Substrat till leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
7
Jessiejoystick:
Vad använder ni och vad är säkert? Vill ha det så naturligt som möjligt men efter research så blir jag bara mer och mer orolig över impaction (Vad heter det på svenska?). 
Tacksam för svar :)

82
224
Linsen:
Förstoppning heter det på svenska ;)

Jo, subtrat för många reptiler har genom alla tider varit en stor fråga. 

Jag tycker personligen att Eco earth (70%) + Sandlådesand (30%) är det som både fungerar och ser bäst ut för en Leopardgecko.

Går aldrig att säga att något är 100% felfritt fast en fullt frisk reptil har aldrig självmant haft en tendens att käka bottensubtratet vad jag hört.

Kolla runt bland fler folk o hör vad de säger och bestäm därifrån hur du vill göra. Brukar oftast sluta gott och väl om man gör så :)

8
10
MiniDragons:
Linsen skrev:
Förstoppning heter det på svenska ;)

Jo, subtrat för många reptiler har genom alla tider varit en stor fråga. 

Jag tycker personligen att Eco earth (70%) + Sandlådesand (30%) är det som både fungerar och ser bäst ut för en Leopardgecko.

Går aldrig att säga att något är 100% felfritt fast en fullt frisk reptil har aldrig självmant haft en tendens att käka bottensubtratet vad jag hört.

Kolla runt bland fler folk o hör vad de säger och bestäm därifrån hur du vill göra. Brukar oftast sluta gott och väl om man gör så :)


Mycket bra sagt jag håller helt med er.

Själv kör jag på exo terras plantation soil och vanlig sand. 50/50. Har fungerat utmärkt under mina 40år i hobbyn.

34
7
Jessiejoystick:
Linsen skrev:
Förstoppning heter det på svenska ;)

Jo, subtrat för många reptiler har genom alla tider varit en stor fråga. 

Jag tycker personligen att Eco earth (70%) + Sandlådesand (30%) är det som både fungerar och ser bäst ut för en Leopardgecko.

Går aldrig att säga att något är 100% felfritt fast en fullt frisk reptil har aldrig självmant haft en tendens att käka bottensubtratet vad jag hört.

Kolla runt bland fler folk o hör vad de säger och bestäm därifrån hur du vill göra. Brukar oftast sluta gott och väl om man gör så :)

 
Säger man bara förstoppning, jaha... jag antog att det skulle finnas något annat ord eftersom constipation och impaction inte är samma sak?? Haha XD

Kolla runt bland folk är precis vad jag försöker göra här, jag vet inte var annars jag skulle vända mig? Har pratat med många på engelska, men dom nämner ofta saker man inte hittar i Sverige:)

Tack för svar :)

34
7
Jessiejoystick:
Ursäkta dum fråga, men jag har inte så mycket erfarenhet och jag vet inte vad folk menar när dom säger "sandlådesand", "vanlig sand" eller "play sand". Vad exakt är det? Exempel på produkt?
Det finns så otroligt många sorters sand att köpa och jag antar att man inte går till en lekplats och hämtar ett kilo kattbajs-sand :P

Medlem i DHF
1081
772
Westman:

Jessiejoystick skrev:
Ursäkta dum fråga, men jag har inte så mycket erfarenhet och jag vet inte vad folk menar när dom säger "sandlådesand", "vanlig sand" eller "play sand". Vad exakt är det? Exempel på produkt?
Det finns så otroligt många sorters sand att köpa och jag antar att man inte går till en lekplats och hämtar ett kilo kattbajs-sand :P


Sand som används i sandlådor.  Googla får du upp exempel på produkter


34
7
Jessiejoystick:
Westman skrev:


 

Sand som används i sandlådor.  Googla får du upp exempel på produkter



Googla? Själv? Som en normal människa? 
...
Jag hade ingen aning om att det fanns nåt som hette sandlådesand, trodde det var en typ av sand som kallades så. 
Jag idiotförklarar mig själv och så går vi vidare från det här :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild