Kakazky skrev:
@jonas jag tänker att har man matat ormen säg 2 dagar innan så den inte är så hungrig är völl risken att den inte har samma matrespins som när den är hungrig och det blir lättare att hantera den? Jag har ju ingen erfarenhet av ormar tidigare så det jag har sett på Youtube är att det verkar va många som hanterar sinna större ormar själva om dom har haft den sen den vart en Juvenil. Ställer frågan då jag gillar många större ormar men om man inte har nån att hantera den med kanske det inte finns nån större anledning att skaffa en som är över 2m?
Om du inte har någon egen erfarenhet av ormar alls tycker jag det är dumt för dig att köpa en större kramorm :-) du kanske kan besöka någon som håller större boa eller pytonormar och känna kraften i dessa djur? Du kommer bli förvånad...
Finns säkert alldeles för många i hobbyn som tar onödiga risker :-) men många som visar större ormar på Youtube har hjälp bakom kameran vet jag. Men visst kan man hantera både 3, 4 och 5 meters ormar ensam, om man vill och känner sig bekväm i den situationen.. .men OM olyckan inträffar när du är ensam så klarar du det inte själv! :-) speciellt inte om man inte har erfarenhet av vad en stor kramorm är för varelse.
Jag har individer som aldrig verkar bli av med den starka matresponsen, spelar ingen roll när dom fick mat sist :-) dom är oppurtunister som kan äta flera dagar i rad... För att sedan vara utan några veckor eller månader. Dom äter när dom får tillfälle helt enkelt :-)
Finns extremt många på exempelvis Youtube som har nätpytons som första andra eller tredje orm... Galet tycker jag!