Klockgrodor i damm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

229
223
Formula76:
Är det någon som har erfarenhet av att hålla klockgrodor i damm? Främst då den vanliga europeiska Bombina bombina. 
Det hade varit kul om man kunde ha några som övervintra och klara sig själv i min damm. 
De finns här vilt i närheten. Vad för miljö krävs för att de ska trivas? Är de i huvudsak landlevande?

Hade Bombina orientalis också kunnat klara sig? 

Medlem i GHF
3094
1677
EmanuelKarl:
Formula76 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att hålla klockgrodor i damm? Främst då den vanliga europeiska Bombina bombina. 
Det hade varit kul om man kunde ha några som övervintra och klara sig själv i min damm. 
De finns här vilt i närheten. Vad för miljö krävs för att de ska trivas? Är de i huvudsak landlevande?

Hade Bombina orientalis också kunnat klara sig? 

Min idé är att försöka anlägga en damm och försöka få dit faunan från ditt ställe och försöka få det som en naturlig damm som de där du säger att grodorna finns i i närheten av dig fast att den är anlagd, så kanske grodorna kommer dit och du får med en helt annan miljö och ett ekosystem istället för bara grodorna i en damm.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Att plantera ut Bombina orientalis skulle jag starkt avråda ifrån ifall det är en damm ute. Att däremot göra en damm som gynnar inhemska arter tycker jag låter som en perfekt idé.
Huruvida du kommer att få Bombina bomina naturligt till dammen är ju svårt att säga, beroende på hur nära du hittar populationer och hur miljön där din damm ser ut. Men det finns ju gott om andra fina groddjur som även de skulle dra nytta av härlig damm. Ett hett tips är att gå med i Skånes Herpetologiska Förening för att kanske få lite hjälp och bra tips på vad du kan göra dels med dammen, men även området runt omkring för att "groddjursanpassa" det.

Grodkollen (grodkollen.se/) som dock verkar i Stockholm, har säkerligen massor med schyssta tips med tanke på alla dammar de har anlagt eller restaurerat.


Arten är väl i stort sett akvatisk-semiakvatisk och håller sig till stor del i vattnet likt gröngrodorna. Ska de övervintra i dammen, så gör gärna ett djuphål. 


5095
3865
Tropfrog:
Jag har ju koidamm, inte helt optimalt för grodor eftersom koi äter grodyngel. Men i sumpzonen finns det gott om grodor. Sumpzonen består av ca 50 cm makadam på en yta av ca 6 kvm och det är rikligt med växter för att rena dammen. Jag var tvungen att riva den och bygga om för sisådär 5 år sedan och hittade 12 grodor själv. Hur många som smet innan jag såg dem är svårt att säga. Tyvärr hade jag inget särskillt grodintresse då, så jag kan inte säga art. Numera hör jag dem kväka ibland och ser yngel. Men har inte sett dem. Det tog väl 2 år efter ombyggnad innan jag hörde dem första gången.

Så stora områden med välplanterat grund zon så kommer de. Bättre att låta dem komma självmant än att introducera dem.

Mvh
Magnus 

229
223
Formula76:
Dammen jag har nu är inhägnad med sköldpaddor och lite fisk. Med ett väl tilltaget landområde runt om med växter, gamla stockar och så har jag gjort grottor och tunnlar. Ser att där är en hel del småkryp, spindlar och maskar.
Hade varit kul om man kunde fått klockgrodor till att trivas där.
Men hittar ingen uppfödare på europeiska bombiba, bara bombina orientalis.
Någon som känner till någon uppfödare?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Formula76 skrev:
Dammen jag har nu är inhägnad med sköldpaddor och lite fisk. Med ett väl tilltaget landområde runt om med växter, gamla stockar och så har jag gjort grottor och tunnlar. Ser att där är en hel del småkryp, spindlar och maskar.
Hade varit kul om man kunde fått klockgrodor till att trivas där.
Men hittar ingen uppfödare på europeiska bombiba, bara bombina orientalis.
Någon som känner till någon uppfödare?


Jag tror inte Bombina spp. är bra grodor när det finns både fisk och sköldpaddor i vattnet. Det finns ju en del robusta gröngrodor som kanske hade passat bättre, men de kan väl vara rätt invasiva och lär väl ta sig över kanten du har runt.

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
Snygg damm.

Du har fått en del bra tips och råd ovan. Kolla in dem. Jag vill bara ytterligare poängtera att sätta in nån fångenskapsfödd Bombina spp är en mycket dålig ide. 

1. Faran för att sprida sjukdomar. Det finns en sjukdom som heter chytrid och som finns hos djur inom hobbyn (inte alla, men säkert mer än vad som är ok). Om du skulle skaffa fångenskapsuppfödda djur som visar sig vara smittade, och som du sen sätter ut i en damm som din, är det stor risk att de rymmer och sen sprider denna sjukdom till vilda bestånd. Detta kan få mycket otrevliga konsekvenser. De fångenskapsuppfödda djuren skulle säkert föröka sig i din dessutom. Och små grodor är svåra att hålla koll på i en sådan damm. Risken för rymningar, och därmed smittospridning, är alldeles för stor för att det ska vara ok.

2. Låt oss säga att du skaffar Bombina bombina. Dessa kanske har ursprung i polen, Tyskland, Österrike eller nåt. Om de sen rymmer (vilket risken är hög för om du håller dem som du planerar) så tordes risken för att de parar sig med våra svenska grodor hyfsat överhängande. Och det känns inte helt bra genetiskt sett.

Som sagt, du har fått bra råd ovan. Följd dem. Skaffa inte fångenskapsfödda grodor och håll i den dammen. Det slutar inte bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild