Hjälp! Mina salamandrar äter inte :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Voro21:
Hej, jag har sen en tid tilbaks två marmorsalamadrar som bor i ett aquaterrarium. Jag har för några dagar sedan gjort om karet. Det finns mycket mossa och några stenar till gömställen. De har tillgång till en vattendel med växter av olika slag och allt hålls fuktigt. Jag erbjuder de mjölmask och trädgårdsborrelarver. Ändå vill inte mina kära salamandrar äta och de har varit oroväckande lata jämfört med hur de tidigare rört sig. De har ett par gånger nafsat på maskarna jag givit de men sedan bara sett på när de krälat iväg. Det känns som att de är för trötta för att orka jaga maten och den ena har inte ätit på mer än en vecka.
Kan någon snälla ge mig råd om hur jag ska få i de mat så att de kan fortsätta vara så fina som de är nu. 
Tack!

42
14
Terty55:
De kanske bara vill brumera?

Medlem i SHF
292
659
viper66:
Troligtvis vill dom dvala/brumera. Det är en art som kommer från tempererade områden och är programmerade att brumera på vintern.

www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/t_marmoratus

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

viper66 skrev:
Troligtvis vill dom dvala/brumera. Det är en art som kommer från tempererade områden och är programmerade att brumera på vintern.

www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/t_marmoratus


Eftersom trådskaparen inte nämner något vetenskapligt namn, så kan det även röra sig om arten Ambystoma opacum. T.marmoratus brukar gå under populärnamnet Marmorvattensalamander men TS får gärna klargöra vilken av de två arterna det rör sig om.



Jag hade provat ge dem lite fler olika foder, exempelvis daggmask.
Vad har du för temperatur? Salamandrar brukar vilja ha det rätt kallt för att må bra, se gärna följande artikel om du vill få ner temperatur:
www.terrariedjur.se/articles/34


4
1
Voro21:
Hej igen. Tack för svar. Det är triturus marmoratus. Salamandrarna är i mitt sovrum där det är runt 20 grader varmt. Jag ska läsa artiklarna nu och återkommer kanske senare. Tack

105
32
Fuffesnuff:
Voro21 skrev:
Hej igen. Tack för svar. Det är triturus marmoratus. Salamandrarna är i mitt sovrum där det är runt 20 grader varmt. Jag ska läsa artiklarna nu och återkommer kanske senare. Tack

Det kanske behöver vänja sig med sin nya omgivning? Annars kanske minskade temperatur på olika platser i terrariet vilket gjorde att dvalar.

4
1
Voro21:
Fuffesnuff skrev:

Det kanske behöver vänja sig med sin nya omgivning? Annars kanske minskade temperatur på olika platser i terrariet vilket gjorde att dvalar.



Tack för tipsen. Jag ska ställa karet i garaget där det är runt 7 grader. Jag hoppas på att de hjälper och att de kan gå i dvala.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild