Ormfrågor/mjölksnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

101
91
Trypto:
Hej hej, nybörjare här. Har gillat ormar i hela mitt liv men har mycket begränsad erfarenhet av att hålla orm, enda erfarenheten jag har är att gulla med dem. Drömmer dock om en orm några år framåt, min sambo har lovat mig en orm när vi flyttar till större lägenhet, men jag gillar att planera i förväg och läsa på.

Så, sedan jag för några år sedan blev bästis med en mjölksnok har jag varit förälskad i dem, vet att det finns många snokar men har svårt att släppa dessa ur tanken. Har framför allt blivit kär i sinaloamjölksnokar. Har läst lite skötselråd på denna sidan men en del saker fattas.

- Temperatur och luftfuktighet till sinaloamjölksnok? Är en värmelampa ovanifrån alltid bäst för en orm och hur fungerar sådana? Har man en termostat till dem? Är det alltid bäst att ha lampan på insidan av terrariet med nät runt, eller på utsidan?
- Terrariestorlek. Min fråga är egentligen - hur fort växer de? Tänker väl att jag kanske inte vill ha en bebis, utan en som redan är lite "inkörd" på mat och hantering liksom, men innebär det ändå att man kommer behöva byta upp sig i terrariestorlek med jämna mellanrum? Vet att (mjölk)snokar kan bli rätt långa, men har inte fått någon uppfattning om vid vilken ålder de är fullvuxna (läste 3-4 år någostans?).
- Hur ska man tänka med inredning? Levande växter? Gömställen och vattenskål har jag koll på i alla fall.

- Hur är sinaloamjölksnok generellt vid hantering? Är inte direkt rädd för att bli biten (är rätt säker på att jag har blivit biten av långt värre saker än en snok...) men vore trevligt om de inte ogillade att bli hanterade, men förstår att man får vänja ormen vid det också.


Tacksam för alla råd till en som är väldigt grön på orm, som sagt :)

953
1840
peter54:
Eftersom mjölksnokar är nattaktiva har jag alltid använt värmematta under terrariet i ett av de bakre hörnen, aldrig värmelampa därför att ormen sannolikt inte kommer att vilja exponera sig under den. Temperatur 22-30°C ungefär och luftfuktighet runt 50-60 RH generellt, 70-75 vid öms, alternativt fuktbox med fuktig sphagnum.

Jag har aldrig haft lampor till snokar inne i terrariet, det klättrar på dem och bränner sig även om de är nätade, alternativt drar ner dem = brandrisk. Hur fort de växer beror snarare på ägaren än på ormen, dvs hur mycket mat ormen får. Blir den absolut korvrund får den för mycket mat, den ska ha lite muskeldefinition som syns när den till exempel drar åt kring handen/armen när man håller den. Terrariets storlek bör vara proportioneligt, så ja, man brukar öka storleken på terrariet efterhand. Det finns stipulerade mått i jordbruksverkets regler, men om man har ett terrarium med ungefär samma längd som ormen är man på rätt sida.

En orm blir aldrig "fullvuxen" eftersom den växer livet ut, men könsmognad infaller normalt efter 3-4 år. Levande växter är varje terrarieägares dröm, men med grävande arter som mjölksnokar brukar det vara svårt. Det tippar ur jordklumpen ur krukan, eller lägger sig en vecka på bladverket så att bladen omvandlas till grönt snor. Jag rekommenderar alla att prova, erfarenheterna lär man sig mest av.

Sinaloa är i allmänhet en ganska lugn orm i vuxen ålder, men alla snokar är sprattliga som små. Hur man hanterar ormen är långt viktigare än hur ofta för att det ska bli en lätthanterlig orm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild