Behållare till regnsystem(mistingsystem)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
15
Peacie:
Tänkte nog köpa misting systemet från dusk men man får väl inte med en behållare?.

Man får väl bygga/köpa en behållare själv, typ köpa en stor hink med lock eller nått.

Undrar hur stor hink man kan behöva, vill nog att den ska kunna köra 1 månad utan att behövas fyllas på. Kmr resa bort på sommarn, ta med mina grodor, dock är terrariumet för stort och tungt för att transporteras så de får lämnas hemma, därför skulle det vara bra om mistern skulle kunna gå under tiden jag är borta så alla växter inte dör :/

Någon som har tips på vad man kan använda för att bygga eller vad man kan köpa för behållare till ett regnsystem?

Uppskattar alla svar och tips!

Mvh
    Noel
ddr:
Vattendunk från biltema funkade för mig

198
112
MoreliaMikael:

Blir lite svårt att räkna ut. Ju mer värme du har, ju mer avdunstar vattnet.
Något du kan göra är ju att spraya där manuellt, och läga märke till hur mycket vatten om dagarna du behöver spraya för att upprätthålla den önskade luftfuktigheten.
Därefter så kan du ju helt enkelt beräkna ditt resultat för en dag x 7, så ser du hur mycket det kan tänkas gå i veckan.
Efter den uträkningen så kan du börja kika på storleken på vattenbehållare / kärl.

Något du också kan göra är att kanske minska belysningstimmarna något när du åker iväg. Detta då belysning ofta genererar värme, och däför ökar avdunstningsprocessen.
Självfallet så bör man inte kompromissa med eventuella värmesystem, eftersom detta är något djuren behöver.

 

Edit: Såg nu att du kommer ha med dig djuren. Då kan du ju helt enkelt köra något självbevattnande system för billig peng.
T.ex detta: www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/vattenkannor/droppvattnare-759014?gclid=EAIaIQobChMIpZfWj62B4AIV16iaCh1X0wFvEAQYAyABEgJXtfD_BwE


5099
3873
Tropfrog:
Att deepshit: Det är värmen som ökar avdunstningen, inte belysningen. Att dra ner på belysningen och ersätta den med annan värme ser jag ingen vits med. Sen förstår jag inte heller vitsen med att investera i ett dyrt bevattningssystem, för att sedan koppla ur det och köra på ett billigare när man reser iväg :).

Hur mycket vatten det går åt är individuellt, för att förenkla det så beror det på hur mycket du sprejar. Jag har 10 liters behållare och den klarar nog precis en månad nu på vintern. På sommaren sprejar jag mer och skulle inte åka iväg utan att ersätta hinken med en 25 liters dunk. Men det är knappast någon big deal. Dunken har jag ändå för förvaring av osmosvatten. Den får inte plats i skåpet, men spelar knappast någon roll att den står utanför om vi inte är hemma.

Det låter inte som en bra ide att resa runt med pilgiftsgrodor på semestern. Frågan är inte hur du skall klara hemmaterrariet 4 veckor om året. Frågan är hur du skall klara terrariet på sommarstället de andra 48 veckorna. Låter lurigt.

Hur skall du få bort överskottsvatten när du inte är hemma i en månad?

MVH
Magnus

198
112
MoreliaMikael:

Tropfrog skrev:
Att deepshit: Det är värmen som ökar avdunstningen, inte belysningen. Att dra ner på belysningen och ersätta den med annan värme ser jag ingen vits med. Sen förstår jag inte heller vitsen med att investera i ett dyrt bevattningssystem, för att sedan koppla ur det och köra på ett billigare när man reser iväg :).

Hur mycket vatten det går åt är individuellt, för att förenkla det så beror det på hur mycket du sprejar. Jag har 10 liters behållare och den klarar nog precis en månad nu på vintern. På sommaren sprejar jag mer och skulle inte åka iväg utan att ersätta hinken med en 25 liters dunk. Men det är knappast någon big deal. Dunken har jag ändå för förvaring av osmosvatten. Den får inte plats i skåpet, men spelar knappast någon roll att den står utanför om vi inte är hemma.

Det låter inte som en bra ide att resa runt med pilgiftsgrodor på semestern. Frågan är inte hur du skall klara hemmaterrariet 4 veckor om året. Frågan är hur du skall klara terrariet på sommarstället de andra 48 veckorna. Låter lurigt.

Hur skall du få bort överskottsvatten när du inte är hemma i en månad?

MVH
Magnus


Du har så rätt. Jag kanske skrev lite slarvigt, men det var så jag menade.
Det var därför jag skrev "Ju mer värme du har, ju mer avdunstar vattnet". Och med belysningsgrejen så syftade jag mer på de som kör belysning som blir riktigt varm, och därav får ytterligare vatten att avdunsta ^^

Ahaa! Visste inte heller att han hade köpt regnsystemet redan....


42
15
Peacie:
Har ett sommarställe i finland, tänkte köpa ett terrarium o ha där, tänkte inte ha något avancerat där,  när man reser hem så tömmer jag bara det.

Sphagnum mossa och humus block blandat med nåt borde ju hålla i en månad och sen nått simpelt. Sen kan jag ju ta med sig lite små plantor från mitt stora terrarium.

När jag har haft grodorna några månader (5 månader till ja kmr resa) så tror jag att jag kmr kunna göra ett mer forskat beslut.

Har grannar, nån borde ju gå med på att bara tömma vattnet en gång eller så, detta beror ju helt på hur ofta falska bottnen kommer fyllas och behöver tömmas.

Tack för alla tips, uppskattar iden till det billiga bevattningssystemet men som Magnus sa kmr ja förmodligen inte behöva det ;).
De är kanske bäst att testa sig fram. Tänker nog börja med en 20 liters dunk sen kan man ju alltid köpa nått mindre eller större.
 
Kul att ni alla svarar så snabbt, verkligen hjälpsamt!

Mvh Noel


42
15
Peacie:
Har en värmematta under terrariet atm, tror ni det kommer hjälpa vattnet att avdunsta eller är det bara slöseri av värmematta. Fick me värmemattan när jag köpte terrariet :/

5099
3873
Tropfrog:
Jag tror inte på idén att resa runt med grodorna på sommaren. Mycket bättre att ordna passning.

Mvh
Magnus 

42
15
Peacie:
Du har nog rätt :/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild