Raspberry Pi och Arduino

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

143
154
TerraBygg:
Det verkar som om en hel del håller på med projekt att styra terrarie med hjälp av Raspberry Pi (vissa även Arduino).

Finns det något intresse att försöka samla ihop de som håller på till något gemensamt projekt eller iallafall utbyta erfarenheter?

5096
3865
Tropfrog:
Mitt arduino projekt är i princip färdigt. Nu är det bara lite CAD och 3d printar kvar.

Trots att det går att hitta hundratals projekt online så hittade jag inget som passade mig, så det var bara att lära programmering och komma igång.

Jag utvecklade allt helt själv, men hade en god vän till att korrläsa och ge input. Men tyckte nog att den hjälp man kan få ifrån forum på nätet gav bäst input. För den som inte vill utveckla själv så finns det massor av grupper som gör det gemensamt man kan haka på.

Om det blir något konkret här på td, så kan jag ställa upp med korrläsning och felsökning. Det skadar ju inte att hålla kunskapen färsk.

Mvh
Magnus 

143
154
TerraBygg:


Ja det finns ett gäng här som håller på, här är mitt projekt med Raspberry Pi som förhoppningsvis blir klar under vintern (vilket jag sa förra hösten med...). Det jag menar är att det kunde vara fördelaktigt om man kunde bolla ideer eller ge varandra tips.

5096
3865
Tropfrog:
Snyggt! Vilket verktyg är det du använt?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
971
1088
NellyNiklas:
Absolut! Jag har inte hunnit sitta ner med mitt Arduino-projekt på ett tag. Innan vi börjar klistra kod i inläggen så behöver admin möjligtvis lösa ett sätt att visa kod i ett flytande fönster? Blir lätt väldigt mycket text och långa inlägg annars. 

Förövrigt börjar jag smått, med en led slinga för att olika ljussättning under dygnet. Soluppgåg-dagsljus-solnedgång och månljus (troligtvis). 

Jag har en väldig respekt för elektricitet och väldigt osäker kring just egena byggen med elektriciter. 

För stunden är det hårdvaran jag arbetar med, lite mattematik och kopplingschema. 

143
154
TerraBygg:
Tropfrog skrev:
Snyggt! Vilket verktyg är det du använt?

Mvh
Magnus 



Jag använt wxWidgets i kombination med Cairo för det grafiska. Loggfiler samt config-filer sparas i XML (ska dock ändras till ngt bättre databasformat, xml är inte det snabbaste när man ska söka, sortera etc.). Förutom det så använder jag WiringPi på Raspberryn för GPIO interfacet. I nuläget klarar det av att läsa av värdena från sensorerna och slå till o från relän, jag har dock inte testat det i praktiken än men det ska göras i vinter när terrariena är tomma på djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild