Vad ska jag ge mina ögonfransödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Bella005:
Har nyss (igår) fått 2 stycken ögonfransgecko och är ny på DET HÄR med ödlor. De är båda 2 månader gamla och jag undrar hur mkt bör jag mata dem och hur ofta? 
Är de okej att handmata om man tex ger larver/små kackerlackor?

5061
3824
Tropfrog:
Välkommen till terrariedjur. Här finns mycket kunskap och erfarenhet.

Normalt så rekommenderar man att både köra igång terrariet foderkulturer och läsa på några månader innan man tar hem ett djur. Då brukar man komma igång på ett bra sätt och fastnar lättare för denna hobbyn. Nu blev det inte så denna gången, vi håller alla tummarna för att det går bra ändå.

Börja med att läsa detta skötselråd:

www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_ciliatus

Jag tycker att cgd är både smidigt och ett bra foder, så det tycker jag definitivt att du bör skaffa. De flesta zoobutiker kan skaffa hem syrsor. Det är lättaste lösningen eftersom du inte har några foderkulturer igång. Skaffa gärna dubia och kör igång en liten odling. Det är både billigare och bättre mat att odla dubia själv. Finns skötselråd till dem också här.

Vissa ödlor tar levande foder från pincett, andra inte. Du får prova dig fram.

Ögonfransgecko är solitära djur, vilket innebär att de lever ensamma. Det är ok att hålla flera juveniler tillsammans. Men när de blir könsmogna så måste du skaffa ett terrarium till.

Lycka till!

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Då ts efterfrågade råd om hur ofta och mkt hon bör mata sina djur så kan väl jag försöka svara då..... Cgd är jättebra tycker jag också som ovan nämner, räcker med kanske en mjölkkapsyl nu när de är så små. På Pangdubia.se finns foderstationer att köpa om du inte hittat dem ännu :) Jättebra att använda :)  Jag byter varje/varannan dag till så unga djur. Små dubia eller små syrsor är bra men jag ger det bara ett par ggr i veckan. 
Tycker inte du behöver starta en odling ännu när du bara har 2 små individer... men det är ju olika tycken vad man vill pyssla med. 

Skulle dock inte ha de 2 tillsammans trots att de är små, det finns risk att de biter varandra ändå, oftast så dom släpper svansen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild