Mexican Alligator Lizard

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
7
4
enelinjohansson:
Hej!

Skrollade runt på nätet och hittade den fantastiskt fina arten Mexican Alligator Lizard - Abronia Graminia!

Jag hittar väldigt lite om arten på svenska sidor och funderar på om det kan vara så att den inte är godkänd att hålla i Sverige? 

/Elin


Medlem i SHF
292
659
viper66:
Klart den är "godkänd " att ha. Så länge man köper fångenskapsföda individer .

Men sök på engelska sidor så får du mer träffar. Dom är inte vanliga i svenskhobby.

Medlem i SHF
3978
4996
Jonas_:
När man letar information om en art på internet ska man alltid använda artens vetenskapliga namn, alltid! Annars hittar man ofta knappt någonting :-) 

Finns vad jag vet inga arter överhuvudtaget som är förbjudna att hålla i fångenskap. Sålänge man följer gällande lagstiftning såklart. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Det har varit någon enstaka annons med arten under köp & sälj tidigare. Men det var ett tag sedan och det är inte något direkt vanlig. Det finns ett par stycken här på sidan som har denna art: www.terrariedjur.se/members?s=&area=&online=0&showlist=0&specie=1800&sortby=1

Den är utrotningshotad, så det kan vara bra att vara extra noga med att se till att få uppfödarbevis och papper.

Artens vetenskapliga namn är för övrigt Abronia graminea (se stavning)

Medlem i SkHF
7
4
enelinjohansson:
anders skrev:
Det har varit någon enstaka annons med arten under köp & sälj tidigare. Men det var ett tag sedan och det är inte något direkt vanlig. Det finns ett par stycken här på sidan som har denna art: www.terrariedjur.se/members?s=&area=&online=0&showlist=0&specie=1800&sortby=1

Den är utrotningshotad, så det kan vara bra att vara extra noga med att se till att få uppfödarbevis och papper.

Artens vetenskapliga namn är för övrigt Abronia graminea (se stavning)



Kul att det finns några användare som har arten. Tack för info :) 
Vet att det finns olika regleringar inm Eu i jämförelse med andra länder när det gäller olika djur, så hade inte varit helt ologiskt om de hade haft någon slags restriktion på sig. Hoppas arten kommer tillbaka och blir stabil. 

1226
464
leedragon:
Jonas_ skrev:
När man letar information om en art på internet ska man alltid använda artens vetenskapliga namn, alltid! Annars hittar man ofta knappt någonting :-) 

Finns vad jag vet inga arter överhuvudtaget som är förbjudna att hålla i fångenskap. Sålänge man följer gällande lagstiftning såklart. 

som privat person finns dock några. Har för mig att A listade cites djur kan man ej ha som privat person.

39
10
R3P71LN03RD:
Jag kan ha fel, men jag tycker det ser ut som att A. Graminea är Cites B-listad (se s. 48-49 nedan).

eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R0160&rid=1

Så isåf räcker uppfödarbevis, för att styrka att djuret är uppfött i fångenskap.

5061
3826
Tropfrog:

Jonas_ skrev:
När man letar information om en art på internet ska man alltid använda artens vetenskapliga namn, alltid! Annars hittar man ofta knappt någonting :-)

Finns vad jag vet inga arter överhuvudtaget som är förbjudna att hålla i fångenskap. Sålänge man följer gällande lagstiftning såklart.




Det finns visst arter man inte får ha i fångenskap i Sverige. Rov däggdjur är en grupp och invasiva arter en annan. Denna ödlan är dock inge problem.

Mvh
Magnus

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:
Tropfrog skrev:

Det finns visst arter man inte får ha i fångenskap i Sverige. Rov däggdjur är en grupp och invasiva arter en annan. Denna ödlan är dock inge problem.

Mvh
Magnus



Om man håller sig till terrariedjur, eller snarare reptiler & groddjur så rör det sig enbart om 2st arter som inte får hållas (om de inte införskaffades innan förbudet): Rödörad vattensköldpadda (Trachemys scripta elegans) samt Amerikansk oxgroda (Lithobates/Rana catesbeiana).

5061
3826
Tropfrog:
anders skrev:



Om man håller sig till terrariedjur, eller snarare reptiler & groddjur så rör det sig enbart om 2st arter som inte får hållas (om de inte införskaffades innan förbudet): Rödörad vattensköldpadda (Trachemys scripta elegans) samt Amerikansk oxgroda (Lithobates/Rana catesbeiana).


Helt korrekt.

Citatet jag kommenterade begränsades dock inte till terrariedjur, därav mitt svar.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild