Varan Skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

64
10
Erik17:
Med ackiesar tycker ny man ska ha två värme/HID lampor på sol platsen som man har med många andrar varaner eller räcker det med en och typ en sån värmare som inte ger av sig nåt ljus eller ska man ha alla 3?

5099
3875
Tropfrog:
Erik17 skrev:
Med ackiesar tycker ny man ska ha två värme/HID lampor på sol platsen som man har med många andrar varaner eller räcker det med en och typ en sån värmare som inte ger av sig nåt ljus eller ska man ha alla 3?


Det är grundläggande information som du hittar i varje skötselråd. Hint....Behöver de uv ljus?

Mvh
Magnus 

64
10
Erik17:
Har läst på en del sidor att dom behöver och andra att dom inte bhöver man kan ju ha en HID och 1 vanlig värmelampa bättre än att än att ha än att inte ha do mhar ju dä i de vilda.

64
10
Erik17:
står ju på skötselråden att det behöver uv. Har också gjort ett nytt forum där jag frågar om tips.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det är lite delade diskussioner just när det kommer till varaner och UVB har jag märkt, men en HID-lampa är en billig investering för att minska risken till vissa sjukdomar.

HID-lampan kommer avge en del värme också, men det är inte fel att ha en extra värmelampa så att du lättare kan styra temperaturen och få större solplats.

64
10
Erik17:
Men måste man ha en ballast eller vad de nu heter räcker det inte bara med en lampa och en sockel?

5099
3875
Tropfrog:
Erik17 skrev:
Men måste man ha en ballast eller vad de nu heter räcker det inte bara med en lampa och en sockel?


Nej det räcker inte. Du måste ha ballast. Köp ett kit så får du med allt du behöver.

Mvh
Magnus 

200
258
Lordguras:
du bör ha hid lampa/lampor.

56
24
LeopardGecko_13:
Erik17 skrev:
har också pratat med personer som säger att det inte spelar nån roll om man är 14 år bara man läser mycket om man ska ha en stor ödla.

Ålder spelar ingen riktig roll så länge man vet vad man gör, vill inte vara otrevlig men det verkar du inte riktigt göra. Som någon annan skrev så har jag sett tråden på din vattenagam och den verkar inte må jättebra. Och om du tappar intresset av en varan efter att du har skaffat en annan ödla som en skäggis, så skulle du antagligen tappa intresset av din varan efter du skaffat den också. Om du skaffar en annan ödla och tappar intresset så är det nog för det bästa helt ärligt. 
Jag skulle avvisa dig från att skaffa en varan, eller någon annan reptil eftersom att din vattenagam verkar vara svår för dig att ta hand om ordentligt, och jag tycker att du borde fokusera på den.

64
10
Erik17:
LeopardGecko_13 skrev:

Ålder spelar ingen riktig roll så länge man vet vad man gör, vill inte vara otrevlig men det verkar du inte riktigt göra. Som någon annan skrev så har jag sett tråden på din vattenagam och den verkar inte må jättebra. Och om du tappar intresset av en varan efter att du har skaffat en annan ödla som en skäggis, så skulle du antagligen tappa intresset av din varan efter du skaffat den också. Om du skaffar en annan ödla och tappar intresset så är det nog för det bästa helt ärligt. 
Jag skulle avvisa dig från att skaffa en varan, eller någon annan reptil eftersom att din vattenagam verkar vara svår för dig att ta hand om ordentligt, och jag tycker att du borde fokusera på den.

Jag ska skaffa en ny ödla för min vattenagam gick tyvär bort. Gjorde allt jag kunde va hos vetrinären försökte behandla han. Men vaknade upp en dag och han var död men det var nog helt ärligt ganska gött för han. Han låg bara och blumdade och vägrade äta fick i sig maskar ibland som jag fick tvinga i han och penselin och vatten. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild