"Mellan hägg och syrén"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:

Enligt traditionen ska det vara den bästa tiden på året - "mellan hägg och syrén". De senaste åren har vårarna varit lite ur fas, så exempelvis förra våren, när hägg och syrén blommade samtidigt. Därmed gick jag miste om den påstådda bästa tiden.

I år, den korta våren till trots, synes det ändå bli en sådan tid, åtminstone här hos oss i nordvästra Uppland, för nu står häggen i full blom och tittar jag på våra syréner, ser deras blomknoppar ut att ha en vecka eller så kvar.

Idag är det mulet, 13 grader och lite disigt, men vilken morgon! Härlig luft att andas och ljudmattan som ligger över nejden är helt fantastisk.

Jag hör först göken, nej två gökar, en i öster och en i väster. Rördrommens "whoooum, whoooum" nerifrån sjölandet, bofink, sånglärka, pilfinkars och gråsparvas tjatter, jiddret i starholken när en av föräldrarna kommer med frukost, gulsparv, grönfink, stenknäck, steglits, hackspettarna bråkar om jordnötspåsen, nötväckan smiter emellan och knycker en …

I luftrummet ovanför hör jag en irriterad korp, den jagar bort den bruna kärrhöken. Nerifrån Gäddviken hörs gässen och om jag tittar söderut ser jag ladusvalorna över grannbondens lada. I år ska jag sätta upp brädor under takskäggen för att försöka få hit dem.

Jag tänker på Roy & Roger i Macken, de sjöng "de' ska va' gött å leva". Det är verkligen gott att leva en sådan här morgon. Det är bara att stå rakt uppochner på gräsmattan och suga i sig av årets bästa tid - mellan hägg och syrén :)

 


51
8
Rochkan:

När jag var ute med hundarna härom kvällen sjöng fåglarna för glatta livet, tyvärr så kan jag inte identifiera några fågelläten, men det kändes nästan som om jag var i ett tropikhus med alla sånger, Sverige är verkligen underskattat!

Jag har ett ljudklipp jag skulle vilja ladda upp!


PS. är det bara för mig som den här tråden ser jättekonstig ut?

PPS. Anders, skulle vara kul om man kunde ladda upp ljudklipp lika lätt som bilder här i forumet!:)


47
3
Larscha:

det här forumet tycks inte vara rustat för naturlyriska skildringar. tråden ser ytterst märklig ut


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Blev nog något tokigt med bilden som peter försökte infoga. Hoppas det ser bra ut nu igen :) Ska undersöka vad det kan ha varit. Har även lagt upp en tråd med hur man infogar bilder på lättast sätt under "Frågor & hjälp"


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Och visst är livet underbart, speciellt nu på sommaren då man kan njuta lite mer utav naturen än annars. :)


953
1840
peter54:

Fanns det inte en bilduppladdningsknapp tidigare? Jag fattar inte hur jag ska få in bilden  nu.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jodå, kolla i tråden jag skapat under "Frågor & hjälp" så visar den hur knappen ser ut.

Man har möjlighet att redigera sitt inlägg under en viss tid efter att man postat det.
Om du vill att en bild ska komma med i ditt huvudinlägg, så kan du skriva ett till inlägg i tråden, och så flyttar jag helt enkelt bilden ifrån det inlägget till huvudinlägget.


593
551
Redfoot:

Peter! gå in på skapa inlägg, klicka på bilden sidan om YouTube knappen. Det tar en liten stund innan ett fönster öppnas där du väljar bild beroende på var du har den liggande. Markera bilde och öppna så kommer bilden i ditt skapainläggfönster.


953
1840
peter54:

Tack, då ska jag genast ordna in bilden som fattas här :)

Synd bara att jag inte hann få in den i första posten. Varför står det "Blockera" när man lägger pilen över den där ikonen för bilduppladdning?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Anledningen att det står blockera för dig, är förmodligen då bilduppladdningen använder sig utav "flash". Man kan välja att blockera "flash" ifrån sidor, men det är inte säkert att saker fungerar som det ska då.

Vet du vad du använder dig utav för webbläsare?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild