Hur många grader för mycket gör skada?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

65
13
Doberman:

Hur stor skillnad är för stor skillnad?

T.ex Leopardgecko.
Temperaturen ska vara 25-30°C på den svala sidan om man då har 32°C på den svala sidan är det då skadligt för Individen?

T.ex Jackson Kameleont
Temperaturen skaa vara 18-21°C hur många grader +/- behövs för att det ska vara varligt för kameleonten?


Övriga frågor:
Är 2°C för mycket lika skadligt som 2°C för lite?
Är det mer/mindre skadligt för en Regnskogs levande art än en öken levande art om det är några grader för varmt?


22
1
AndreMoberg:

Jag tror inte att 2 grader gör sådan stor skillnad. 

Förutom att fukt och så kan försvinna snabbare om du har tex 2 grader för varmt :)
Men som sagt, jag är inte riktigt 100. 
Jag har 2 grader + på den svala sidan hos min skäggis och han mår fortfarrande prima. :)


197
14
SibiriskTiger:

Beror väl lite på vad det är för djur och hur känslig den arter är... Men ett exempel kan ju vara crested gecko som faktiskt kan dö om värmen överstiger 30 grader. Så i det fallet kan ju några grader hit eller dit vara skadligt för just den arten.

 

Jag har bara en teori (inte alls något fakta) men ökenlevande arter borde kanske klara en större gradersskillnad (beroende på vilken öken vi pratar såklart) eftersom i öknen är det oftast kokhett på dagen men iskallt på natten.


22
1
AndreMoberg:

Jag ska slänga in mig lite i SibiriskTiger's kloka ord.
En skäggagam bor ju praktiskt taget i en Öken då den är ursprungen från Australia och där är det varmt och sommar året runt.

Naturen har ju inte samma grader varje dag, varje kväll. Så ökenlevande reptiler som känner till hetta gör det nog inte så mycket om dom får någon grad för mycket. Huvudsaken det finns ett "badkar" åt dom så kan dom kyla sig om det skulle vara för varmt åt dom. :)


39
10
R3P71LN03RD:

Angående Leopardgeckos: Om man tänker sig att det är 32 grader på svala sidan, så blir det ju ytterligare ett par grader hetare på varma sidan.

Leopardgeckos är förvånansvärt känsliga mot hög värme i och med att de håller till i svala hålor (oftast under jord) dagtid. Vissa påstår att de kan dö vid 38-40 grader, så själv hade jag nog inte velat överskrida 35 iaf.

Många ökenlevande djur kan nog mycket väl vara mer anpassade för temperaturförändringar, men jag är inte säker på om alla är det. I vissa fall kan det nog finnas undantag; som i det här fallet.


276
118
Maqea:

Det var en bra fråga. =)


Jag vet inte heller säkert men skulle inte djurets placering i terrariet vara en fingervisning? Om djuret alltid håller till på den svala sidan så kan man tro att terrariet är lite för varmt och om djuret inte flyttar sig från den varma punkten så kan terrariet vara för kallt.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

2 grader skillnad gör nog inte speciellt mycket. Speciellt inte om man har en bred temperatursgradient.
Sen har många termometrar en väldigt hög felmarginal. Jag tänkte göra lite tester med mina digitala termometrar från exoterra, och jag förväntar mig inga glada resultat.

För låg temperatur kan vara skadligt det med, framförallt vad gäller matsmältningen då många ödlor kan få problem att smälta födan om de inte har tillgång till en värmeplats. 2 grader gör förmodligen inte tillräckligt stor skillnad som sagt, men har man både en felmarginal på termometern och 2 grader extra så att det byggs på till 5 grader eller ännu mer så kan det säkert bli problem. Överlag så gynnas annars reptiler utav högre temperaturer, vilket man bland annat kan se på hur aktivitet hos ormar ändrar sig till det bättre för de lokaliteter som har det varmare.
(Källa: www.redorbit.com/news/science/1112760435/ratsnakes-benefit-from-global-warming/)


Om det är mer eller mindre skadligt för regnskogslevande eller ökenlevande har jag ingen aning om, men mindre djur bör ha det svårare då deras kropp kyls ner/värms upp lättare än stora.

 

Vill man motverka att det blir för varmt hos djuret, så kan det vara bra att ha storbladiga växter och grottor på den svala sidan, för att skydda från värmelampa så mycket som möjligt.


234
49
costanza:

Lerkrukor funkar mkt bra som grottor, då de är rätt svala inuti. Man ska nog passa sig för att ha det för varmt på den svala sidan även om det handlar om 2 grader. Min skäggagams solplats når 45 grader men han har 23-25 grader på den svala sidan, så att ha det för varmt på solplatsen gör inget då de kan reglera tempen, men om de inte kan "kyla" ner sig korrekt fungerar ju inte deras termoreglering.

Länken tillhör väl en annan fråga men ändå i samma ämne som anders postade.

www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100513143447.htm


65
13
Doberman:

Jätte tack för alla svar som kommit hitintills!

Jag funderar på att köpa en kameleont ifrån en kille på mässan för jag har sett att det görs annonser på den här sidan från en kille som säljer dessa och massa andra kameleont arter och jag har fått ett exo terra 90x45x90cm till ett riktigt billigt pris eftersom en djuraffär här i trakten gick i konkurs så hade dom 50-70% rabatt på allt. dock verkar temperaturen enligt min termometer: www.terrarium-kaufen.net/hobby-digital-thermometer/ inte gå ner till de 22-23°C en regnskogskameleont kräver, utan ligger på ungefär 25-26°C och enligt en hemsida om just Regnskogslevande kameleontarter så står det "you do not want to let the temperature rise above 25C (77F) at any poin"


197
14
SibiriskTiger:

Du kanske har en rumstemperatur som ligger på 25-26 grader? Då blir det oftast automatiskt samma grader i terrariet när man inte har några värmekällor eller kylare.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild