Problemet med denna gemenskap...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
21
Apollo:
När jag introducerades till reptilhobbyn så såg jag framför mig ett community fullt med intresserade människor som mig själv som bara brann för reptiler. Vilket huvudsakligen stämmer bra. MEN!

Jag trodde även att folk var allmänt trevliga och inte hade något emot att hjäpa nya människor i hobbyn med information, råd, tips och historier. Jag trodde att man nästan vart som en familj, enade och behandla varandra med värdighet och respekt trots brister i hur man håller sina djur i början. Som många människor gör inom olika djurhobbyn så hjälper man varandra, speciellt nya. Detta stämmer tyvärr inte så bra med reptilhobbyn dock.

Allt för länge har jag sett nytt folk till hobbyn bli behandlade som skit mer eller mindre sagt på grund av något fel i hur deras reptiler bor och hur man tar hand om dem. Folk trampar ner på någon om man genuint frågar något man känner sig osäker på. Har sett personangrepp, onödiga kommentarer om hur dum man är för ej kunna veta det osv. Passivt-aggressiva kommentarer och människor som försöker göra sig lustiga och försöka använda sofistikerade ord i elaka meningar för att verka smarta och colla men rent utav sagt ser förjävliga ut är 2 klassiska exempel som jag nog ser eller hör varje dag. Folk fattar tydligen inte hur det är att vara en nybörjare inom en hobby och man från dag ett inte kan vara en världsmästare inom ämnet.

Jag har själv bara läst och sett på hur folk blivit såpass illa behandlade men valt att inte lägga mig i, för att slippa ta emot hatet. Men nu har jag fått nog och det är dags att säga ifrån.

Jag har därför gjort detta konto, ihopp emot att finna fler som mig och förhoppningsvis, som vore en dröm, göra denna gemenskap till den fina gemenskap den bör och kan vara. Kommer besvara alla frågor jag kan och helt ärligt vad jag tycker.

Menar naturligtvis inte att alla är otrevliga och elaka. Stöter även på minst en sådan person varjedag här på Terrariedjur.se. Har bevittnat mycket gott folk med och finns inget som gör mig mer glad än någon som delar med sig av sin kunskap och försöker hjälp någon annan ny inom hobbyn, all respekt till er, men tyvärr finns det för få av oss.

Om ni har några frågor till mig så är ni mer än välkommna att fråga mig. Ingen fråga är en dum fråga. Kommer dela med mig av alla den kunskap som jag har haft i 25år inom hobbyn.

Självklart får ni ju förneka detta om ni vill men kom ihåg att jag siktar på erfarna människors utagerande på folk som är nya till hobbyn. Det är där min oro är riktad..

//Apollo

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Apollo skrev:

Jag trodde även att folk var allmänt trevliga


Här gör du nog ditt största misstag....tyvärr.... =P

Kan även berätta att det är långt ifrån enbart denna hobby som folk klankar ner på varandra....Du ska bara se hund och häst grupper! Folk blir helt rabiata där ibland.....

Men ja, jag håller med, allt för många som har en taskig inställning till nybörjare och folk som inte har samma erfarenheter och kundskap.

Jag försöker dock dra mitt strå till stacken genom att erbjuda hjälp här på forumet, skriva skötselråd samt driva en stor skäggagamsgrupp på facebook, där jag hoppas jag kan hjälpa alla oavsett tidigare kundskap. 

5099
3873
Tropfrog:
Jag ser faktiskt inte problemet själv. Jag tror inte att det är någon som med vilje vill reta upp nybörjare. Jag gissar att det du tänker på är klassikern när folk läser in en "ton" i en skriven text. Detta är ett öppet forum där alla är välkomna att skriva. Alla har inte gåvan att skriva så att "tonen" tolkas på rätt sätt. Det är något som tar lång tid för vissa och somliga lär sig aldrig. Min fru som är en mästare anser att undertecknad är helt obildbar därvidlag,  så jag vet vad jag pratar om :).

I kommunikation så finns det två parter, en sändare och en mottagare. Det är också viktigt för mottagaren att ha inställningen att sändaren faktiskt försöker att hjälpa till. I vår hobby finns många enstöringar som kanske inte tränar jättemycket på kommunikation med andra människor i sin vardag. Men det är ofta så att det är just de som sitter inne med de största kunskaperna och erfarenheterna.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag håller nog inte riktigt med om att det är så enormt mycket hat inom denna hobbyn. Jag tycker det överlag är trevlig ton, och att de flesta får bra med råd och hjälp, men jag är samtidigt inte nybörjare så min upplevelse kanske är annorlunda.

Som Tropfrog skriver så är det alltid svårt att se "tonen" i text. En tillsägelse kan lätt låta mer negativ än vad den kanske är menad. 

Jag tror öppen diskussion är extremt viktigt. Att skapa grupper där alla tycker likadant eller viker sig för att göra folk upprörda gör att vi inte utvecklas eller ifrågasätter oss själva. Ibland trampar vi såklart varandra på tårna, men det kan göra att vi kanske kommer fram till något bra i slutändan.

Om du besitter mycket kunskap så tycker jag helt klart att du ska dela med dig av den till de som behöver den. Att det ska "ske i gömundan" tror jag bara är en nackdel dock. Jag har själv gett råd som varit felaktiga, och när man gör det på ett öppet forum så blir det snabbt rättat och den som frågar får rätt information samtidigt som man själv kanske lär sig något.

Slutligen kan jag klargöra att vi accepterar såklart inte vad som helst och upplever man att man själv eller någon annan blir påhoppad så kontakta gärna någon av oss administratörer. Vi gör vad vi kan för att få terrariedjur.se till en trevlig plats att vara på.


16
31
nigrita:

Håller med ovanstående talare.

Tycker det tillskillnad från de flesta andra djurfolkskretsar är relativt god stämning för det mesta. 

 


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
Jag tror inte det här är något problem som endast förekommer i våran hobby. .jag tror snarare att fenomenet finns överallt på internet! 

Jag förstår din oro, men här på terrariedjur.se måste jag ändå säga att stämningen oftast är god, enligt min uppfattning iaf.

Jag som varit aktiv på diverse forum sen starten har sett vad du menar. Även om vi är många som delar med oss av kunskaper, erfarenheter och andra tips. 

Det finns även två sidor av myntet tycker jag :-) ibland lägger man ner mycket tid och energi på att svara någon på ett forum för att sedan få till svar, i bästa fall, att det där stämmer absolut inte... 
Man måste även som nybörjare vara beredd på diskussioner och att andra har andra åsikter. Många vill helt enkelt inte ta till sig av erfarenheterna man delar med sig av :-) trots att man söker hjälp. 

Köper man djur utan att ha läst på innan kan lite "hårda" frågor vara befogade, i vissa fall...

Avslutningsvis, alla har vi varit nybörjare nångång. Det får man aldrig glömma när man svarar folk. Det finns oftast flera sätt att uttrycka sig på, även om slutsatsen är densamma :-)

Jag tror även problematiken beror på att många är helt anonyma på internet, enkelt att klanka ner på folk bakom en anonym användare exempelvis. På mässor och ansiktet till ansikte förekommer knappast det här bekymret :-D

Vi inom hobbyn är nog varken bättre eller sämre än folk i allmänhet ,det finns även här alla olika sorters människor, på gott och ont :-) 

281
366
Cartaq:
Kan tyvärr inte hålla med dig där TS, alla är vi olika med vårt informationsflöde och hur vi uttrycker oss i textform.

Att man ex har fel substrat till sina geckos bör påtalas för att hjälpa personen in på rätt bana, svarar personen då nonchalant tillbaka så får även denne räkna med mothugg.
Likväl alla som köper en kp innan de har sökt information om hur de skall hållas och därefter kläcker ur sig ett och annat dumt. tyvärr vill många nybörjare inte ta åt sig alla tips och råd som ges, utan väljer att skena iväg på sitt eget spår och förespråka det som passar dem bäst för stunden. 
att det även finns personer som absolut inte är lämpliga reptilägare förekommer självklart också, att det då uppstår viss frustration emot dessa personer är helt rimligt. 

Ibland händer det att vissa trådar flyter iväg från huvudämnet och nördarna sätter igång att analysera, det ser inte jag som en problematik utan snarare tvärt om. men för vissa kan det kanske uppfattas frustrerande.
Att vi skall hålla en god ton emot varandra är en självklarhet, och det förutsätter jag även att alla här inne tycker. att vissa här inne inte delar samma uppfattning ser jag snarare som en fördel, då det sätter igång diskussionen från ett annat perspektiv.

198
112
MoreliaMikael:

Håller med till viss del.
I USA så kallar vissa reptilfantaster för att va en del av "autismhobbyn". Ett kränkande begrepp såklart, men jag tror de syftar på att det är många som inte accepterar det minsta faktafelet i en konversation eller nybörjarfrågor, och inte alltid diplomatiskt kan ställa sig till det.
På en Södertäljemässa så var jag där med tjejen samt hennes två brorsdöttrar på 6 och 9 år.
När vi gick förbi en monter som hade afrikanska millipeder så sa jag till småtjejerna "nämen titta, tusenfotingar".
Tog ungefär tiden det tar för mig att äta upp en Biltemakorv innan tjejen i båset med hög röst utbrast "DET ÄR MILLIPEDER" och såg arg ut.
Säger ju själv millipeder, men till småbarn kan man ju inte alltid använda vetenskapligt korrekta termer (även om detta tekniskt sätt är det).

Jag tror att personer som reagerar på så sätt kan påträffas oftare i hobbys som fungerar mer som livsstilar.
Att hålla terrariedjur etc blir ju ofta en sak som kan definiera en till stor del, så folk försvarar ämnet som om det vore en del av den själv.

Måste dock hålla med det som andra sagt i denna tråd, och det är att jag i helhet är väldigt glad över stämningen vi har här på Terrariedjur.se .
Jag halkade in på forumen här som väldigt vilsen, och trots att jag gjorde ett misstag som många ser som det största misstaget någonsin, vilket är att köpa ett djur innan jag hade all info, så blev jag ändå välkomnad på ett bra och varmt sätt.


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:
MoreliaMikael skrev:


Jag tror att personer som reagerar på så sätt kan påträffas oftare i hobbys som fungerar mer som livsstilar.
Att hålla terrariedjur etc blir ju ofta en sak som kan definiera en till stor del, så folk försvarar ämnet som om det vore en del av den själv.


Här tror jag du nämner något viktigt i sammanhanget :-) i diskussioner som rör känslor, passion och framförallt levande djur blir det viktigt att argumentera för sin egen sak.

Nämner det igen trots att jag skrivit det längre upp.. Jag är relativt säker på att vi som håller reptiler i fångenskap varken är bättre eller sämre än folk i största allmänhet :-) även vi är enkla människor.

Såg nu att användaren som skapat tråden inte ens existerar. Tråkigt. Jag kan inte ta det på fullt allvar när man är helt anonym med sina åsikter, sen bara försvinner, tyvärr. 

121
69
Mirpa:
Jag tror detta är något som inte kan belysas ofta nog, vilket internetforum man än befinner sig på. Det kommer alltid finnas folk på andra sidan skärmen som kommer ta åt sig på ett eller annat sätt. Både de som tar illa upp av okunskap hos vissa och de som tar illa upp av att inte bli "tillräckligt bra bemötta".

Man får försöka rannsaka sig själv åt båda hållen, både som givare och mottagare i en diskussion. Man kan ta illa upp ändå och jag ser inget fel med att faktiskt skriva det utan att för den delen idiotförklara den som gav upphov till känslan. Utan mer skriva "jag känner mig påhoppad när du skriver detta..." eller "nu läser du mellan raderna, jag har aldrig påstått att jag..." Men det kanske bara är jag som tycker det är ok, det får ju ändå vara inom rimliga gränser. 

Däremot så kan jag tycka att som nybörjare alltid får rådet "läs skötselrådet" kan bli lite tjatigt, speciellt när man ställer en fråga baserat på det man har lärt sig i just skötselrådet ;) samtidigt kan man ju inte som nybörjare kräva att alla som kan ska svara på ens frågor på ett forum. Vilket som nybörjare kan bli lätt frustrerande :)

Det var mina tankar om forumvärlden. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild