Terrarium med vattenfall

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

41
13
Danskenn:
Hej. 
Jag har nyligen införskaffat ett akvarium med måtten 80x40x40 (LxBxH). Tanken är att få till ett snyggt vattenfall i och en liten vattendel. Jag tänkte lägga upp lite bilder och skriva lite om vad som gjorts under bygget gång. Be de för min egen del och för att inspirera andra. Jag har tidigare byggt ett större plywood terrarium till en rutpyton med fogskummbakgrund, och även en annan fogskummbakgrund i ett mindre akvarium. 

I detta bygge så tänkte jag använda mig av frigolit/cellplast då man får ett resultat mycket fortare och de blir inte lika kladdigt.

Tips och kritik är mycket välkommet då jag aldrig gjort något med vatten innan.

Jag har inte någon bra lösning på hur jag skall göra med botten än, funderar på lecakulor men vet inte om de blir optimalt för återcirkulationen till pumpen?

Målet är att bli klar så snabbt som möjligt men budgeten är begränsad så ibland kan de gå några veckor mellan uppdateringarna.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel då jag antagligen har dyslexi.

41
13
Danskenn:
Här har vi själva akvariumet som kommer att användas

41
13
Danskenn:
Jag använder 50mm tjock cellplast som jag skar ut sex stycken rektanglar lite som en pyramid med den största i botten och mindre och mindre högre upp. Jag skar ut ett rektangulärt hål i högra hörnet på samtliga där pumpen skall vara, tillräckligt stort för att enkelt komma åt och rengöra eller byta. Jag satte sedan ihop dom med våtrummsilicon och lät det torka i några timmar. När det hade torkat tillräckligt så tog jag ut hela biten ur akvariumet och satte mig vid ett bord så det skulle bli lättare att komma åt. 

Jag började med att rita upp ungefär hur jag ville ha själva flödet och hur tjocka väggarna skulle bli sedan tog jag en kniv och började skära bort de grövsta bitarna av cellplast. När detta var klart så tog jag en tesked och började fel på ur lite mer detaljerat hur jag ville ha formen, jag försökte ta bort så mycket i mitten som jag kunde så att bottenarean skulle bli så stor som möjligt.

Detta blev då resultatet av första formgivningen.


41
13
Danskenn:
Jag bestämde mig för att göra en liten damm efter det första fallet, skall senare skära ut en liten skåra i dammvägren så att det bara när en viss nivå och sedan rinner vidare neråt. 

När det kommer till att vattentäta det hela så hade jag tänkt att täcka allt med ett lager Silicon. Jag har även hört att det skall finnas något tvåkomponentslim som funkar bra men jag tänkte att det är bäst att ta något som man är van att jobba med. 

Jag har sedan tänkt att fixa små platta akvariestenar och silicona fast dom i brännan och fallen så att det ser naturligt ut. Har inte bestämt om jag skall täcka resten av frigoliten med kokosfiber vilket jag gjort i tidigare byggen eller om jag skall testa nån typ av betong mix och pensla på. Är ju ingen höjdare på att måla så är rädd att ses kommer se konstigt ut med målade detaljer på betongen men det hade endå vart kul att testa.

41
13
Danskenn:
Det är ju inte lika kladdigt som fogskum men det blir en hel del smulor som kommer och fastnar precis överallt så de får man ha i åtanke. Jag valde att sitta på balkongen så att det inte blir så svårt att städa sen.

2966
1645
Hoggaforfan:
Våtrumssilikon innehåller antimögel och är giftigt, använd akvariegodkänt silikon

Skär du cellplasten med värme så blir det inge smulor men gör det med god ventilation då ångerna är giftiga

41
13
Danskenn:
Okej då skall jag se om jag hittar nån mer lämplig silikon istället då. Vet att det finns värmeskärare men vill ha en lite ojämn yta så därför valde jag att skrapa med en sked istället

41
13
Danskenn:
Då har man införskaffat livsmedelsgodkännt akvariesilikon istället och börjat täta själva dammen i fallet. Stack även igenom tandpetare på dom svagaste ställena som lite extra armering, kanske inte nödvändigt men det kan ju inte skada.


2966
1645
Hoggaforfan:
Danskenn skrev:
Då har man införskaffat livsmedelsgodkännt akvariesilikon istället och börjat täta själva dammen i fallet. Stack även igenom tandpetare på dom svagaste ställena som lite extra armering, kanske inte nödvändigt men det kan ju inte skada.


Limma in lite småbitar i dammen så kanten blir mindre rak samt kantig, det kommer nämligen att synas ganska tydligt när det är klart annars. Armering behövs/hjälper sällan, mest för att hålla fast hyllor och liknande till silikonet torkat. Då cellplasten är mjuk så hjälper inte armeringen om den inte är i direktkontakt med ytskiktet, tex ska du ha en hylla så är det bättre att ha armering utanpå. Alt kan man använda bredare armering som inte kan vandra igenom cellplasten.

41
13
Danskenn:
Hoggaforfan skrev:

Limma in lite småbitar i dammen så kanten blir mindre rak samt kantig, det kommer nämligen att synas ganska tydligt när det är klart annars. Armering behövs/hjälper sällan, mest för att hålla fast hyllor och liknande till silikonet torkat. Då cellplasten är mjuk så hjälper inte armeringen om den inte är i direktkontakt med ytskiktet, tex ska du ha en hylla så är det bättre att ha armering utanpå. Alt kan man använda bredare armering som inte kan vandra igenom cellplasten.


Tänkte först beklä insidan med skiffer men bitarna blir så vassa när man hugger ut dom så det känns lite riskabelt kanske. Har du nått bra förslag på armering som jag kan ha i mellan cellplasten och själva beklädnaden isåfall? Funderar fortfarande på betong eller kokosfiber som fästs med silikon. Även tips på något mer lättarbetat än silikon att täcka hela dammen med om de nu finns något.vill även täcka för de tips du kommit med hittills, väldigt uppskattat från mitt håll :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild