Strumpebandssnok en eller flera?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5101
3878
Tropfrog:
Sök på Youtube på gartner snakes group. Det finns en del spännande filmer från naturen.

Det verkar finnas en del större arter som är kända för kannibalism. Så det där med par/grupphållning gäller inte alla arter. Bäst att göra sin research ordentligt innan om man planerar att hålla par eller grupp.

Mvh
Magnus 

5101
3878
Tropfrog:
Kulla skrev:
Fattar inte argumentet , vet inte vilka som ätit? Vem som ömsat? Bajs osv? Jag håller alla mina ormar i parvis/grupp. Aldrig uppfattat det som ett problem , anser man det som ett problem så ska man nog hålla dom isär. 



Ja precis....Vad är då problemet??

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Det här med ormars (och andra reptilers) sociala samspel tycker åtminstone jag är väldigt intressant. 
Det här länge funnits någon form av konsensus om att långt de flesta, om inte alla ormar är solitära och asociala djur. Det finns dock en hel del som tyder på att det är en väldigt onyanserad bild av den delen av ormars biologi och att det nog finns många sociala interaktioner/beteenden som vi antingen inte alls kan, eller har ytterst svårt att läsa/tolka. Sedan finns det några tusen olika ormarter, vilket naturligtvis medför en enorm variation, även när det kommer till beteenden. 
Mycket av det som finns beskrivet handlar om skallerormar men man bör nog se det som en stark indikation på att man skulle kunna hitta liknande beteenden även hos långt de flesta andra ormarter/-grupper. 
Jag tycker att inledningen i det här kapitlet ger en bra introduktion, så orkar man inte läsa hela (det är rätt långt) kan man ju börja där:

www.researchgate.net/publication/308419821_Social_Behavior_of_Rattlesnakes_A_Shifting_Paradigm

Kom på tre andra "artiklar", som tar upp sociala interaktioner på rak arm men det finns fler som är mer eller mindre relevanta:

onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1439-0310.2011.01938.x

royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rsbl.2011.1217.XKn21lNp2F8.email

repository.asu.edu/items/15826

Jag säger inte att alla ormar är sociala djur som alltid mår bäst av att ha sällskap i terrariet. Tvärtom bör man absolut vara försiktig med att tvinga ihop djur på en begränsad yta och i en artificiell miljö. Det finns inte heller några tydliga indikationer på att ormar skulle känna sig "ensamma" eller må dåligt utan sällskap och en hel del arter bör nog hållas en och en, av olika skäl (stress/andra negativa interaktioner, praktiska orsaker etc). 

Däremot tycker jag personligen inte att vi ska avfärda eventuella positiva aspekter med kontakt med artfränder, åtminstone hos vissa ormarter. Generellt har vi definitivt en tendens att undervärdera reptilers beteenden, av olika anledningar. 

Just vissa Thamnophis sp. är nog definitivt arter där man kan fundera på om det kan finnas fördelar med att hålla flera ihop, även om det naturligtvis kräver större utrymmen, noga planering av inredning och fler aspekter att hålla uppsikt över. Som nämnts ovan är det naturligtvis alltid viktigt att sätta sig in i den aktuella arten först. 

40
43
Kulla:
Tropfrog skrev:



Ja precis....Vad är då problemet??

Mvh
Magnus 


Problemet är okunskap. Har man ett par så ser man ganska ofta skillnad på könen om man är osäker får man väl köna djuren och sedan hitta olikheter bland dem. Storlek , mönster ex! Så trött på argumentet att ormar är solitära då ska dom per automatik må dåligt att gå som par eller grupp. 

40
43
Kulla:
Jeppe skrev:
Det här med ormars (och andra reptilers) sociala samspel tycker åtminstone jag är väldigt intressant. 
Det här länge funnits någon form av konsensus om att långt de flesta, om inte alla ormar är solitära och asociala djur. Det finns dock en hel del som tyder på att det är en väldigt onyanserad bild av den delen av ormars biologi och att det nog finns många sociala interaktioner/beteenden som vi antingen inte alls kan, eller har ytterst svårt att läsa/tolka. Sedan finns det några tusen olika ormarter, vilket naturligtvis medför en enorm variation, även när det kommer till beteenden. 
Mycket av det som finns beskrivet handlar om skallerormar men man bör nog se det som en stark indikation på att man skulle kunna hitta liknande beteenden även hos långt de flesta andra ormarter/-grupper. 
Jag tycker att inledningen i det här kapitlet ger en bra introduktion, så orkar man inte läsa hela (det är rätt långt) kan man ju börja där:

www.researchgate.net/publication/308419821_Social_Behavior_of_Rattlesnakes_A_Shifting_Paradigm

Kom på tre andra "artiklar", som tar upp sociala interaktioner på rak arm men det finns fler som är mer eller mindre relevanta:

onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1439-0310.2011.01938.x

royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rsbl.2011.1217.XKn21lNp2F8.email

repository.asu.edu/items/15826

Jag säger inte att alla ormar är sociala djur som alltid mår bäst av att ha sällskap i terrariet. Tvärtom bör man absolut vara försiktig med att tvinga ihop djur på en begränsad yta och i en artificiell miljö. Det finns inte heller några tydliga indikationer på att ormar skulle känna sig "ensamma" eller må dåligt utan sällskap och en hel del arter bör nog hållas en och en, av olika skäl (stress/andra negativa interaktioner, praktiska orsaker etc). 

Däremot tycker jag personligen inte att vi ska avfärda eventuella positiva aspekter med kontakt med artfränder, åtminstone hos vissa ormarter. Generellt har vi definitivt en tendens att undervärdera reptilers beteenden, av olika anledningar. 

Just vissa Thamnophis sp. är nog definitivt arter där man kan fundera på om det kan finnas fördelar med att hålla flera ihop, även om det naturligtvis kräver större utrymmen, noga planering av inredning och fler aspekter att hålla uppsikt över. Som nämnts ovan år det dock alltid viktigt att sätta sig in i den aktuella arten först. 



Precis. Har även laddat upp här på sidan om vissa skallerormars sociala behov. Mycket intressant läsning 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Vad är fördelarna med att hålla ormar i grupp eller par? Att ormar har någon form av socialt samspel tror även jag. Men varför håller man dom i par eller grupper i fångenskap? Förutom att man inte behöver lika många terrarium, platsen/ytan. Jag kommer inte på fler fördelar :-) 

Jag respekterar absolut era val att hålla ormarna ihop året runt, jag har valt en annan väg. Men kort och gott vad är egentligen grejen, fördelarna med par eller grupphållning året runt år ut och år in? 

5101
3878
Tropfrog:
Jag är nog inte rätt person att svara. Men kan ju inte låta bli.

I många fall är väl anledningen att hålla djur i grupp precis samma som att man håller djur överhuvudtaget. För att man vill, så enkelt är det. Vi har djur av rent egoistiska skäl. I vissa fall är anledningen till grupphållning också för att göra ett mer interresant terrarium. Det också förstås av egoistiska skäl :). Men för att det faktiskt skall bli ett mer interresant terrarium så krävs det förstås att man lärt sig tillräckligt om djuren i fråga så att det låter sig göras. Om det slutar med att de äter upp varandra så har man ju missat målet.

Platsargumentet köper jag dock inte. I de flesta fall kräver det tre eller fyra gånger så stort terrarium för två individer jämfört med en för att det skall bli bra. Om man sätter ihop djur pga platsbrist blir det sällan bra.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Jonas_ skrev:
Vad är fördelarna med att hålla ormar i grupp eller par? Att ormar har någon form av socialt samspel tror även jag. Men varför håller man dom i par eller grupper i fångenskap? Förutom att man inte behöver lika många terrarium, platsen/ytan. Jag kommer inte på fler fördelar :-) 

Jag respekterar absolut era val att hålla ormarna ihop året runt, jag har valt en annan väg. Men kort och gott vad är egentligen grejen, fördelarna med par eller grupphållning året runt år ut och år in? 


För mig handlar det framförallt om möjlighet att utföra naturliga beteenden. Ger du inte ett djur möjligheter till ett visst beteende kommer det aldrig att kunna utföra det.
Vet vi precis vilka fördelar sociala interaktioner medför hos ormar? Nej...men vi kan konstatera att det finns ett mycket mer invecklat socialt samspel, åtminstone hos vissa arter, än vad vi tidigare har trott/kunnat uppfatta. Ju mer det undersöks, desto mer inser vi att vi inte vet (yngelvård, igenkännande av andra individer, beteenden som utförs i grupper etc). 

Genom att säga att "det är alltid bäst att hålla ormar ensamma" tar vi helt bort den aspekten av deras naturliga beteendepalett. Innebär det att de "lider" av det? Troligen inte, men vi tappar helt alla potentiella positiva effekter på-/stimulering av aktivitets- och beteendemönster etc. 
Jag kan bara se en fördel med att hålla ormar en och en (och då menar jag från djurens perspektiv så att säga, inte praktiska/egoistiska aspekter) och det är för att förebygga stress från negativa sociala interaktioner. Det är såklart relevant, men jag kan inte se att detta ALLTID skulle överväga de potentiella fördelarna. 

Det är luddigt, absolut, och jag tycker definitivt att det i många fall är klokt att hålla ormar (och en hel del andra reptiler) en och en. Det beror helt på art, individ, terrariemiljö och storlek på denna, ägare etc. men det bör (enligt mig) alltid vara ett genomtänkt val utifrån bl. a. dessa aspekter, inte en självklarhet bara för att det är en orm. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Jeppe skrev:


För mig handlar det framförallt om möjlighet att utföra naturliga beteenden. Ger du inte ett djur möjligheter till ett visst beteende kommer det aldrig att kunna utföra det.
Vet vi precis vilka fördelar sociala interaktioner medför hos ormar? Nej...men vi kan konstatera att det finns ett mycket mer invecklat socialt samspel, åtminstone hos vissa arter, än vad vi tidigare har trott/kunnat uppfatta. Ju mer det undersöks, desto mer inser vi att vi inte vet (yngelvård, igenkännande av andra individer, beteenden som utförs i grupper etc). 

Genom att säga att "det är alltid bäst att hålla ormar ensamma" tar vi helt bort den aspekten av deras naturliga beteendepalett. Innebär det att de "lider" av det? Troligen inte, men vi tappar helt alla potentiella positiva effekter på-/stimulering av aktivitets- och beteendemönster etc. 
Jag kan bara se en fördel med att hålla ormar en och en (och då menar jag från djurens perspektiv så att säga, inte praktiska/egoistiska aspekter) och det är för att förebygga stress från negativa sociala interaktioner. Det är såklart relevant, men jag kan inte se att detta ALLTID skulle överväga de potentiella fördelarna. 

Det är luddigt, absolut, och jag tycker definitivt att det i många fall är klokt att hålla ormar (och en hel del andra reptiler) en och en. Det beror helt på art, individ, terrariemiljö och storlek på denna, ägare etc. men det bör (enligt mig) alltid vara ett genomtänkt val utifrån bl. a. dessa aspekter, inte en självklarhet bara för att det är en orm. 


Räcker det inte att låta ormarna träffas under parningen en gång per år? För det är då dom flesta ormar träffas för att "umgås" :-) 

Mina ormar bor ensamma april till december varje år för att sedan leva tillsammans under vintervilan december-mars. 

Det finns såklart många sätt som fungerar och att hålla ormar i fångenskap på, jag säger absolut inte att jag gör rätt! 

Men många nybörjare håller antagligen ormar tillsammans av helt fel anledningar och syften.

Kunskap är såklart nyckeln till framgångsrik hållning över tid. 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild