Värmematta, hur veta vilken?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
12
Lehning:
Hej. Efter ett 10-årigt uppehåll är jag nu tillbaka med orm-intresset igen. Tänkte komma över ett par majs eller KP-juveniler och då ha de i mindre terrarium i början. Tänkte ha t ex 2st 60cm brevid varandra på en 120cm bänk och tänkte då ha en värmematta i bakkant till burkarna. Har aldrig haft matta innan utan bara värmelampa. Så matta för mig är nytt. Hur vet man vilken watt man ska ha? Ja beror ju såklart på material i botten glas/plast, samt hur tjockt lager bottensubstrat. 

Men låt säga att jag har 2st 60cm terrarium brevid varandra, en matta på kanske 90cm i bakkant (eller bättre med en matta/burk?). Hur vet man då vilken effekt man ska sträva efter vid köp??

känner mig som en nybörjare igen ;)

5092
3863
Tropfrog:
Jag tror inte att det finns någon enkel formel för värmemattor. Förutom de variablerna som du själv nämner så påverkar rummets lufttemperatur och önskad värme i terrariet jättemycket.

I väntan på något mer genialiskt svar så skulle jag säga att det finns två metoder. Trial and error eller termostat. Jag har valt det senare.

Mvh
Magnus 

45
12
Lehning:
Tack för svar. Lite snabba tips på hur set här med termostat fungerar samt vilken men ska satsa på?

5092
3863
Tropfrog:
Lehning skrev:
Tack för svar. Lite snabba tips på hur set här med termostat fungerar samt vilken men ska satsa på?


En termostat sätter på och stänger av en värmekälla baserat på uppmätt värde och börvärdet.

Om man skall använda den på värmematta så funkar de enklaste med bara av på funktion. Man bör köpa en termostat gjord för just terrarium, de har olika bör värde för dag och natt. En funktion som är nödvändig för de flesta reptiler, men ovanlig i andra applikationer.

Termostat är en relativt enkel manick. Så de flesta på marknaden bör funka bra. Jag har dock väldigt dålig erfarenhet av hållbarheten på billiga Alibaba termostater. Idag använder jag microclimate och är nöjd med deras support.

Det billigaste är väl att köpa en microdator och bygga själv. Jag gjorde det med arduino till min nästa burk. Det är kul att bygga själv, men tar en herrans massa tid.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har funderat på att använda golvvärmeslingor som värmekälla i ett kommande bygge, någon som har erfarenhet av att göra så? 

 

Måste slingan gjutas in eller fungerar det att lägga slingan i ett spår i en MDF skiva? 

Hur varm blir slingan vid uppvärmning?  (risk för brand?)   Termostat kommer självklart att kopplas så att det inte blir för varmt/kallt i terrariet, men slingans värmeutveckling i uppvärmningsskedet är intressant att veta. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild