Hanterar du din orm på 3m+ ensam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

273
185
peter68:
Kakazky skrev:

Python bivittatus progschai är väl en dvärtiger pyton? Jag har läst nånstans att precis som dvärnät pyton finns det inte heller riktigt dvärtiger pyton utan att det blir en mindre orm om man matar den mindre, är det nåt du håller med om att det stämmer? Har du själv nån erfarenhet av nät och tiger pyton? Aa storleken på terrariet har jag koll på och det lär nog inte va ett problem med utrumme tycker själv att dom här lådorna man ser orm ägare på Youtube är väldigt små för ett djur att leva i! Wow thats a bit..! Jag tänker völl så här att jag ska börja med nån art som inte blir över 2m och som även vart i hobbyn ett par generationer så dom har blivit mer stress tåliga för att kanske sen skaffa redtaild Green rat snake som kommer va ofarlig men ändå kräver viss hantering innan den är lung att hålla i. en carpet python kan va ett bra alternativ som kanske 1 eller 2 orm också då dom kan va nafsiga och lite spralliga, vad tycker du? 


Det är en dvärg, och erkänd som sådan. Den är ljusare och täckningen har mindre mönster. Två honor med ägg:
www.youtube.com/watch?v=mgP5_DB0aiU

Jag har hört samma sak sägas om boa, att det inte finns några dvärgboa. Tigrar (kattdjuret, inte tigerpyton) på öarna i Indonesien blir mindre än de på fastlandet. De minsta underarterna/lokaliteterna av nätpyton tycks komma från väldigt små örar.

Personligen ser inte jag en boa på 2 m som ett problem. Vi pratar runt 10 kg. För 2,5 m pratar vi runt 15 kg, och 25 kg för 3 m.

Rutpyton är helt klart en mer aktiv orm.

Jag vet att du inte är ny här. Storleken på terrariet var mer en allmän observation, och en reaktion mot de YouTube-filmer du nämner. Även mina egna erfarenheter. Jag tyckte att jag var påläst att hade gjort allt för att fylla min boas behov. Nu snarare ångrar jag att jag skaffade ormen. Nu känner jag att jag inte kan fylla dess behov. Nu går jag runt och oroar mig för honom dagligen.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Kakazky skrev:

Python bivittatus progschai är väl en dvärtiger pyton? Jag har läst nånstans att precis som dvärnät pyton finns det inte heller riktigt dvärtiger pyton utan att det blir en mindre orm om man matar den mindre, är det nåt du håller med om att det stämmer? Har du själv nån erfarenhet av nät och tiger pyton? Aa storleken på terrariet har jag koll på och det lär nog inte va ett problem med utrumme tycker själv att dom här lådorna man ser orm ägare på Youtube är väldigt små för ett djur att leva i! Wow thats a bit..! Jag tänker völl så här att jag ska börja med nån art som inte blir över 2m och som även vart i hobbyn ett par generationer så dom har blivit mer stress tåliga för att kanske sen skaffa redtaild Green rat snake som kommer va ofarlig men ändå kräver viss hantering innan den är lung att hålla i. en carpet python kan va ett bra alternativ som kanske 1 eller 2 orm också då dom kan va nafsiga och lite spralliga, vad tycker du? 


Jag håller äkta rena Dvärgtigrar, Python bivitattus progchai. Det är en betydligt mindre lokalitet/underart än den burmesiska tigern, som ett exempel eftersom den arten är vanligast i hobbyn. Du kan mata mina dvärgar hur mycket du vill men det kommer aldrig bli någon enorm burmesisk tigerpyton!! Mitt par är vuxna och båda är under eller runt 200cm.

Angående dvärgar är ju namnet "dvärgar" något som folk i hobbyn benämner dom som... Det är egentligen olika lokaliteter. Ofta från mindre öar. Mycket spännande arter som inte alls är så vanliga, iaf inte rena lokaliteter.

 

Rutpytons är inte mer spralliga eller nafsiga än någon annan boa eller pytonorm, fördomar eller myter eller vad du nu vill kalla det :)

Och Python brongersmai som första orm.. njae... En av mina honor är +2 meter och väger 15-20kg. Har man ingen erfarenhet av ormar bör man börja med något lämpligare tycker jag :) Dom kan göra rejäl skada om man inte kan läsa dom!


54
4
Kakazky:
peter68 skrev:


Det är en dvärg, och erkänd som sådan. Den är ljusare och täckningen har mindre mönster. Två honor med ägg:
www.youtube.com/watch?v=mgP5_DB0aiU

Jag har hört samma sak sägas om boa, att det inte finns några dvärgboa. Tigrar (kattdjuret, inte tigerpyton) på öarna i Indonesien blir mindre än de på fastlandet. De minsta underarterna/lokaliteterna av nätpyton tycks komma från väldigt små örar.

Personligen ser inte jag en boa på 2 m som ett problem. Vi pratar runt 10 kg. För 2,5 m pratar vi runt 15 kg, och 25 kg för 3 m.

Rutpyton är helt klart en mer aktiv orm.

Jag vet att du inte är ny här. Storleken på terrariet var mer en allmän observation, och en reaktion mot de YouTube-filmer du nämner. Även mina egna erfarenheter. Jag tyckte att jag var påläst att hade gjort allt för att fylla min boas behov. Nu snarare ångrar jag att jag skaffade ormen. Nu känner jag att jag inte kan fylla dess behov. Nu går jag runt och oroar mig för honom dagligen.

När du skriver att du ångrat att du skaffat en orm menar du specifikt en boa då eller att det är mer krävande att ägen en orm än du hade förväntat dig? 

273
185
peter68:
Kakazky skrev:

När du skriver att du ångrat att du skaffat en orm menar du specifikt en boa då eller att det är mer krävande att ägen en orm än du hade förväntat dig? 

Det är väl jag som är för känslig och oroar mig i onödan.

Jag läste "allt" innan jag skaffade ormen, en dvärgboa. Men dessa skötselråd och saker som det tar inte i beaktande djurets behov. De fyller de mest grundläggande för att de ska äta och föröka sig, men inte mer än det. Visst går det att använda dagstidning som underlag i ett terrarium, som exempel, men det är inte idealiskt för djuret. Saker som det.

Jag skyller inte på någon mer än mig själv. Jag föll för argumentet att reptiler är lätta att sköta. Perfekt, tänkte jag. Jag planerade inte att ha växter i terrariet, men insåg senare att ett "kliniskt rent" terrarium inte erbjuder stimulans för en orm. Som sagt, ormen klarar sig säkert utan det, men jag vill inte beröva den den stimulans den bör ha. Jag valde ormen. Den valde inte mig. Så det är mitt ansvar att se till att ormen har det så bra som möjligt.

Ångra är kanske ett för starkt ord, men ormen har definitivt inte gjort mitt liv enklare.

Tillbaka till din orm. Jag har för mig att någon här föder upp B. imperator, sonora lokalitet. Om det blir en boa så rekommenderar jag denna sida: www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild