Akvarium +1000-2000 liter.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

Tropfrog skrev:
Det finns många klåpare som bygger stora akvarium på samma sätt som de bygger små, det funkar inte. Jag har sett många skrämmande exempel. Bland annat en som betalade 12 miljoner för ett arkitektritat hus och sen satte in akvarium från lägsta anbud. Trist när det vid julstämningen visade sig att det läckte ner i den längsgående ek parketten på 120 kvm och försäkringsbolaget vägrade betala.

Jag vill inte skrämmas, bara upplysa om vad som krävs....Och att det kostar. Minst 5 mm fog, sidorutor som står utanför bottenrutan och våtrummsanpassat utrymme med golvbrunn att placera rasket i.

Egentligen är inte glas det bästa materialet över 60 cm högt. Då är det bättre och billigare att mura och använda flytande pond liter, framruta i pvc. Värt att fundera på..

Mvh
Magnus 


Ingen fara, du skrämmer mig absolut inte :) Ingenting skulle få mig att avstå projektet som kommer. Har haft fiskar och akvarium så länge jag kan minnas. Reptilerna kom senare... Pappa odlade och sålde fisk när jag var liten. 

Akvariet kommer självklart stå i vardagsrummet, antagligen slänger jag ut det 750-liters som står där och ersätter med något större :) Det är där jag tillbringar mest tid.. dock ingen golvbrunn eller våtrumsanpassat.. ett "vanligt" vardagsrum :) 


5058
3824
Tropfrog:
Jonas_ skrev:


 

Ingen fara, du skrämmer mig absolut inte :) Ingenting skulle få mig att avstå projektet som kommer. Har haft fiskar och akvarium så länge jag kan minnas. Reptilerna kom senare... Pappa odlade och sålde fisk när jag var liten. 

Akvariet kommer självklart stå i vardagsrummet, antagligen slänger jag ut det 750-liters som står där och ersätter med något större :) Det är där jag tillbringar mest tid.. dock ingen golvbrunn eller våtrumsanpassat.. ett "vanligt" vardagsrum :) 



Då skulle jag säga att det bästa är att hålla sig under 60*60*x cm. Jag har sett hus som fått sättningar av mindre akvarium. Vattensäkerheten går att ordna utan golvbrunn. Men utrymme med tätskikt under akvariet som kan ta hela volymen skulle jag inte hoppa över. Säkerheten framför allt.

Villa eller lägenheten? Kolla din försäkring noga, vattenskador kan bli dyra.

Åleds akvarium bygger mycket bra akvarium med garanti. Jag tror att det största är strax över 1000 liter.

Vad har du tänkt för fiskar?

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Tropfrog skrev:


Då skulle jag säga att det bästa är att hålla sig under 60*60*x cm. Jag har sett hus som fått sättningar av mindre akvarium. Vattensäkerheten går att ordna utan golvbrunn. Men utrymme med tätskikt under akvariet som kan ta hela volymen skulle jag inte hoppa över. Säkerheten framför allt.

Villa eller lägenheten? Kolla din försäkring noga, vattenskador kan bli dyra.

Åleds akvarium bygger mycket bra akvarium med garanti. Jag tror att det största är strax över 1000 liter.

Vad har du tänkt för fiskar?

Mvh
Magnus


Vi tänker lite olika skulle jag tro :-) jag kommer ställa ett ca.1500liters i vardagsrummet utan vare sig golvbrunn eller tätskikt. Angående försäkring har jag koll på allt sånt, har som sagt vuxit upp i ett akvarium, mer eller mindre. 

Kommer vara fiskar från Amazonas, översvämmad skog eller nåt liknande tema. Det temat har jag även idag i det nuvarande akvariet på 750 liter. Vill göra allt lite mer och lite större bara :-) 

Tack för dina synpunkter. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Jonas_ skrev:
Detta är fel forum för akvarium, jag vet...men många i hobbyn har koll på akvaristik och allt vad det innebär vet jag så chansar här :-) 

Om jag vill köpa ett större akvarium i Sverige, minst 1000-1200liter men gärna lite större. Vart vänder jag mig då?? Jag tänker inte åka till Polen, Tyskland osv för att hämta. Inte heller tänker jag limma det själv! :-) 

Finns det några återförsäljare eller säljare i landet på akvarium över tusen liter?

Alla tips och råd är välkomna. Mvh Jonas 



Har du kollat med Akvaielagret i Bromma, Stockholm?


Det är inte så att de kan hjälpa dej?

3
3
steke:
Blir ett tråkigt svar men ska du ha det till rimlig kostnad och bra kvalte är Diamantaquarium i Tyskland ett givet ställe att beställa ifrån !
Finns inga vettiga alternativ och dom löser oftast transporten 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Tack för alla svar, synpunkter, idéer och tips. Jag har nu kommit överens med både sambon och diamantaquarium i Tyskland och både lagt och betalat min beställning. Det blev ett 1400 liters med bänk, bakgrund osv... 

Finns det fisk/akvariemässor i landet liknande våra reptilmässor?

5058
3824
Tropfrog:
Det finns inga mässor mig veterligen. Men det finns en massa auktioner i de lokala föreningarna. Oftast krävs det medlemskap för att delta. Sen finns det ciklidstämman som liknar Groddagen. Det varierar ganska så friskt vad som finns till salu där.

Mvh
Magnus 

200
258
Lordguras:
Jonas_ skrev:
Tack för alla svar, synpunkter, idéer och tips. Jag har nu kommit överens med både sambon och diamantaquarium i Tyskland och både lagt och betalat min beställning. Det blev ett 1400 liters med bänk, bakgrund osv... 

Finns det fisk/akvariemässor i landet liknande våra reptilmässor?

släng upp lite bilder sen. Sjukt nyfiken 

111
116
aldabrachelys:
Det är en akvariemässa i köge utanför Köpenhamn nu i november 

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
Absolut kommer bilder framöver. Ett tag kvar dock till det är inrett och fungerar med fisk osv :) Akvariet kommer hem till mig om ungefär 2 veckor. Ska bli sjukt roligt att inreda!! Har skaffat STORA rötter. Akvariet tomt väger +220kg.. tomt... Bänken väger ca.150kg.. Det kommer väga några kilon när det ska i fisk :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild