Katt hoppar upp på terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Hej!

Vi har fått lite problem med att vår nyfikna och envisa katt har fått för sig att hoppa upp på ett av våra exoterra terrarium. Är det någon som har någon idé om hur vi antingen kan få honom att inte kunna hoppa upp eller så att vi kan göra nättaken på terrarierna säkrare så att dom klarar av hans vikt? Vi har funderat på kompostgaller men vi är inte helt hundra på hur vi ska få det att sitta fast. 

82
45
SusannaNO2:
Har samma problem med mina fosterkatter. Förutom att ha sprayflaskan redo har jag lagt både aluminiumfolie och dubbelhäftande tejp på toppen och de verkar undvika at hoppa upp på terrariet nu, iaf när jag är hemma haha

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
SusannaNO2 skrev:
Har samma problem med mina fosterkatter. Förutom att ha sprayflaskan redo har jag lagt både aluminiumfolie och dubbelhäftande tejp på toppen och de verkar undvika at hoppa upp på terrariet nu, iaf när jag är hemma haha


Vi har lagt folie på kanten av toppen och nedanför terrariet men han verkar inte tycka att det är så läskigt

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Borde väl fungera att vara envisare än katten och lära den att toppen på terrariet är förbjudet område? :-) skräm den, kör iväg den, vattenspruta osv så fort den sätter tassen på området ni bestämmer över? Skapa en lika varm och mer intressant plats än på terrariet? 

Nåt vasst på taket så den inte ens vill vara där? Liknande man gör med exempelvis duvor i stadsmiljö :-) typ... 

Sätt en nätbur över hela terrariet :-D 

Be en snickare göra ett stadigare lock ..om ni inte gör ett själva av några reglar och en bit nät, är ett enkelt jobb :-) 

Det går säkert att lösa om man bara vill. 

Det bästa för djuret i terrariet är antagligen att ha katten och andra lösgående rovdjur i ett annat rum :-) kanske är stressande att ha ett pälsdjur krafsandes eller snarkandes på taket? :-) 

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Jonas_ skrev:
Borde väl fungera att vara envisare än katten och lära den att toppen på terrariet är förbjudet område? :-) skräm den, kör iväg den, vattenspruta osv så fort den sätter tassen på området ni bestämmer över? Skapa en lika varm och mer intressant plats än på terrariet? 

Nåt vasst på taket så den inte ens vill vara där? Liknande man gör med exempelvis duvor i stadsmiljö :-) typ... 

Sätt en nätbur över hela terrariet :-D 

Be en snickare göra ett stadigare lock ..om ni inte gör ett själva av några reglar och en bit nät, är ett enkelt jobb :-) 

Det går säkert att lösa om man bara vill. 

Det bästa för djuret i terrariet är antagligen att ha katten och andra lösgående rovdjur i ett annat rum :-) kanske är stressande att ha ett pälsdjur krafsandes eller snarkandes på taket? :-) 


Tack för tipsen! Nätbur kan nog vara något faktiskt! :) La upp en mindre lampramp på sidan han kan hoppa upp på ett av terrarierna och han verkar inte ha varit upp i natt. 

Han är hoppar inte upp när vi är hemma eller när vi är vakna, bi har hört när han tror att vi sover att han har hoppat upp och då har det bara varit att kasta ner honom. Vattenspruta tycker han inte om men är det tillräckligt intressant så struntar han i den och det är nog inte värmen han är ute efter (han har bara varit på det kallaste terrariet vad vi vet), det är nog mer att han tycker ormarna är otroligt spännande att titta på :) 

8
1
Knytt:
Någon doft som katter inte tycker om? Jag funderar själv på hur jag ska lösa det problemet om det uppstår i framtiden.
Jag fick ha mina torkade rosor i fred genom att pensla med citronsaft. Då var ju problemet att hon tuggade på dem. 
Det finns ju kattavskräckande preparat att köpa men bäst att kolla att det inte är giftigt för den som bor i terrariumet.

Medlem i SHF
67
26
Sofie:
Knytt skrev:
Någon doft som katter inte tycker om? Jag funderar själv på hur jag ska lösa det problemet om det uppstår i framtiden.
Jag fick ha mina torkade rosor i fred genom att pensla med citronsaft. Då var ju problemet att hon tuggade på dem. 
Det finns ju kattavskräckande preparat att köpa men bäst att kolla att det inte är giftigt för den som bor i terrariumet.


Vi har provat med citronvatten på andra ställen men det gör det nästan mer intressant... Jag får kolla upp om jag hittar något annat medel som han inte tycker är spännande och som ormarna tål

Medlem i SHF
292
659
viper66:
En hagelsvärm har katter svårt för. Och siktar man hyffsat så är problemet löst. En del kan behöva två försök på sig. 

5088
3861
Tropfrog:
viper66 skrev:
En hagelsvärm har katter svårt för. Och siktar man hyffsat så är problemet löst. En del kan behöva två försök på sig. 


Fniss.....kolla bara så att glaset i terrariet är skottsäkert först.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Testat att lägga aluminiumfolie, något klistrigt eller något annat ovanpå som de inte gillar att röra vid?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild