Tvådelat terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Någon som gett sig på att bygga ett tvådelat terrarium? 

Mitt enda skäl för att ens fundera på tvådelat är om man i framtiden får för sig att flytta, att kunna dela på terrariet i två delar gör flytten lite enklare. Delarna kommer att passas samman med kexning eller pluggar och sen beslag för att hålla ihop de två delarna så att de inte glider isär. Hissen där jag bor är ganska liten och i full storlek hade ett 140x70x70 terrarium fått plats, men 70x70 hade inte varit några problem. 

Men är det någon annan som fått samma dumma/geniala idé och faktiskt gjort något liknande? Har ni bilder att visa så att man kan få lite inspiration? Sökte i forumet på tvådelat och två delar men fick ingen träff. 

 

Storleken på detta förslaget är 140x70x70


Medlem i SkHF
961
1076
NellyNiklas:
Faktiskt! Håller på att designa ett 2-delat terrarium åt framtida projekt. Fördelen som jag ser det är att jag kan använda dem som 2 mindre separata terrarium eller 1 sammansatt större terrarium. 

Jag försöker hålla det runt 1,5-2 kvm max. (Sammansatt)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

NellyNiklas skrev:
Faktiskt! Håller på att designa ett 2-delat terrarium åt framtida projekt. Fördelen som jag ser det är att jag kan använda dem som 2 mindre separata terrarium eller 1 sammansatt större terrarium. 

Jag försöker hålla det runt 1,5-2 kvm max. (Sammansatt)


Skönt att man inte är ensam.

Tanken om att kunna använda dem som två separata terrarier slog mig också faktiskt, det är inte en dum idé. Det ska finnas mässingsbeslag som är till för att sammanfoga två delar så att de hamnar i rätt position samt låser fast dem i varandra men jag kommer inte på vad de heter, vet du vad jag menar och vad de heter? 




Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

NellyNiklas skrev:
Faktiskt! Håller på att designa ett 2-delat terrarium åt framtida projekt. Fördelen som jag ser det är att jag kan använda dem som 2 mindre separata terrarium eller 1 sammansatt större terrarium. 


Vad tror du om detta?

Tvådelat och ena delen har en hylla som täcker hela så att det kan bli totalt 3 terrarier om man väljer att köra de avdelade. 

En tanke jag har är att köra glasfiber och epoxi i botten och en bit upp på sidorna för att skydda träskivorna från att vattenstänk, avföring med mera.
Plus hjul på undersidan för att lättare kunna flytta på dem/det.


Förslag på beslag för att låsa samman de två delarna. 
www.bauhaus.se/excenterlas-millers-inklusive-lockbeslag-galvaniserad-3

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild