Nybörjarspindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
35
carrooo_:

Hej! Har alltid varit intresserad av spindlar, tycker dom är grymt vackra och fascinerande. Har lite ormar men nu känner jag att tiden är inne att skaffa min första spindel. 
Vilka fågelspindlar är mest lämpliga och börja med men som ändå inte är alltför vanliga? :)
Tar emot alla tips tack =)


114
16
AdamsReptiles:

Jag köpte min första spindel för några veckor sedan. En Avicularia Versicolor sling. Den är väldigt vacker och inte för svår att ta hand om, den är bara lite känslig när det gäller fuktighet, men om man fuktar varannan dag så är det lugnt.


52
1
unknown_928929:

jag skulle rekommendera något marklevande istället eftersom trädlevande arter som Avicularia spp. är snabbare, nervösare och dessutom kan hoppa iväg om de känner sig hotade


20
35
carrooo_:

Ja just, ja det glömde jag skriva att det är en marklevande art jag vill ha, har ochså hört att trädlevande inte är bra nybörjarspindlar, men dom var väldigt vackra =)


52
1
unknown_928929:

skickar en bra video med ett par lämpliga nybörjararter så kan du direkt se hur de ser ut också :)


11
1
patrik033:

Tycker du ska ta dig en titt på krypforumet då www.kryp.forum24.se/


366
155
Linus:

Det finns också en bra informationstråd på KRYP-forumet. Här är en länk: kryp.forum24.se/kryp-about3592.html

Skulle jag personligen delge mina åsikter (trots min minimala erfarenhet av spindlar gentemot många andra på det här forumet) skulle jag nog säga att någon ur Brachypelma-släktet kan vara en schysst idé. Brachypelma albopilosum har jag själv en. Hon är väldigt vacker och lätt att ta hand om. Riktigt bitter är hon, dock - men hon verkar sannerligen vara undantaget som bekräftar regeln. Alla uppfödare och mer erfarna spindelhållare jag pratat med blir helt chockade när jag berätta att jag har en B. albopilosum som är aggressiv. De brukar nämligen framhållas som den absolut bästa nybörjararten.

Något som jag fått höra av folk är också att Grammostola rosea är en ulv i fårakläder. Det brukar vara det vanligaste tipset på en bra nybörjarspindel, men de verkar ha ett psyke som inte passar de flesta nybörjare. Matvägrar då och då (ibland väldigt, väldigt länge), kan bli aggressiva ett par år, för att sedan ett par år senare vara en riktig liten fjunig sötnos. Så, helt baserat på vad andra sagt till mig:

 

Kör möjligtvis på Brachypelma. Håll dig borta från Grammostola rosea.

Men vad det i slutändan främst handlar om är ju vilken art du själv tycker är intressantast :)


52
1
unknown_928929:

Brachypelma spp och Grammostola spp brukar rekommenderas för det mesta och arterna i de släktena är i regel lugna men som med andra djur så finns det såklart undantag, ta min Brachypelma vagans som exempel, hon är en riktigt bitter liten sak som blir väldigt upprörd så fort jag öppnar terrariet.

En personlig favorit som brukar räknas som nybörjarart är Chromatopelma cyaneopubescens. De kan dock vara lite nervösa av sig och sparka brännhår

 


366
155
Linus:

De är ju också ganska rejält kvicka i sina rörelser, men annars håller jag verkligen med! Chromatopelma cyaneopubescens är fantastiskt vackra, roliga och faktiskt enkla spindlar att ha :)


60
5
Xardas:

En avicularia skulle fungera utmärkt som första spindel Men.. man vill ju gärna se den ibland också. så jag skulle rekomendera någon av följande som brukar vara rätt så lätta att få tag på.

Brachypelma smithi,Brachypelma vagans, Brachypelma albopilosum, Grammostola rosea, Lasiodora parahybana.

 

de arterna har vart rätt lugna enligt min erfarenhet. jag skulle ju inte till exempel rekomendera en Brachypelma boehmei då de individer jag har haft är sjukt stressiga och sprätter hår bara man öppnar terrariet.

Visst, dessa arter är väl "Vanliga" men du får ju också tänka på att du är en nybörjare. :)

 

En annan viktig sak. Om du tänker köpa en adult spindel, se till att det är en hona du köper. 

 

Jag håller med många andra här att du skall bli medlem i kryp.forum24.se

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild