Stora tråden om dvärggeckos!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Tjena.

Har nyligen fått intresse för dvärggeckos nu efter att jag fått mina husgeckos. Då syftar jag specifikt på till exempel Gonatodes, Spaerodactylus, Lygodactylus men även de lite ”vanligare” som är ”bruna och tråkiga” enligt vissa såsom Lepidodactylus och Hemidactylus. Sedan har Jan nog inte ens varit i närheten av att nämna alla släkten här. Även ökensorterna (Tropicolotes, Vipergeckos mfl.) är välkomna i tråden. Vad exakt som definierar en dvärggecko låter jag vara osagt men åtminstone under 15 cm.

Här kan ni posta bilder, diskutera och kanske knyta kontakter med andra som har denna typ av ödlor, enligt min är det för få som håller på med dessa. Skulle dock inte önska att alla som har jungfrugeckos lägger upp bilder om man inte har något intressant att tillägga, de är ju så vanliga jämfört med andra. Även Vipergecko och Tropicolotes tripolitanus är rätt vanliga om jag ej har fel.

Just nu så står Hawaii-lokaliteten på jungfrugeckon högst på önskelistan (googla på hawaiian mourning gecko). Vet ni någon svensk uppfödare eller åtminstone som är på samma kontinent som oss så säg till för jag köper om jag har chansen!
Men är även lite sugen på att få tag i ljusare Hemidactylus frenatus, Nu är jag osäker på all mer specifik info om mina än att de är frenatus, men nu har jag de mörka som ser lite ut som bark typ, men det finns även nästan vita om man googlar. Vet ej vad det är för lokaliteter och sånt men skulle iaf vara glad med ett par sådana med.

Kom på denna idén när jag såg dwarfgeckos.com länkas i en gammal tråd här. Och fanns ju många häftiga jag inte ens kännde till (inte för att jag är förvånad). Dock lite besviken på att de inte tar upp Hemidactylus och Lepidodactylus.


//Emanuel

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Har 5 (en hona och 4 ungar) Bavaya cf. sauvagii som är dvärgar. Honan är väl kanske 10-12 cm. och ungarna är kanske 5-8 cm ;) En liten nattaktiv ödla som är snabb som en vessla.

Jättesvårt att få nån bra bild.



Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Lizardqueen skrev:
Har 5 (en hona och 4 ungar) Bavaya cf. sauvagii som är dvärgar. Honan är väl kanske 10-12 cm. och ungarna är kanske 5-8 cm ;) En liten nattaktiv ödla som är snabb som en vessla.

Jättesvårt att få nån bra bild.



Sökte lite snabbt och var ju en Nya Kaledonien-gecko. Är det samma temperatur och fuktighet som ögonfransar samt äter de CGD och i så fall hur stor del av födan består av CGD resp. insekter. Lägg gärna upp bild på terrariet.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Det är i stort sett samma skötsel som på Ögonfransen. Skiljer sig lite på luftfuktighet och temperatur, men inte mycket.

CGD är basfödan, men de äter insekter nån gång i veckan. Små syrsor och Dubianymfer.

Är inte helt klar med inredningen. Det skall kompletteras med mer växter och lite fler grenar.


Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Lizardqueen skrev:
Det är i stort sett samma skötsel som på Ögonfransen. Skiljer sig lite på luftfuktighet och temperatur, men inte mycket.

CGD är basfödan, men de äter insekter nån gång i veckan. Små syrsor och Dubianymfer.

Är inte helt klar med inredningen. Det skall kompletteras med mer växter och lite fler grenar.


Om du får lite ungar vet du vem du ska vända dig till ;)

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Det finns fyra ungar nu som troligtvis kommer säljasd ;) Men vill se att de äter,bajsar och ömsar som de skall :)

Två utav ungarna




Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Lizardqueen skrev:
Det finns fyra ungar nu som troligtvis kommer säljasd ;) Men vill se att de äter,bajsar och ömsar som de skall :)

Två utav ungarna




Vart bor du? 

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Bor i Sundsvall

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Mina husgeckos har fått flytta in i mitt 45*45*60 nu, tillsammans med ett par Dendrobates leucomelas Guyana banded. Ska se hur detta går, om de ej är sams separerar jag såklart. Bilder ska jag försöka få upp, tyvärr så kan jag ej lägga upp från mobilen och mina minneskort till kameran är jättekonstiga och om jag tömmer dom står det att de är fulla.

Upptäckte dock något intressant. Jag hade inte sett någon google-bild på H. frenatus med mönstret mina har (nu är dock typ alla mina på väg att ömsa=väldigt matt färg utan så mycket mönster), och såg en bild på Hemidactlus platyurus. Liknade den mycket mer. Och efter lång tids googlande såg jag att kännetecknet för Hemidactylus platyurus är att den har små flärpar på kroppen likt en flyggecko (ej lika extremt, bara någon millimeter) som ska dämpa fallet när den hoppar. Och det hade mina. Så då är det inga frenatus jag har. Har någon frenatus är det nog intressant för mig, men tror jag avvaktar ett tag tills något mer terrarie är gång. Och såklart skulle Hawaii-jungfrun vara kul att ha, men har bara sett joshsfrogs.com sälja dom...

13
2
Vestkustsnacka:

Har en Coleonyx Mitratus 1.0. Han bor nu i 80x35cm, men är lite sugen på både Phelsuma quadriocellata och Teratolepis fasciata. Funderar bara på om jag vill ha hanar eller honor. 

Bara av ren nyfikenhet, bits era geckos mycket? Standard här hemma så fort man måste röra honom. Rejält med attityd! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild