Tjena.
Har nyligen fått intresse för dvärggeckos nu efter att jag fått mina husgeckos. Då syftar jag specifikt på till exempel Gonatodes, Spaerodactylus, Lygodactylus men även de lite ”vanligare” som är ”bruna och tråkiga” enligt vissa såsom Lepidodactylus och Hemidactylus. Sedan har Jan nog inte ens varit i närheten av att nämna alla släkten här. Även ökensorterna (Tropicolotes, Vipergeckos mfl.) är välkomna i tråden. Vad exakt som definierar en dvärggecko låter jag vara osagt men åtminstone under 15 cm.
Här kan ni posta bilder, diskutera och kanske knyta kontakter med andra som har denna typ av ödlor, enligt min är det för få som håller på med dessa. Skulle dock inte önska att alla som har jungfrugeckos lägger upp bilder om man inte har något intressant att tillägga, de är ju så vanliga jämfört med andra. Även Vipergecko och Tropicolotes tripolitanus är rätt vanliga om jag ej har fel.
Just nu så står Hawaii-lokaliteten på jungfrugeckon högst på önskelistan (googla på hawaiian mourning gecko). Vet ni någon svensk uppfödare eller åtminstone som är på samma kontinent som oss så säg till för jag köper om jag har chansen!
Men är även lite sugen på att få tag i ljusare Hemidactylus frenatus, Nu är jag osäker på all mer specifik info om mina än att de är frenatus, men nu har jag de mörka som ser lite ut som bark typ, men det finns även nästan vita om man googlar. Vet ej vad det är för lokaliteter och sånt men skulle iaf vara glad med ett par sådana med.
Kom på denna idén när jag såg dwarfgeckos.com länkas i en gammal tråd här. Och fanns ju många häftiga jag inte ens kännde till (inte för att jag är förvånad). Dock lite besviken på att de inte tar upp Hemidactylus och Lepidodactylus.
//Emanuel