Man ska ha ett gömställe så att den kan gömma sig, ett solningsställe med en 30-50watt spotlight, eller en värmematta under terrariet, men det ska bara vara på ena halvan av terrariet. Så att den kan reglera sin kroppstemperatur. Ett fullspectrum UV-lysrör rekommenderas för att hjälpa till att ta upp calcium. Det rekommenderas att man ska hålla blåtungade skinkar var för sig eftersom att dom kan vara aggressiva när dom skyddar sitt revir. En vatten kopp behövs - t. ex en askkop eller något sådant. Bara inte skinken kan tippa det. Se till att bottenmaterialet är torrt. För om dom lever på ett fuktigtbottenmaterial så kan dom utveckla hudsjukdomar. Maten kan du ha på ett fat som du ställer direkt på golvet i terrariet. Blåtungade skinkar äter en mängd olika maträtter - i stort sett allting som luktar gott. Men man ska ha på vitaminer, calcium/D3, åt växande skinkar för att dom ska få starka ben när dom växer. Ute i naturen får dom tillräckligt med calcium från sniglarnas skal som dom äter. Du kan lätt se att din skink får för lite calcium genom att dess läpp börjar rulla ihop sig och bli deformerad. Dom unga växer fortast om du får mat varje dag, men dom klarar sig även bra om man matar dom varannan dag. Det är bäst om man kombinerar animalisk mat med frukter och grönsaker. Olika märken av katt och hund mat kan användas som grund, ha i lite grönsaker så blir det en mer balanserad diet. Dom tycker också om söta frukter som t. ex vindruvor, jordgubbar och melon. Enligt många så värkar det som att dom små skinkar tycker om jätte mjöl maskar och zoophobias speciellt mycket. Man ska försöka variera deras kost så mycket man kan, om din skink bara äter hund eller katt mat, sluta mata den det och försök att lära den äta annan mat. På den här diet växer skinkarna fort, och inom 4-5 månader kommer du behöva flytta den till ett större terrarie, dom kan nå fullstorlek på ett år. Man kan hålla vuxna skinkarna i ett terrarie med golvmåtten 60*60cm, även om större är att rekommendera.


21
0
Lizzardbuddha:

Tack för ett bra svar! Nu vet ja allt :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Åh, vad kul med blåtungade skinkar! Har faktiskt funderat ett par gånger om man skulle skaffat en, men aldrig haft platsen. Men någon gång i framtiden får det nog bli en art man har hemma! :) Lycka till med dem, och vi vill allt ha en massa bilder sen när de små liven föds! ;)


273
3
117:

Lizzardbuddha

inga problem =D


309
239
Gogs:

Känns som skinkar börjar bli mer ovanligt i Sverige. Förr om åren när jag var aktiv så såg man skinkar lite varstans men nu är de inte lika vanliga längre känns det som. Kul att du lyckats få ungar på dina =)


366
155
Linus:

Hej, det här kanske är lite off topic och sådär. Men jag tänkte på att när man gör som du gjorde nu Dragon, att kopiera från en hemsida på internet, så kan det vara bra att skriva att man citerat eller så. Så att personen som skrivit det får lite cred :)

Nu kanske det var du som hade skrivit det på den sida jag hittade när jag googlade skötselråd för blåtungad skink, jag vet inte. Det stod nämligen ingen författare till det!

Så det var inget personligt menat, men jag bara tänkte att det kan vara en bra grej att tänka på!


Medlem i SkHF
1
0
sandinge:

En liten kommentar angående utrymmen för Blåtungade skinkar känns nödvändig.

Även om svaret ovan hänvisar till att man bör ha större, så måste jag påpeka att 60x60cm aldrig är ok till vuxna djur.

En vuxen Blåtungad skink är, i de flesta fall, 50-75cm lång (T.gigas).
Enligt jordbruksverkets regler ska en marklevande ödla på 50cm ha en bottenyta på 0,9 m2, och detta är minimått. Om ödlan når 75cm så ska utrymmet dubblas.
Om din art får en annan storlek som vuxen, så gäller naturligtvis andra mått. Du kan då hitta de gällande måtten på jordbruksverkets hemsida (regelsamlingen L80) eller ta en titt på mitt skötsenråd för Blåtungor. På sidan 2 finns tabellen för burmått för marklevande ödlor.

tropiskarum.se/care%20sheets/Care%20sheet%20Blatungad%20skink%20-%20Tiliqua%20gigas%20evanescens.pdf

Lycka till med födseln:-)


273
3
117:

linkmeister

Jag visste sjölv inte svaret men ville hjälpa så jag hitta det och tyckte det var intressant och klistrade in det ;) men jag kan länk källor i frotsättningen =)

Mvh Dragon

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild