Vad är HID-lampa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
15
lensy:
Jag ska köpa ny lampa åt vår skäggagam. Den vi haft var en Solar Glo 125W. Nu har jag blivit rekommenderad att köpa en Mega-Ray MV-lampa (160W) i stället. Här i forumet nämns ofta HID-lampor. Vad är det och är någon av Solar Glo/Mega-Ray en sådan (ingen info i de internetbutiker jag besökt)? 

117
99
Lancehead:
en.m.wikipedia.org/wiki/High-intensity_discharge_lamp

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

www.terrariedjur.se/info/light

Där finns det info om olika typer av lampor. =)

 

Här har du en hel del olika HID paket man kan köpa.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/

Finns flera olika reptilbutiker som säljer andra och likannde grejer. Tyvärr brukar inte vanliga djurbutiker sälja dessa, utan de säljer oftast bara MV lampor.

Har du en skäggis skulle jag verkligen rekommendera att du byter från en MV lampa till en HID istället.
Det kan hända att du måste komplettera med lite extra värme till en hid dock, och då rekommenderar jag att man köper denna och hänger precis bredvid HID lampan.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/varme-dagsljus/solar-raptor-heating-lamp-60-w.html


47
15
lensy:
Tack för bra hjälp! :) 

14
8
Iguana80:
Tjena jag beställde för ett par månader sedan HID-lampor ifrån det här företaget, rekommenderas verkligen, bra priser och snabb leverans.

uromastyx.se/

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
lensy skrev:
Jag ska köpa ny lampa åt vår skäggagam. Den vi haft var en Solar Glo 125W. Nu har jag blivit rekommenderad att köpa en Mega-Ray MV-lampa (160W) i stället. Här i forumet nämns ofta HID-lampor. Vad är det och är någon av Solar Glo/Mega-Ray en sådan (ingen info i de internetbutiker jag besökt)? 


Jag vill förtydliga lite. 

Din befintliga MV-lampar är en HID-lampa. "HID", som "lancehead" mycket riktig visade, är ett samlingsnamn för en teknik som används för att framkalla starka ljuskällor. Stadiumlampor, moderna ljusinsatser på bilar mm använder tekniken. Uttrycket "HID" svängs runt lite löst (vilket har diskiterats tidigare på forumet). 

När HID-lampor nämns i vår hobby så brukar det syftas på den typen med extern ballast, gissningsvis "Metal-halide". Ballast är något som din nuvarande MV-lampa inte har ett behov av. 

Resten har du tedan fått svar på =)

47
15
lensy:
NellyNiklas skrev:
Din befintliga MV-lampar är en HID-lampa.


Är min SolarGlo en MV-lampa (och därmed en HID-lampa), menar du?

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

lensy skrev:


Är min SolarGlo en MV-lampa (och därmed en HID-lampa), menar du?

Tekniskt sett så ja, din MV lampa är en HID.

Men i reptilbelysningssammanhang så är det inte en HID, det är en MV (mercury Vapor).
När man säger HID i reptilsammanhang är det en Metal-halide man syftar på enbart.


Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:
lensy skrev:


Är min SolarGlo en MV-lampa (och därmed en HID-lampa), menar du?


Ursäkta mig. Jag läste din ursprungliga text för snabbt. Jag tolkade att du redan hade köpt en Mega Ray MV-lampa och mitt inlägg var baserat på den oriktiga uppfattningen. Ber om ursäkt för förvirringen. 

Ja, din begintliga E.T (Exo Terra) Solar Glo är en MV-lampa, enligt E.T. själva, och därmed en HID-lampa, dock med intern ballast. 

www.exo-terra.com/en/products/solar_glo.php

Svaret på frågan "vilken är bättre, den med eller utan extern ballast",  överlåter jag till de som använder dem. Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av någon av typerna men givetvis finns det för- och nackdelar med båda, men av vad jag läst och förstått så ligger Metal-halide i framkant när det gäller UVA/UVB output mm. 

Som du märker så finns det viss "tvist" om vad som är och inte är en HID-lampa. Det har diskuterats flitigt kring ämnet. Tekniken är  densamma oavsett om det är reptilsammangang eller ej.

378
340
Silvetaz:
lensy skrev:


Är min SolarGlo en MV-lampa (och därmed en HID-lampa), menar du?


Ja det är en hid, HID står enbart för "High Intensity Discharge" 

en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_discharge_lamp

Både MH och MV är HIDs men med olika gastyper som ger annorlunda ljusspektra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild